شناسهٔ خبر: 21097301 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر:

برگزاری ۱۱۰ کارگاه غدیرشناسی در سراسر کشور

خبرگزاری شبستان: ظریف منش از اقامه نماز عید غدیر امسال در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و مصلی تهران خبر داد و گفت: روز عید قربان روز امامت حضرت ابراهیم و روز عید غدیر روز امامت امیرالمومنین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر امروز، هفتم شهریور در نشست خبری " اعلام برنامه‌های دهه امامت و ولایت در داخل و خارج کشور " گفت: با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بین عید قربان و عید غدیر رابطه ای است، از چند سال گذشته بین این دو عید که دهه امامت و ولایت نامیده شده است، برنامه هایی برگزار می کنیم.

 

دکتر ظریف‌منش با بیان اینکه تمام مراکز فرهنگی، هیئات، حسینیه‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در دهه امامت و ولایت برنامه دارند، عنوان کرد: هدف اول برنامه‌های ما ترویج و تبلیغ غدیر و شناساندن بیشتر آن به جامعه است. هدف دوم ما تبیین فلسفه غدیر به عنوان الگوی مدیریت جوامع اسلامی برای طرح کلی نظام اسلامی در خصوص مدیریت جوامع است. در واقع بنیاد بین المللی غدیر نقش هماهنگ‌کننده، برنامه ریز و موتور محرکه فعالیت‌های غدیری را دارد.

 

وی در مورد عناوین دهه امامت و ولایت اظهار داشت: عناوین این دهه با توجه به فلسفه غدیر، احادیث و روایات در مورد اهداف و معرفت غدیرانتخاب شده است. پنجشنبه 9 شهریور به عنوان روز ولایت، معرفت و محبت، جمعه 10 شهریور به عنوان روز ولایت، بندگی و اطاعت، شنبه 11 شهریور روز ولایت و مردم‌سالاری دینی، یکشنبه 12 شهریور روز ولایت، بصیرت و دشمنِ‌ستیزی، دوشنبه 13 شهریور روز ولایت، محور وحدت اسلامی، سه شنبه 14 شهریور روز قرآن و عترت، چهارشنبه 15 شهریور روز ولایت، هدایت و عزت اسلامی، پنجشنبه 16 شهریور ولایت، ایثار و دفاع از حریم ولایت، جمعه 17 شهریور روز ولایت، مهدویت و عدالت و شنبه 18 شهریور، روز امامت و ولایت نامگذاری شده است.

 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر بیان کرد: هدف ما ترویج و توصیف یک رویداد در تاریخ اسلام است که نقطه عطف در تاریخ بشریت محسوب می شود. غدیر روز معرفی بالابلندترین همه فضیلت‌هاست، روزی که سرنوشت بشریت با امر الهی به دست پیامبر مشخص شد که چگونه جوامع اداره شوند و رهبر و پیشوای جامعه چه کسی باشد. مقام معظم رهبری فرموده اند" غدیر متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به جهان اسلام است". همه بشریت باید از غدیر درس بگیرند و بدانند که حاکمیت و حکومت باید بر مبنای ارزش‌ها باشد و پارساترین فرد در رأس حکومت قرار گیرد.

 

دکتر ظریف‌منش با بیان اینکه شعار امسال دهه امامت و ولایت " لبیک یا رسول الله است "، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند" همه حاضران به غایبان و همه پدران به فرزندان تا روز قیامت پیام غدیر را برسانند". اینجا تنها جایی است که پیامبر (ص) به طور صریح یک دستور را به همه پدران داده است. پیام غدیر، پیامی است که متعلق به همه عصرها و نسل هاست، پیامی است که امروز بیش از گذشته به آن محتاجیم. تمام علما، اساتید دانشگاه، رسانه ها و مراکز فرهنگی باید برای ترویج پیام غدیر حداکثر تلاش خود را کنند.

 

وی با بیان اینکه امسال برنامه‌های دهه امامت و ولایت در دو  بخش پیش بینی شده است، گفت: بخش اول برنامه هایی است که ناظر بر گرامیداشت دهه، ترویج و بزرگداشت این ایام است که شامل جشن و سرور و تجلیل از سادات می شود. دسته دوم برنامه‌های فرهنگساز و معرفت افزا است. درصددیم که سطح دانش و معرفت جامعه را نسبت به غدیر و فلسفه آن افزایش دهیم. در واقع ما می خواهیم بشریت نسبت به فلسفه سیاسی اسلام، امامت و ولایت معرفت دینی پیدا کنند تا بتوانند راه نجات از چنبره زنجیرهایی که دست و پایشان را بسته است، پیدا کنند.

 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به اینکه امسال جشن های بزرگ غدیر را در سراسر کشور داریم، خاطرنشان کرد: با تمام دستگاه های اجرایی، مساجد و حسینیه ها هماهنگ شده است که در یک روز این دهه جشن برگزار کنند. حدود 15 همایش علمی مقاله محور و سخنران محور در دهه امامت و ولایت برگزار می شود. در تهران همایش ملی غدیر و بزرگداشت علامه عسگری را خواهیم داشت. ششمین جشنواره شعر غدیر امسال با همکاری وزارت ارشاد، حوزه هنری، جامعه المصطفی العالمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به طور بین‌المللی برگزار می‌شود. 600 شعر از شعرای داخلی و 180 شعر از شعرای 29 کشور به دست ما رسیده است. مراسم تجلیل از سادات را در سراسر کشور برگزار می کنیم. در شب هفدهم شهریور تجلیل از شهدای مدافع حرم، شهدای 17 شهریور و سادات شهید را در گلزار شهدا برگزار می کنیم. دو هزار شهید در استان تهران داریم که سید بودند که مراسمی برای آنها در بهشت زهرا از ساعت 2 بعدازظهر با همکاری بنیاد شهید، سپاه رسول الله و شهرداری برگزار می شود.

 

وی با اشاره به برگزاری اطعام در روز غدیر بیان کرد: این برنامه از سه سال پیش آغاز شده است. سال اول 100 هزار، سال دوم 300 هزار و سال قبل یک میلیون و 200 هزار اطعام عمومی داشتیم. امسال برای یک میلیون و 700 هزار اطعام برنامه ریزی کردیم. درخواست ما از خانواده‌ها این است که در روز غدیر برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر یک غذا بیرون دهند.

 

دکتر ظریف‌منش با بیان اینکه نماز عید غدیر در مصلی‌ها و مساجد کشور برگزار می شود، عنوان کرد: در تهران نماز عید غدیر را در حرم عبدالعظیم الحسنی، حرم مطهر امامزاده صالح و مصلی خواهیم داشت. بازسازی واقعه غدیر 8 سال است که توسط ستاد بازسازی غدیر صورت می گیرد. سال اول در قم در یک منطقه بازدیدکننده چند 10 هزار نفری داشیم. سال قبل این مراسم در 170 شهرستان برگزار شد. امسال بازسازی غدیر را در حدود 150 شهر انجام می دهیم. واقعه غدیر به صورت نمایش میدانی در حدود دو سه ساعت اجرا می شود. زیارت جامعه کبیره را به عنوان منشور جامعه شیعه طرح کردیم و همچنین قرائت زیارت غدیریه را در برخی شهرها خواهیم داشت.

 

وی مباهله را یکی از سندهای قطعی حقانیت شیعه برای عصمت امیرالمومنین (ع) دانست: مباهله روزی است که اهل بیت (ع) از زبان پیامبر معرفی شدند. مباهله روزی است که قرآن کریم از امیرالمومنین (ع) به عنوان جان پیامبر نام می‌برد. اجتماع طلاب علوم دینی را در یکی از مدارس در سراسر شهرها خواهیم داشت. همایش تبیینی مباهله در تهران برگزار می شود. مراسم تجلیل از مدال آوران پاراالمپیک 12 شهریور با عنوان جشن غدیر در مشهد مقدس برگزار می شود.

 

همایش غدیرشناسی در البرز، همایش غدیرشناسی در مازندران، جشنواره مدافعان حرم، پیروان غدیر در قم، دهمین همایش سبزقامتان علوی در خراسان جنوبی، همایش امام علی پدر یتیمان در خراسان رضوی، افتتاح چند پروژه محرومیت زدایی به همت بسیج مستضعفان، توزیع دهها هزار هدیه با نام امیرالمومنین بین مناطق محروم و مرزی توسط سپاه رسول الله، برگزاری همایش تجلیل از پدیدآورندگان آثار فرهنگی هنری در حوزه غدیر در آذربایجان شرقی، هفتمین همایش غدیرپژوهی در کرمانشاه، پنجمین همایش ولایت‌محور اتحاد امت اسلامی در هرمزگان، همایش رهپویان غدیر در فارس، برگزاری 110 کارگاه غدیرشناسی در سراسر کشور به صورت متمرکز و هزاران کارگاه غدیرشناسی در مساجد کشور، همایش مبارزه با استعمار در بوشهر و همایش وحدت شیعه و سنی در گلستان از جمله برنامه‌های استانی پیش بینی شده در دهه امامت و ولایت است که دکتر ظربف منش به آنها اشاره کرد و افزود: پنجمین جشنواره تقدیر از آثار برتر دانشجویی در حوزه غدیر شامل کتاب، مقاله، نشریه‌ دانشجویی، رساله ها و پایان‌نامه های دانشجویی در هفته پژوهش در آذر برگزار می شود.

 

وی با اشاره به برنامه های صدا و سیما در دهه امامت و ولایت اظهار داشت: دکتر علی عسگری، مسئول نمایندگی بنیاد غدیر در سازمان صدا و سیما شد. حجت الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم نیز به عنوان دبیر اجرایی بنیاد غدیر در صدا و سیما منصوب شد. دکتر علی عسگری مصوب کردند یک فیلم سینمایی با تبیین غدیر دنبال شود. رادیو 12 هزار دقیقه برنامه در این دهه پیش بینی شده است.

 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر خاطرنشان کرد: در دهه امامت و ولایت 2 نماز جمعه داریم که قرار است خطبه‌های نماز جمعه‌ها و یا سخنرانی های پیش از آن به بحث امامت و ولایت اختصاص یابد. در تهران جشن بزرگ غدیر را صبح روز غدیر در مصلی با همکاری سپاه حضرت رسول الله، شهرداری، صدا و سیما،‌ سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف خواهیم داشت.

 

وی در مورد برنامه هایی که برای دهه امامت و ولایت در خارج از کشور پیش بینی شده است، گفت: این برنامه ها به تناسب اقتضائات محیطی در کشورهای مختلف برگزار می شود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تمام کشورهایی که رایزنان ما حضور دارند، مراسم و جشن‌هایی با محوریت غدیر پیش بینی کرده است. مجمع جهانی اهل بیت در 700 نقطه هان جشن برگزار می کند. جامعه المصطفی العالمیه برای 80 کشور برنامه دارد و قرار است 25 همایش علمی در این دهه برگزار کند. همه این همایش ها می گویند که امیرالمومنین (ع) نماد همه خوبی ها،  قله همه فضیلت ها و محور وحدت است و می توان از آموزه های ایشان برای ترویج اسلام و توفنده کردن پیام اسلام برای نجات بشریت استفاده کرد.

 

 

نظر شما