شناسهٔ خبر: 21214474 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان

خبرگزاری صداوسیما

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل از در حال اجرا بودن 16 هزار مترمربع کار عمرانی در 16 امامزاده در سطح استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام اکبر قیامی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: از این میزان حدود یک هزار و 900 متر مربع مربوط به بازگشایی حریم اطراف گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استانامامزاده صالح واقع در میدان عالی قاپوی اردبیل است که خریداری، تملک و توسعه داده شد و مابقی نیز مربوط به توسعه سایر امامزاده ها است.

وی همچنین از برگزاری همایش بزرگداشت امامزاده ها با هدف شناساندن هر چه بیشتر امامزاده ها به مردم در امامزاده های مختلف استان خبر داد.

مقابله با موقوفه خوارها

حجت الاسلام قیامی با یادآوری اینکه وقف یک نهاد ممتاز دینی و پشتوانه مالی و فرهنگی برای نشر معارف اسلامی است گفت: ترویج فرهنگ وقف می تواند بسیاری از مشکلات مالی جامعه را حل کند .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اعلام اینکه در حال حاضر 650 موقوفه در سطح استان اردبیل داریم که حدود 100 مورد آن در سالهای اخیر وقف شده است افزود: این موضوع نشان می دهد که ترویج فرهنگ وقف در سالهای اخیر سرعت بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه برای احیاء موقوفه ها با متصرفان موقوفه ها و همچنین کسانی که حق و حقوق موقوفه ها را پرداخت نمی کنند مقابله می کنیم افزود: در همین باره تاکنون 300 حکم قضایی در استان به نفع موقوفات و برای خلع ید متصرفان صادر شده است.

وی تلاش برای سند دار کردن تمامی موقوفه ها را شرط لازم برای مقابله با موقوفه خوارها عنوان کرد و گفت: برای مقابله با متصرفان غیرقانونی موقوفه ها در سالهای اخیر حدود یک هزار و 550 رقبه را با مساحتی بالغ بر 24 هزار مترمربع سند دار کرده ایم و علاوه بر آن 500 ملک وقفی دارای سندهای چند برگی ، به سند تک برگی تبدیل شده است.

گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان

سرمایه گذاری برای احیاء موقوفه ها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اعلام اینکه مصمم به استفاده از سرمایه گذاران قوی برای احیاء موقوفات هستیم اظهار کرد: در حال حاضر 5 هزار و 100 متر مربع عملیات عمران و بهسازی موقوفات با مشارکت سرمایه گذاران در دست اجراست.

حجت الاسلام قیامی تصریح کرد: هدف از این سرمایه گذاری ها افزایش بهره وروی موقوفات و به ثمر نشستن نیت واقف است که در هر دو بخش موقوفات انتفاعی و وقف های منفعتی دنبال می شود.

وی توضیح داد: وقف های انتفاعی مواردی هستند که برای استفاده عموم مردم وقف می شوند مانند کتابخانه ها ، مساجد ، حمام و مدارس و اما وقف های منفعتی مواردی هستند که درآمد آنها برای منظورهای خاص مثل کمک به فقرا ، آموزش دانش آموزان مستمند ، تامین جهیزیه و ... وقف می شوند.

مدیر کل اوقاف همچنین خاطرنشان کرد: در بحث حفظ جزء هایی از قرآن در حال آموزش و ساماندهی 7 هزار نفر در استان اردبیل در امامزاده ها و بقاع متبرکه هستیم و برای عملکرد هر چه بهتر در این باره به موقوفات قرآنی بیشتری در استان نیاز داریم.

گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان

طرح نشاط معنوی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در طول سال انواع مراسم مذهبی مناسبتی در امامزاده های استان می شود گفت: طرح نشاط معنوی در تعطیلات تابستانی از جمله این برنامه ها بود که با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان و ارتقاء بنیه اعتقادی، دینی، اخلاقی و ارزش‌های انقلاب اسلامی آنان، در 21 بقعه شاخص استان به اجرا درآمد.

قیامی ادامه داد: بقاع متبرکه ای که در حال اجرای این طرح هستند شامل: امامزادگان سیدعبدالعزیز محله نیار،امامزاده صالح،سید پیراقوم، سیده میرزاده خانم، حلیمه خاتون روستای آقاباقر و سید صدرالدین اردبیل، سیدسلیمان شهر فخرآباد، سید ابراهیم شهر لاهرود، سید عماد الدین رضی و سید ابراهیم روستای عور مشکین شهر، سید احمد و سید محمد النی ، سیدمحمد بن محمد حنفیه روستای قلعه برزند، مسجد غریبان روستای اینی، مسجد غریب بیله سوار و سید ابراهیم و سید اسماعیل گل تپه اصلاندوز واقع در شهرستان گرمی و امامزادگان سید احمد، صفی الدین و ام کلثوم قاضیلر، سید احمد معراجی ، سید جعفر گهر، امیر نعمت الله و سید محمود شهرستان خلخال بوده اند.

حجت الاسلام قیامی افزود: هدف از اجرای این طرح، غنی سازی اوقات فراغت جوانان و دانش آموزان در ایام تعطیلات تابستانی بود و در آن به جز برگزاری کلاسهای متنوع، برنامه های جانبی از جمله برگزاری اردویهای یک روزه آموزشی و تفریحی، انجام شد.

مدیرکل اوقاف استان برگزاری برنامه های مهارت های زندگی، سبک زندگی اسلامی، کلاسهای تربیتی، اخلاقی و احکام به صورت هفتگی برای دانش آموزان و والدین آنها را از دیگر برنامه های آموزشی در این طرح عنوان کرد و افزود: کلاسهایی نیز جهت تصحیح قرائت نماز برای نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده اند برگزار شد.

وی افزود: در راستای همین برنامه و با توجه به حضور پرشور کودکان و نوجوانان ، اداره اوقاف و امور خیریه اقدام به برپایی خیمه معرفت در مجتمع تفریحی شورابیل کرد که در این خیمه برنامه های مختلفی با حضور مبلغین اعزامی از قم برگزار و با استقبال همشهریان و مسافران تابستانی مواجه شد.

حجت الاسلام قیامی طرح آرامش بهاری را از دیگر طرح های مهمی توصیف کرد که همه ساله از 28 اسفند تا 15 فروردین ماه در 21 امامزاده و بقاع متبرکه استان برگزار می شود و اصلی ترین هدف آن ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به مسافران و مراجعه کنندگان است.

---------------------------

گفتگو: یاشار پورمجید

گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان گزارش// اجرای 16 هزار متر مربع کار عمرانی در امامزاده های استان

نظر شما