نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری را آغاز کردند.
∎
به گزارش «تابناک»؛ مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی، دادگستری بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را آغاز کردند.
عباس آخوندی در سال ۱۳۷۲ در دولت دوم هاشمی رفسنجانی موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد.
آخوندی از سوی روحانی در سال 92 بار دیگر برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شد و با کسب رأی اعتماد از مجلس نهم به هیأت دولت راه پیدا کرد.
اما در سه شنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۴، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ابقا شد.
وی بار دیگر در یکم اسفند ۱۳۹۵ و یک سال پس از روی کار آمدن مجلس دهم دوباره استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجدداً استیضاح با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس رأی نیاورده و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.
در جلسه امروز نیز همچون روزهای گذشته، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز با اظهارنظر یک موافق و یک مخالف به پایان رسید و ادامهی رسیدگی به جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی موکول شد.
گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر دادگستری در روز پنجشنبه -25 مرداد
قرجه تبار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه:
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۳۰
خدمات آخوندی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است
قرجه تبار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: آقای آخوندی از خدمتگزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پستهای ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالیترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکتهای بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساختی با همت و بینش و چشم انداز آخوندی میسر شده، اظهار کرد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد ۲.۵ برابری ترانزیت کالای نفتی از بنادر تجاری، بهسازی و بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی، تکمیل ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی و اقدامات قابل قبول در حوزه مسکن، تامین مسکن اقشار آسیب پذیر، ساخت سالن ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرحهای اجتماعی و حمایتی و توجه به مسکن روستایی مهم ترین عملکرد ایشان است.
قرجه تیار یکی از شاخص ترین برنامههای آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامهها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
قرجه تبار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: آقای آخوندی از خدمتگزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پستهای ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالیترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکتهای بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساختی با همت و بینش و چشم انداز آخوندی میسر شده، اظهار کرد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد ۲.۵ برابری ترانزیت کالای نفتی از بنادر تجاری، بهسازی و بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی، تکمیل ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی و اقدامات قابل قبول در حوزه مسکن، تامین مسکن اقشار آسیب پذیر، ساخت سالن ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرحهای اجتماعی و حمایتی و توجه به مسکن روستایی مهم ترین عملکرد ایشان است.
قرجه تیار یکی از شاخص ترین برنامههای آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامهها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه:
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۲۰
وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد
وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
زارع با بیان اینکه وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد ادامه د اد: آقای ْآخوندی طی چهار سال دولت یازدهم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی راهداری و راهسازی اختصاص داد و ۱۰ هزار میلیارد تومان کار شد که مطالبات آن به گردن وزارت راه است. همچنین ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه ها مورد نیاز است که در سال ۹۵ هشت هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و اینها باید در بررسی عملکرد مورد توجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد: ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.
وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
زارع با بیان اینکه وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد ادامه د اد: آقای ْآخوندی طی چهار سال دولت یازدهم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی راهداری و راهسازی اختصاص داد و ۱۰ هزار میلیارد تومان کار شد که مطالبات آن به گردن وزارت راه است. همچنین ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه ها مورد نیاز است که در سال ۹۵ هشت هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و اینها باید در بررسی عملکرد مورد توجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد: ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه:
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۱۰
وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
وی با انتقاد از آییننامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آییننامه منجر میشود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
وی سوانح جادهای را از دیگر نقطه ضعفهای وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بودهایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار میرفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا میکرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
بختیار در پایان با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
وی با انتقاد از آییننامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آییننامه منجر میشود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
وی سوانح جادهای را از دیگر نقطه ضعفهای وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بودهایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار میرفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا میکرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
بختیار در پایان با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
محمود صادقی در مخالفت وزیر پیشنهادی وزیر راه
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۰۰
صادقی: در برنامههای آخوندی راه و شهرسازی همسان دیده نشده است
وی دربارهی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامهای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: طبق لایحه دولت که قرار بود وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر تفکیک شوند اگر قرار بود وزیر پیشنهادی با عنوان وزیر مسکن معرفی شود آیا به همین میزان برنامه در حوزه مسکن ارائه میداد؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برنامه آقای آخوندی موضوع راه تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که به جزییات پرداخته شده و عدد و ارقام مربوط به روکش آسفالت معابر هم دیده شده است، اما در حوزه مسکن فقط به کلیات توجه شده است.
این نماینده اصلاحطلب مجلس همچنین اظهار کرد: در گزارش عملکرد وزارتخانه طرحهای مربوط به راه و حمل و نقل چشمگیر است، اما در بخش مسکن اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و تسهیلاتی هم در حوزه مسکن در نظر گرفته شده، اما توفیقات قابل توجهی را در مسکن نمیبینیم.
صادقی در ادامه بیان کرد: بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از این که در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاههای غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرحهای مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشارهای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
وی ادامه داد: در مورد شهرسازی و معماری هم با توجه به وظایف و اختیاراتی که شورای عالی شهرسازی دارد این اختیار را به وزارت مسکن میدهد که از گسترش بیرویه شهرها و ساماندهی آنها و همچنین بحثهای مربوط به برج سازیها و تغییر کاربریها جلوگیری کند، اما در شهر تهران شاهد افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری آن هستیم که تنفس را مشکل کرده است. اگرچه اقداماتی انجام شده اما در عمل ثمرهای نداشته است.
صادقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل نیز ادامه داد: خرید هواپیمای جدید از آثار مثبت برجام است، اما ما نقصهایی در حوزه ناوبری داریم. به عنوان نمونه در شرکت فرودگاهها از جهت مدیریتی اختلالهای زیادی دیده میشود و نظام مدیریتی آن بسیار اشکال دارد، حتی نظام حقوق و مزایا هم با اختلال مواجه است به گونهای که باعث اتلاف منابع به ویژه منابع انسانی میشود.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسالهی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
صادقی در پایان در مورد انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس گزارش تفریق بودجه سال ۱۳۹۴ تعداد واخواهیها در مسکن و راه ۶۳۷ مورد و در رتبه دوم قرار دارد.
محمود صادقی در سخنانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاحطلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح میکنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.
وی دربارهی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامهای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: طبق لایحه دولت که قرار بود وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر تفکیک شوند اگر قرار بود وزیر پیشنهادی با عنوان وزیر مسکن معرفی شود آیا به همین میزان برنامه در حوزه مسکن ارائه میداد؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برنامه آقای آخوندی موضوع راه تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که به جزییات پرداخته شده و عدد و ارقام مربوط به روکش آسفالت معابر هم دیده شده است، اما در حوزه مسکن فقط به کلیات توجه شده است.
این نماینده اصلاحطلب مجلس همچنین اظهار کرد: در گزارش عملکرد وزارتخانه طرحهای مربوط به راه و حمل و نقل چشمگیر است، اما در بخش مسکن اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و تسهیلاتی هم در حوزه مسکن در نظر گرفته شده، اما توفیقات قابل توجهی را در مسکن نمیبینیم.
صادقی در ادامه بیان کرد: بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از این که در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاههای غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرحهای مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشارهای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
وی ادامه داد: در مورد شهرسازی و معماری هم با توجه به وظایف و اختیاراتی که شورای عالی شهرسازی دارد این اختیار را به وزارت مسکن میدهد که از گسترش بیرویه شهرها و ساماندهی آنها و همچنین بحثهای مربوط به برج سازیها و تغییر کاربریها جلوگیری کند، اما در شهر تهران شاهد افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری آن هستیم که تنفس را مشکل کرده است. اگرچه اقداماتی انجام شده اما در عمل ثمرهای نداشته است.
صادقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل نیز ادامه داد: خرید هواپیمای جدید از آثار مثبت برجام است، اما ما نقصهایی در حوزه ناوبری داریم. به عنوان نمونه در شرکت فرودگاهها از جهت مدیریتی اختلالهای زیادی دیده میشود و نظام مدیریتی آن بسیار اشکال دارد، حتی نظام حقوق و مزایا هم با اختلال مواجه است به گونهای که باعث اتلاف منابع به ویژه منابع انسانی میشود.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسالهی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
صادقی در پایان در مورد انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس گزارش تفریق بودجه سال ۱۳۹۴ تعداد واخواهیها در مسکن و راه ۶۳۷ مورد و در رتبه دوم قرار دارد.
نظر شما