شناسهٔ خبر: 2117815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ایران، رتبه نخست تشخیص زلزله در آسیا

رئیس شبکه شتاب‌نگاری در نشست «بررسی و هم‌اندیشی زمین‌لرزه ۲۰ فروردین بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی در بوشهر» کشور گفت: ایران از نظر کمی و کیفی در زمینه شتاب‌نگاری در خاورمیانه در رتبه نخست ایستاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اسماعیل فرزانگان، در این نشست  که در سالن دانشکده نفت دانشگاه خلیج‌فارس برگزار شد، افزود: از اطلاعات این دستگاه‌ها در پروژه‌های عمرانی، سدسازی، نیروگاه‌ها و همه طرح‌های عمرانی که به داده‌های جنبش‌های نیرومند زمین نیاز دارد، استفاده می‌شود.


فرزانگان، با اعلام اینکه در بیشتر نقاط کشور دستگاه‌های شتاب‌نگار وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنها در مکان‌هایی مانند بیابان‌ها و کویرها که امکانات لازم برای راه‌اندازی و استفاده از این دستگاه‌ها وجود ندارد، تجهیزات نصب نشده‌اند.


این مقام مسؤول با بیان اینکه پوشش این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که عمده مناطق لرزه‌خیز کشور را دربرگرفته، تاکید کرد: در 120 سد کشور این دستگاه‌ها نصب هستند و در زلزله ورزقان شتاب‌نگار سد ستارخان، داده‌های خوبی ثبت کرد که این اطلاعات برای ساخت و سازها و مقاوم‌سازی سدها در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


رییس شبکه شتاب‌نگاری کشور، از فعالیت 30 ایستگاه شتاب‌نگاری در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: عمده این تجهیزات در ساختمان‌های وزارت کشور مانند شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها قرار دارد.


فرزانگان گفت: 20 رکورد از زمین‌لرزه اصلی و 236 رکورد از پس‌لرزه‌های آن در استان‌های بوشهر و فارس ثبت شد که از این تعداد 28 رکورد مربوط به شش پس‌لرزه بالای پنج ریشتر بوده است.


وی در ادامه تاکید کرد: شتاب در شهر بوشهر به میزانی نرسید که برای سازه‌های معمولی خطرساز باشد، چه برسد برای نیروگاه مستحکمی که برای تولید برق اتمی ساخته شده است.


از سال 1352 تاکنون بیش از 9 هزار رکورد شتاب‌نگاری در کشور ثبت شده که از این تعداد یک‌هزار و 900 رکورد یعنی حدود 20 درصد مربوط به پس از زلزله‌های اهر و ورزقان است.

نظر شما