شناسهٔ خبر: 21293251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت/ الهام کاظمی خبرنگار گروه اجتماعی

انتصابات غیرقانونی شهرداری

روز گذشته در صحن شورای شهر تهران دور جدیدی از انتقادات به این انتصاب‌ها از سوی یکی از اعضای شورای شهر مطرح شد، به‌طوری که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود از به‌کارگیری بازنشستگان در چند انتصاب هفته پیش گلایه کرد. علیخانی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلاح‌طلبان قانونمداری است، این انتصاب‌ها را غیرقانونی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، گویا حاشیه‌های انتصاب‌های محمدعلی نجفی، شهردار جدید تهران تمامی ندارد. هفته پیش بود که نجفی پس از حضور در صحن شورا و ادای سوگند، چهار معاون خود را در معاونت‌های شهرسازی و معماری، مالی و اقتصاد شهری، برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و معاون حمل‌ونقل و ترافیک معرفی کرد؛ معاونانی که استقبال خوبی از آنها نشد و بسیاری از رسانه‌ها حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب به طرح انتقادات جدی از آنها پرداختند.

حال روز گذشته در صحن شورای شهر تهران دور جدیدی از انتقادات به این انتصاب‌ها از سوی یکی از اعضای شورای شهر مطرح شد، به‌طوری که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود از به‌کارگیری بازنشستگان در چند انتصاب هفته پیش گلایه کرد. علیخانی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلاح‌طلبان قانونمداری است، این انتصاب‌ها را غیرقانونی دانست.

بنا بر گفته‌های رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران سه نفر از معاونان منتصب از سوی شهردار تهران بازنشسته هستند و مجوزهای لازم را ندارند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور، سال گذشته قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد، که براساس آن به‌کارگیری افراد بازنشسته و بازخرید در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، ممنوع است.

این دستگاه‌های اجرایی شامل تمامی وزارتخانه‌‌ها، موسسات دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی است. البته این قانون افرادی را هم مستثنی اعلام کرده است. براساس این قانون، ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی هستند. البته دستگاه‌ها در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود. با توجه به این قانون و انتصاب سه معاون بازنشسته، بدون شک مدیریت شهری وارد فاز جدیدی از حاشیه‌ها خواهد شد که می‌تواند حوزه اجرایی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مهدی حجت، محسن پورسیدآقایی و سمیع ا... حسینی مکارم سه معاون بازنشسته نجفی هستند که براساس قانون برای باقی ماندن در پست خودشان باید ایثارگری خود را ثابت کنند که اثبات آن از طریق بنیاد شهید و ایثارگران قابل انجام است. سال گذشته موضوع به‌کارگیری بازنشستگان در سطوح مختلف مدیریت شهری باعث شد شورای شهر گرگان تا مرز انحلال پیش برود.

جلسات این شورا هفت بار متوالی به علت به حد نصاب نرسیدن جلسات به دلیل غیبت پنج عضو شورا در حمایت از شهردار بازنشسته تشکیل نشد و همین موضوع اختلافات شدیدی را بین شهردار و اعضای شورای شهر ایجاد کرد. حالا به نظر می‌رسد، مطرح شدن این موضوع امتحانی برای شهردار اصلاح‌طلب تهران است که نشان دهد تا چه حد به قانون پایبند خواهد بود.

نظر شما