شناسهٔ خبر: 21160428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افراط گرایی برآمده از خشونت حکومت نظامیان در میانمار

کوالالامپور- ایرنا - گروهی مسلح که هفته گذشته با حمله به ایستگاه های پلیس میانمار باعث آغاز خشونت های جدید نظامیان در استان راخین علیه اقلیت روهینگیا شد، پدیده ای برآمده از خشونت های چند دهه گذشته این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بر اثر خشونت های یک هفته گذشته تاکنون صدها نفر کشته و دهها هزار نفر نیز آواره شده اند.
گروهی مسلح که این حملات را آغاز کرد خود را 'ارتش رستگاری روهینگایی آراکان (راخین)' می نامد و در روزهای گذشته بیش از 80 نفر از نیروهای خود را در نبرد با نیروهای امنیتی میانمار از دست داد.
نگاهی به حملات بودایی های تندرو به اقلیت مسلمان و نژادی روهینگیا که از دهه ها پیش وجود داشته و در سال 2012 به اوج خود رسید، نشان می دهد تا پنج سال پیش هیچ گروه سازمان یافته مسلحی برای ایستادگی مقابل نیروهای امنیتی میانمار و یا بودایی های تندرو وجود نداشت.
در واقع گروه مسلحی که اکنون باعث آغاز درگیری ها شده، بر اساس گزارش گروه بحران بین المللی سال گذشته توسط روهینگیایی ها تبعیدی در عربستان سعودی تشکیل شد.
گروه بحران بین المللی در گزارش سال گذشته خود نوشت، سرکردگی ارتش رستگاری روهینگیای آراکان (راخین) بر عهده 'عطاالله ابو عمار جونونی' یک روهینگیایی متولد پاکستان است که در مکه بزرگ شده است.
گروه بحران بین الملل اعلام کرد که 'جونونی' و شبه نظامیان دیگر دوره های آموزشی خود را در افغانستان و پاکستان گذرانده اند.
بر اساس اعلام این گروه، ارتش رستگاری روهینگیای آراکان منابع مالی خود را از روهینگیایی های مهاجر و بخشش هایی در عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه به دست می آورد.
روزنامه 'بانکوک پست' نیز با ارائه گزارشی به موضوع رشد شبه نظامی گری در منازعات میانمار پرداخت و نوشت: تحلیلگران معتقدند دولت میانمار به دلیل شرایطی که منجر به ایجاد این گروه شد، مقصر است.
دولت های متوالی در میانمار که بیشترین جمعیت آن را بودایی ها تشکیل می دهند، حقوق پایه شهروندی اقلیت روهینگیا را انکار کرده و به رغم اینکه این نژاد برای سالیان طولانی در میانمار زندگی کرده اند، آنها را مهاجران غیرقانونی می داند که از بنگلادش به این کشور سفر کرده اند.
این در حالی است که بنگلادش نیز آنها را مورد پذیرش قرار نمی دهد.
نبود راه حل سیاسی برای این مخمصه، به ویژه پس از خشونت های سال 2012 علیه مسلمانان که باعث آوارگی بیش از 120 هزار نفر از این اقلیت شد، بذر رویش شورش های نظامی را در خاک میانمار کاشت.
محرومیت اقلیت روهینگیا از انتخابات سال 2015 و همچنین سرکوب گروه های قاچاق انسان که به فرار روهنیگیایی ها از طریق دریا پایان داد، وضعیت آوارگی مسلمانان روهینگیا را بیش از پیش بحرانی ساخت.
ارتش رستگاری روهینگیای آراکان نخستین عملیات خود را روز نهم اکتبر سال 2016 انجام داد و مردان مسلح به چاقو، شمشیر و اسلحه چندین ایستگاه پلیس را در مرز بنگلادش در استان راخین مورد حمله قرار دادند و 9 افسر پلیس را کشتند.
ارتش میانمار به این حمله واکنش نشان داد و نیروهای امنیتی علاوه بر به آتش کشیدن کامل یک روستا، مرتکب جنایاتی از قبیل تجاوز گروهی به زنان، کشتار کودکان و حتی نوزادان شدند، خشونت هایی که نهادهای سازمان ملل آن را جنایت علیه بشریت معرفی کردند.
اقدامات ارتش رستگاری روهینگیای آراکان نشان می دهد که توانایی این گروه افزایش یافته و به واسطه در اختیار داشتن سلاح و منابع خود، ظرفیت افزایش منازعات را به طور قابل توجهی ایجاد می کند.
این گروه خود را ابتدا 'حرکت الیقین' (جنبش ایمان) معرفی کرد و در نخستین ویدئوهای منتشر شده نیز نام خود را به صورت عربی نشان دادند. اقدامی که ارتباط آنها را با تروریست ها تقویت می کرد.
اما از سوی دیگر، تحلیلگران بر این باورند که این گروه دارای انگیزه های تروریستی نیست و خود را وابسته به گروه های تروریستی اعلام نکرده است.
روزنامه 'بانکوک پست' نوشت: 'دیوید ماتیسون' یک تحلیلگر مستقل در یانگون معتقد است، در ماههای گذشته این گروه تلاش کرد این تصور که آنها جنگجویان آزادی هستند که برای دفاع از مردم خود سلاح برداشته اند را تقویت کند.
با این وجود دولت میانمار پس از حملات جمعه هفته گذشته اصرار دارد که این گروه را که تعداد اعضای آن نیز مشخص نیست، 'تروریست های بنگالی افراط گرا' بنامد.
تحلیلگران معتقدند که این گروه با اقدام نظامی خود نه تنها کمکی به بهبود شرایط نمی کند، بلکه شرایط را پیچیده تر خواهد کرد، اما اگر هدف آنها جلب توجه باشد، با این اقدامات می توانند به اهداف خود دست یابند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

نظر شما