شناسهٔ خبر: 21025941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله علم‌الهدی:

مدیریت جهادی، بیشترین کار با کمترین هزینه است

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه مشهد با اشاره به مدیریت جهادی گفت: این مدیریت به معنای نادیده گرفتن موانع سر راه، بزرگ نکردن موانع کوچک و وارد عرصه مدیریت شدن برای خدا و خلق خدا است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی علم‌الهدی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز، سوم شهریورماه در خطبه نماز جمعه این هفته، در حرم امام رضا(ع)، با اشاره به قرار گرفتن در هفته دولت، اظهار کرد: این ایام مقارن است با هفته دولت، هرچند امروز روز سوم شهریور مصادف است با سالروز اشغال ایران در سال 1320 به‌وسیله قوای متفقین و مردم ما برای آخرین مرتبه بود که طعم اشغال دشمن را در این کشور چشیدند و نتیجه آن‌که قحطی، گرسنگی و پریشانی مسلط بر مردم ما بود و آن را لمس کردند.
وی با بیان این‌که هیچ‌گاه نباید میراث اشغال کشور توسط بیگانگان فراموش شود، گفت: عبرت اشغال متفقین، هیچ‌وقت نباید ما را از حرکت دشمن‌ستیزی باز دارد و باید این عبرت، نصب‌العین ما شود که سلطه دشمن، جز فقر و فلاکت و نکبت، هیچ میراث دیگری ندارد.
وجود شهید رجائی و شهید باهنر، الگوی دولتمردان باشد
وی به شهادت شهید رجائی و شهید باهنر اشاره و گفت: هفته اول شهریور به‌عنوان هفته دولت به مناسبت شهادت جان‌گداز رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، عالم انقلابی این ملت، مرحوم شهید رجائی و باهنر نامگذاری شده است که وجود این دو عزیز به‌عنوان دو رکن مدیریت اجرایی نظام و کشور به‌عنوان الگوی مدیریت دولتی در این نظام برای ما قابل‌تأمل است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: دولت دوازدهم در هفته دولت، یعنی سالروز شهادت این دو شهید تقریباً کار خودش را شروع کرده و بایستی وجود این دو شهید عزیز به‌عنوان نماد و الگو سرلوحه تمام مسئولان و کارگزاران ما در دولت دوازدهم قرار بگیرد.
وی ابراز کرد: هرچند این دو شهید عزیز فرصتی برای مدیریت آرمانی در این نظام و کشور نداشتند اما مسئله مدیریتی که جهتش به‌وسیله شهید رجائی و شهید باهنر مشخص شد، جهت مدیریت آرمانی برای یک نظام انقلابی وابسته و مبتنی بر اصول امام و انقلاب بود و آنان به این سمت جهت گرفتند.
سه مؤلفه مدیریت انقلابی
آیت‌الله علم‌الهدی، جهت مدیریت شهید رجائی و باهنر را دارای سه مؤلفه دانست و عنوان کرد: تسهیل در زندگی جهت مدیریت آرمانی که در حرکت ابتدایی آنان مشخص شد، سه مؤلفه دارد، مؤلفه اول، تسهیل زندگی برای مردم است و شهید رجائی هدفش تسهیل زندگی برای مردم بود، در واقع مدیریت آرمانی دولت این است که زندگی را برای مردم آسان کند و مردم در معیشت، اقتصاد و اشتغال دغدغه نداشته باشند.
 
وی با بیان اینکه کشور ما در هر زمانی اقتضائات و شرایط مخصوص به خود و ویژه‌ای دارد، تأکید کرد: این کشور و جامعه، انقلابی است و ما در کشتی انقلابی نشستیم که سکان‌دارش یک مرجع تقلید حکیم، آشنا، مدیر و عالم و آگاه به تمام شئون است لذا نهادی به نام دولت وقتی می‌خواهد در این کشور مدیریت کند باید هماهنگ با انقلاب باشد چون ما هر روز با شرایطی مواجه‌ایم و مهم این است که در آن شرایط مدیریت کشور به صورتی انجام گیرد که مردم دلواپس وضعیت خود نباشند.
اقتصاد مقاومتی، نسخه عملی تسهیل زندگی مردم است
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به‌عنوان سکان‌دار کشتی این نظام، نسخه این امر که بایستی مدیریت به گونه‌ای باشد که زندگی برای مردم تسهیل شود را پیچیده‌اند و نسخه آن اقتصاد مقاومتی است.
آیت‌الله علم‌الهدی افزود: کشور ما 80 میلیون جمعیت دارد و این جمعیت پاسخگوی هر فراورده و فرایند تولیدی هست به شرطی که دروازه‌اش به‌سوی کالای دیگران بسته شود و این جمعیت بازار مصرفی برای سود بردن دیگران در خارج از کشور قرار نگیرد.
وی ابراز کرد: اگر بنا شد در مسئله نسخه اقتصاد مقاومتی، مسئولان و مدیران ما باعقیده، اعتماد و فعالیت و مدیریت جهادی کار کنند، بخش عمده مشکلات ما در این کشور حل است و زندگی برای مردم تسهیل می‌شود.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: البته تحقق این امر هم‌عقیده و هم عمل می خواهد، عمل بدون عقیده و عقیده بدون عمل به‌جایی نمی‌رسد، تسهیل زندگی، مؤلفه اول مدیریت آرمانی است و راهکار مدیریت آرمانی برای تسهیل زندگی از سوی مقام معظم رهبری مشخص و روشن‌شده است.
ارتقا فرهنگ دینی
آیت‌الله علم‌الهدی، دومین مؤلفه مدیریت آرمانی را «ارتقا فرهنگ دینی» عنوان کرد و افزود: مسئولان عزیز ما به این نکته توجه کنند که اگر مردم ما باایمان بودند، اگر جهت و رویارویی آنان به‌طرف قبله بود، خداشناس، خداپرست و معاد باور بودند، صبورتر و مقاوم‌تر هستند و در کنار نظام بیشتر می‌ایستند و بیشتر به نظام کمک می‌کنند، وابستگی مردم به‌نظام و انقلاب بیشتر می‌شود.
وی اضافه کرد: مردمی که وابسته به‌نظام و انقلاب هستند، صبورند و حتی در مقام تحقق اصول اعتقادی و ایمانی خود تا آخرین قطره خون در عرصه مجاهده در راه این نظام باقی می‌مانند و اداره این مردم به‌مراتب آسان‌تر از مردمی است که زیاده‌خواه، افزون‌طلب و رفاه‌طلب باشند و بخواهند بارشان را بیشتر روی دوش دولت بیندازند.
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: اگر فرهنگ دینی مردم در جامعه ارتقا پیدا کرد و سطح ایمان مردم در جامعه بالا رفت، اداره این کشور و مدیریت این مردم برای مسئولان آسان‌تر و ساده‌تر خواهد بود لذا مسئولان در مسئله اجرای مدیریت آرمانی روی ارتقاء فرهنگ دینی مردم بیشتر کار کنند.
 عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که ارتقا فرهنگ دینی باعث سهولت در اداره کشور می‌شود، گفت: این‌که بخواهید به‌عنوان آزادی یک عده را از خود راضی و بی‌بندوباری را ترویج کنید و روی بی‌بندوباری، ولنگاری و شهوت‌رانی، اسم مقدس آزادی را بگذارید، تیشه به ریشه خود زدن است، این سر شاخ و بن بریدن است.
 وی افزود: مردم ولنگار و بی‌بندوبار، جوانانی که هیچ محدودیتی در اجرای نفسانیات و شهواتشان نداشته باشند، جوانانی سرکش و مردمی یاغی‌اند و مدیریت آن‌ها کار آسانی نیست و مبدأ مفاسد اخلاقی خواهند شد، نه این‌که فکر کنید با یک حرکت و انگیزه سیاسی بیایید بی‌بندوباری را ترویج کنید که رقیب سیاسی خود را در یک جهت سرکوب کنید و بعد فکر کنید کشور را اداره کردید، این مدیریت آرمانی نیست.
مدیریت جهادی
آیت‌الله علم‌الهدی به سومین مؤلفه مدیریت آرمانی در نظام اسلامی اشاره و تصریح کرد: مؤلفه سوم در مدیریت آرمانی، «مدیریت جهادی» است، مدیریت جهادی به معنای مدیریت قانون‌گریزی و بی‌ضابطه نیست، یعنی موانع را سر راه نادیده گرفتن، موانع کوچک را بزرگ نکردن و برای خدا و خلق خدا وارد عرصه مدیریت شدن.
مدیریت جهادی، بیشترین کار با کمترین هزینه است
وی با بیان اینکه مدیریت جهادی این است که با کمترین هزینه، بالاترین خدمت را انجام داد، عنوان کرد: خط و مسیر شهید رجائی همین بود که برای مردم خرج نداشته باشد، خودش بی‌هزینه و بی‌خرج با یک حقوق معلمی زندگی کند و برای مردم هم در دولتش خرج‌تراشی نکند، این بزرگ‌ترین امتیاز این شهید بود.
آیت‌الله علم‌الهدی در پایان بیان کرد: مدیریت جهادی مؤلفه سوم در مدیریت آرمانی هست و ان‌شاءالله امیدوارم مدیران عزیز ما در دولت دوازدهم به‌عنوان یک الگو و آرمان دومی بعد از شهید رجائی و باهنر، نصب‌العین مردم ما قرار بگیرند.

نظر شما