شناسهٔ خبر: 21082874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

حق غدیر را ادا نکرده‌ایم

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید جهان تشیع با بیان اینکه غدیر پایه و اساس دین ما و سرمایه بزرگی است گفت: حق غدیر در دوره حاضر ادا نشده است و باید برای آن بیشتر تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی امروز ششم شهریورماه در دیدار با اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر خم گفت: غدیر در تاریخ شیعه مهم‌ترین واقعه است، زیرا اساس و پایه ولایت از غدیر شروع شده است.
وی افزود: متاسفانه اهمیت لازم را هنوز به  این واقعه نداده‌ایم، انسان وقتی نوشته علامه امینی را در مورد این واقعه مطالعه می‌کند، می‌بینیم شعرا قرن به قرن در  این باره کتاب نوشته‌اند و خود آن مرحوم نیز کتاب الغدیر را در این زمینه نوشت.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: علامه امینی نشان داد در ورای تاریخ و آیات و روایات، در اشعار نیز این واقعه اهمیت زیادی داشته است و بزرگان شعرا در این زمینه شعر سروده و به آن اهمیت داده‌اند اما در دوره ما حق غدیر ادا نشده است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: باید از راه‌های مختلف مانند خطابه، بیان، پلاکارد، مسایل هنری و بازسازی واقعه و ... مسئله غدیر یادآوری و تبیین شود و اینکه فرصت غدیر به یک دهه تبدیل شده است بسیار مورد غنیمت است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه با تجلیل از آیت الله خزعلی بیان کرد: بازسازی واقعه غدیر در میان راه‌های انتقال مفاهیم غدیر، تاثیر ویژه‌ای دارد.
وی با بیان اینکه ما به عاشورا و اربعین اهمیت داده‌ایم و باید می‌دادیم اما به غدیر به این اندازه اهمیت نداده‌ایم عنوان کرد: برخی می‌گویند که شما به عزاداری توجه زیادی دارید ولی به شادی و جشن توجهی ندارند در حالی که برپایی این جشن‌ها و مراسم سبب می‌شود که این نوع القائات و بهانه‌ها نیز از بین برود.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برپایی راهپیمایی غدیریه در قم عنوان کرد: این راهپیمایی مانند راهپیمایی‌هایی که در فاطمیه و اربعین می‌شود باید زنده شود و در نقاط دیگر کشور نیز انجام شود اگرچه باید مراقب باشیم برخی افراد نادان این چهره را با توهین به مذاهب دیگر تخریب نکنند.
وی افزود: اهل سنت اصل غدیر را قبول دارند و باید طوری حرکت تقریبی داشته باشیم که آنان هم این روز را جشن بگیرند لذا تلاش کنید کارها پراکنده نباشد و با برنامه‌ریزی منسجمی صورت بگیرد در این صورت برکات زیادی برای کشور خواهد داشت.
این مرجع تقلید تصریح کرد: وهابیون سعی دارند که این برنامه‌ها کمرنگ و این آثار محو شود لذا باید در مقابل آنان با پررنگ کردن برنامه‌ها، مقابله کنیم که نمونه آن  در حاشیه شهر مشهد رخ داد و ما با ایجاد مدارس علمیه و فضای علمی، بنا داریم در مقابل آنان بایستیم.
آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: غدیر یک سرمایه است که به خوبی از آن بهره‌برداری نشده است و باید تلاش خود را در این راه به کار ببندیم.
واقعه بازسازی غدیر در 150 نقطه کشور
 همچنین سردار ظریف‌منش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به برنامه‌های دهه امامت و ولایت گفت: بنیاد غدیر با دست آیت‌الله خزعلی با هدف ترویج غدیر ایجاد شد و قریب به 17 سال از تاسیس آن می گذرد و در دهه اول به تبلیغ و ترویج و گرامیداشت گذشت.
وی افزود: غدیر مفهومی بسیار متعالی است و ضمن تجلیل از سادات و برپایی جشن لازم است با توجه به اینکه دشمن در یک حرکت وسیع همه مقدسات و هویت ما را به نوعی نشانه رفته است نسبت به برنامه‌های معرفت افزا و فرهنگ‌ساز اهتمام جدی شروع شده است.
ظریف‌منش تصریح کرد: یک روز غدیر به تنهایی فرصت لازم برای تبیین این ظرفیت عظیم ایجاد نمی شود لذا از قربان تا غدیر با نامگذاری دهه ولایت و امامت تلاش شده تا با استفاده از توان ملی در این دهه از این ظرفیت معنوی بهره لازم را ببریم.
ظریف‌منش با اشاره به برپایی بیش از 30 همایش ملی در نقاط مختلف کشور بیان کرد: مباحث هنری مانند خوشنویسی و جشنواره شعر و کارگاه های غدیرشناسی و ... به عنوان ضرورت جدی ایجاد شده و در حال انجام است؛ کارگاه غدیرشناسی به خاطر شبهاتی که وجود دارد فوق العاده مورد استقبال است همچنین تربیت مربی غدیر در حال انجام  است.
وی اظهار کرد: یکی از راه‌های نفوذ  بحث غدیر در جامعه، استفاده از هنر است لذا از چند سال قبل بازسازی واقعه غدیر به صورت تجسمی و فعال و زنده در دستور کار قرار گرفت و در سال قبل در 170 نقطه برگزار و دو میلیون نفر نیز بازدیدکننده داشت و کاری است که مورد استقبال مردم است.
ظریف منش با بیان اینکه امسال نیز در 150 نقطه کشور حتی در مناطق اهل سنت برگزار خواهد شد عنوان کرد: در سیستان و بلوچستان و طالش و ... با استفاده از ظرفیت اهل سنت، این مراسم برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این حرکت با حمایت و اهتمام مراجع شکل گرفته  است افزود: اگر چند سال دیگر این حرکت تداوم یابد آیندگان نیز با قدرت و قوت آن را دنبال خواهند کرد.
ظریف منش ادامه داد: زیارت غدیریه، مباهله و آداب غدیریه و ... از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام انجام می شود همچنین در ادامه اطعام سال های گذشته، امسال هم دو میلیون نفر اطعام خواهند شد و تلاش ما بر این است تا این جریان بیش از پیش مردمی شود.

نظر شما