شناسهٔ خبر: 20940570 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جلسه هیات نمایندگان:

بخش خصوصی بازیگر فعال در کنار دولت باشد / بخش خصوصی پیش‌قراول مسیر توسعه کشور شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت توانست اقتصاد کشور را از لبه پرتگاهی عمیق منحرف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تشکر از تلاش‌های دولت و هیأت وزیران گفت: ما به این واقفیم که دولت توانست اقتصاد کشور را  از لبه پرتگاهی عمیق منحرف کند و شرایط اقتصادی را می‌دانیم، اما امروز آماده‌ایم با تلاش مضاعف برای پیشبرد اهداف دولت، همراه و همگام باشیم.

شافعی امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با آرزوی موفقیت برای نمایندگان مجلس در انتخاب وزرای کابینه دوازدهم گفت: امیدواریم در شرایط کنونی حرکت‌های جدیدی در صحنه اقتصادی کشور شروع شود.

وی با بیان اینکه مدام از کوچک شدن دولت صحبت می‌کنیم اما از پایان جنگ تحمیلی تاکنون شاهد بزرگ شدن سهم دولت در اقتصاد هستیم، افزود: در اقتصاد ایران مطابق اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی به‌عنوان مکمل بخش دولتی تلقی شده است. نکته مهم این است که این مشارکت صرفا در اجرا مورد درخواست بوده و در تدوین مورد توجه نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی در مورد اهداف والایی که انقلاب اسلامی دارد خود را مسئول می‌داند، گفت: از جمله مشکلات بزرگ کشور می‌توان به موضوع اشتغال جوانان، ترازنامه بانک‌ها، بدهی دولت، رکود در واحدهای تولیدی، بحران آب و محیط‌ زیست عدم شفافیت در اقتصاد کشور اشاره کرد که نگاه جزیره‌ای به آنها راه چاره نیست و بیش از پیش نیازمند درک علت این مشکلات هستیم.

وی با طرح این سؤال که چه بخشی از جامعه باید پیش‌قراول درک و ارائه‌ دهنده مسیر توسعه آتی کشور باشد، گفت: آیا بخش دولتی با تمام چارچوب‌های بسته می‌تواند از عهده این مهم برآید یا این وکه بخش خصوصی با چارچوب‌ها و ساختارها و شرایط فعلی می‌تواند پیشقراول این مسیر باشد؟

شافعی تاکید کرد: جایگاه هر دو بخش در شرایط جدید باید تعریف شود تا هریک از این دو نهاد به طور شایسته بتوانند از عهده وظایفی که باید بردوش آنها باشد، برآیند و همیاری و همراهی با یکدیگر شاهد اهداف توسعه ملی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هدف از خصوصی‌سازی مشارکت واقعی و کارشناسی و اثربخش در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور توسط فعالان اقتصادی بوده، نه اینکه صرفاً یک سری واگذاری ماشین‌آلات به بخش خصوصی صورت بگیرد زیرا این چیزی نبود که دانشگاهیان و کارآفرینان و نخبگان به دنبال آن باشند.

وی با بیان اینکه در سال های 84 تا 92 شاهد از دست رفتن توسعه و افزایش فقر بودیم، گفت:  بخش خصوصی وظیفه خود می‌داند که با صدای رسا این واقعیت های تلخ جامعه را بیان کند و خود را در مقابل این مسایل مسئول می‌داند.

شافعی اظهار کرد: پی بردن به چرایی به وجود آمدن این موارد در کشور و راه حل اساسی برای حل آنها مورد تقاضا است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از وزرای دولت دوازدهم درخواست کرد که هوشمندانه عمل کنند و در تصمیم‌گیری‌ها با حفظ منافع بلندمدت، دولت را چابک، سبک و کم‌هزینه کنند.

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم زمان آن رسیده تا بخش خصوصی، دانشگاهیان و کارآفرینان واقعی فرصت برای حضور در مناسبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را پیدا کنند.

شافعی عنوان کرد: درخواست ما از وزرای اقتصادی صراحتاً این است که جایگاه واقعی بخش خصوصی صرفاً نباید به تعدادی جلسات مشورتی و تنها عضویت در یک نهاد تصمیم‌گذار محدود شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ما نیز به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی در جمع خودمان باید قبول کنیم و تعهد دهیم که اگر به‌عنوان نمایندگان این بخش مسئولیتی را پذیرفتیم، فارغ از مناسبات داخلی، گروهی و شخصی به منافع بلندمدت توجه کرده و سخن حق را بگوییم حتی اگر به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: ما خواستاریم که بخش خصوصی واقعی بیشتر مورد مشورت قرار گیرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم بخش خصوصی به‌عنوان بازیگر و نه بازی‌شونده بتواند به رسالتی که به آن معتقد است در کنار دولت ادامه مسیر دهد و شرایط رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی را فراهم آورد.

نظر شما