شناسهٔ خبر: 20894273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

لحظه به لحظه با جلسه رای اعتماد به وزرا/پایان جلسه پنجم مجلس؛بررسی صلاحیت ۱۰ وزیر تاکنون/بررسی صلاحیت آخوندی نیمه‌کاره ماند

خبرگزاری شبستان: سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد. روز گذشته نمایندگان در دو نوبت صبح و عصر نظرات و دیدگاه های خود را در قالب موافقین و مخالفین وزرای پیشنهادی مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی برنامه وزاری پیشنهادی دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب

1- وزارت جهاد کشاورزی آقای محمود حجتی

2- وزارت دادگستری آقای علیرضا آوایی

3- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آقای امیر حاتمی

4- وزارت راه و شهرسازی آقای عباس آخوندی

5- وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای محمد شریعتمداری

6- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سید عباس صالحی

7- وزارت کشور آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

8- وزارت نفت آقای بیژن نامدار زنگنه

9- وزارت نیرو آقای حبیب الله بیطرف

10- وزارت ورزش و جوانان آقای مسعود سلطانی فر

لازم به ذکر است که رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می گیرد.

بنابراین گزارش، در جلسه علنی روز گذشته مجلس وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد، خارجه، بهداشت و کار به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند.

حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی: آقای حجتی با وعده سرخرمن دادن بدهی های کشاورزان را بر باد داد

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مخالفت با وزیر پیشتهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت کشاورزی بستری برای تولید و خلق ثروت است و نقش مهمی در فرایند توسعه خواهد داشت، گفت: معضلات حوزه آبی و آبخیزداری با مشکلاتی روبروست که کشاورزی را با ناپایداری در تولید روبرو کرده است.

حسینی گفت: آقای حجتی سال گذشته جشن خودکفایی گندم را گرفتید اما با وعده سرخرمن دادن بدهی های کشاورزان را بر باد دادید.  امسال وعده داده بودید که 50 درصد پول گندم کشاورزان را بعد از 10 روز پرداخت کنید اما متاسفانه بیش از سی روز گذشته و پرداخت نشده است. تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوال های همه نمایندگان است و باید پاسخ داده شود.

علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی: آقای حجتی برنامه ای برای کشاورزان ندارد

سیداحسن علوی، نمانینده مردم سنندج در مخالفت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: شما برنامه ای برای کشاورزان ندارید و تولید محصولاتشان ندارید و حوزه کشاورزی در ابهام قرار گرفته است. 

وی افزود: آقای حجتی مشکلات عدیده در بازا تولید و عدم توازن، بازار محصولات کشاورزی را با مشکل و نوسان مواجه کرده است. 

محمود‌زاده در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: در دوران مدیریت حجتی رشد کشاورزی از ۳.۷ درصد به ۵.۷ درصد در سال رسیده است

جلال محمودزاده، نماینده مقامات در موافقت با حجتی کاندیدای پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بدون شک همه نمایندگان اذعان دارند که کشور نیازمند مدیران دلسوز، دست پاک و کارآمد است و آقای حجتی یکی از این مدیران اند.

وی افزود: کشور درگیر کمبود آب و بحران آب است. کمبود آب بحران غذایی در پی دارد. جناب حجتی به مسایل درون بخشی در این موضوع و تولید و مسایلی که تولید را تهدید می کنند بی توجه نیستند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: من به عنوان فردی که بخش کشاورزی را می شناسم و از نزدیک با آن کار می کنم از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دوران آقای حجتی دفاع می کنم، جهاد کشاورزی فقط بخش کشاورزی نیست، ما بخش آبخیزداری داریم، سدها را داریم و صدها مورد که نیازمند کارشناس عمران است. آقای حجتی 7 سال وزیر بودند و سالها در جهاد کشاورزی کار کردند.

نماینده مقامات خاطرنشان کرد: برخی مشکلات در حوزه کشاورزی فرابخشی است و به جهاد کشاورزی ارتباط ندارد. ما در برنامه ششم توسعه آوردیم که یک میلیارد و 300 میلیون تومان دولت به صندوق اعتباری بیمه می دهد. آیا ندادن این به آقای حجتی برمی گردد؟

جلال محمودزاده با اشاره به عملکرد وزارت کشاورزی بر اساس آمار در 4 سال گذشته گفت: رشد کشاورزی از 3.7 درصد در سال 91 به 5.7 درصد در سال 95 رسیده است. نرخ رشد تولید محصولات کشاورزی و دامی 7 درصد بوده است. تراز بخش کشاورزی از منفی 8 به 3 میلیارد رسیده است.

خضری در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: من افتخار می‌کنم در کابینه یازدهم از آقای حجتی دفاع کردم/تایید دفاع من خودکفایی در گندم است

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: افتخار من است که در کابینه دولت دوازدهم از مهندس حجتی دفاع کردم، کارنامه ایشان در این 4 سال باعث می شود که من با افتخار دوباره از وی دفاع کنم. رشد کشاورزی در دوران مدیریت ایشان 3.7 درصد بوده است و تولیدات کشاورزی رشد قابل توجه‌ای داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد ارزش مواد غذایی در حوزه جهاد کشاورزی است، 32 درصد ارزش افزوده در جهاد کشاورزی است که آقای حجتی در این حوزه با موفقیت عمل کرده است.

وی سپس با اشاره به مرتبط نبودن مدرک تحصیلی حجتی اظهار داشت: آقای شخصی که بالغ بر 30 سال در حوزه کشاورزی کار کرده است نمی تواند این بخش را مدیریت کند. آیا فقط کافی است؟ خودکفایی در بخش گندم می تواند تاییدی بر صحبت بنده باشد. برنامه حجتی در جهت برنامه های عالی نظام و برنامه های توسعه ششم تنظیم شده است.

نماینده سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حجتی در آبیاری های فنی و زهکشی 370 هزار هکتار را با آبیاری های فنی و زهکشی درآورده اند. همچنین در بخش آبزیان نیز ما رشد قابل ملاحظه ای داشتیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن مجلس: تاکیدمان بر افزایش بهره‌وری است/بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش آب و خاک در این دولت انجام شد

محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه جلسه علنی امروز پنجشنبه 26 مرداد در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: ما توانستیم شاخص‌های کلان را در بخش کشاورزی بهبود ببخشیم و میزان تولید را از 97 میلیون به 118 میلیون تن برسانیم و طراز غذایی کشور بر اساس آمار در سال 92 منفی یک ممیز یک میلیارد دلار بوده است که در حال حاضر این طراز بر اساس آمار گمرک به 3.09 میلیارد دلار رسیده است یعنی ما یا 5 میلیارد دلار صادرات بیشتر داشتیم یا واردات مان کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در مورد پول گندم کاران دغدغه دارد، گفت: ما امروز 50 درصد پرداخت های گندم کاران را به روز کردیم و در مورد چای کاران نیز 70 الی 80 درصد پرداخت داشتیم و تلاش می کنیم بقیه را نیز پرداخت کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: صنعت چای کشور این افتخار را دارد که در طول این دو سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش تولید داشته باشد و هیچ چایی در این دوره روی دست تولیدکنندگان نمانده است.

حجتی با اشاره به بحث بیمه و خسارت گفت: سال گذشته ما 12 هزار میلیارد تومان برآورد خسارت داشتیم که به کشاورزان وارد شده بودیم، امیدواریم روزی دولت بنیه اقتصادی کشور بتواند پاسخگوی 12 هزار میلیارد تومان باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما گندم را با افزایش بهره وری و کاهش فقر به خودکفایی رساندیم، گفت: حجم آبی که امروز در گندم مصرف می شود به مراتب از آبی که 4 سال قبل در اختیار زراعت گندم قرار می گرفت، کمتر است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش سه برابری تولید دانه های روغنی در سال گذشته گفت: ما در کشاورزی زنجیره تولید را باید از مزرعه تا سر سفره هدایت کنیم و در این بخش نیز تلاش هایمان در طول 4 سال گذشته خوب بوده است که این سیاست ها را باید در دولت بعد نیز ادامه دهیم.

بهرام‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری: علیرضا آوایی صلاحیتش در وزارت دادگستری را به صورت پلکانی احراز کرده است

 حسن بهرام‌نیا، نماینده نهاوند در موافقت با علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: ما بر خود می بالیم که امروز دنیا شاهد یکی از مصادیق مردم سالاری دینی است، پیرامون مرزهای کشور ما موجی از ناامنی، ترور و آتش و دود جنگ اما علیرغم این وضعیت منطقه مردم ما با یک مشارکت 70 درصدی در انتخابات مردم سالاری را به منصه ظهور رساندند. آیا این مردم محق خدمتگزاری شایسته نیستند از این جهت این امت در زمان رسول الله نیز نبوده است، به واسطه این شایستگی و توان بالقوه سرشار از معنویت و ایمان شایسته هر خدماتی هستند و همین می طلبد که افرادی که زیبنده این لباس هستند و قرار است مدال خدمتگزاری را بر سینه هایشان بزنند من به سیدعلیرضا آوایی رای می دهم. امیدوارم با آرای حداکثری شما این لباس خدمت را بر تن بپوشند.

وی افزود: همانطوری که می دانید دستگاه قضا به خاطر ماهیت و شأن منزلت فاخری بر خود برخوردار است و این شان در اصل 137 قانون مورد متما نظر قرار گرفته است و این وزیری مومن، متعهد می خواهد که آقای آوایی این ویژگی ها را دارا هستند.

کاظمی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری: آقای آوایی سازوکاری را برای پاسخگویی نمایندگان از قوه قضاییه فراهم آورد

محمد کاظمی، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: وزیری که در این وزارتخانه قرار می گیرد با سایر وزرا در وزارتخانه‌های دیگر مسئولیتش متفاوت است. نزدیکی به قوه مجریه، قضاییه و مقننه یکی از ویژگی‌های وزیر دادگستری باید باشد و مدیریت در حوزه‌های مجریه، قضاییه و مقننه برای وی امری ضروری است. آقای آوایی با همه امور قضایی آشناست و بر امور تعلیمی و اجرایی نیز آشناست و می تواند هماهنگی را بین قوای سه گانه به وجود آورد.

وی با بیان اینکه علیرضا آوایی در جامعه قضات کشور به عنوان قاضی نجیب و خوشنام و اخلاق‌مدار شناخته می‌شود، گفت: از رییس قوه قضاییه برای معرفی سیدعلیرضا آوایی برای تصدی وزارت دادگستری تشکر می کنم. آوایی در روزهای اول انقلاب با دادستانی تعهد خود را به انقلاب نشان داده است و با همین تعهدها تا به امروز به فعالیت در بخش های مختلف در استان های مختلف به کار خود ادامه داده است.

وی افزود: آوایی در مدیریت واحدهای قضایی، حضور در کمیسیون‌های مختلف، سپس در معاونت ریاست جمهوری تجارب ارزشمندی را در حوزه اجرا کسب کرده است. پس از مدیریت آقای پورمحمدی چنانچه آقای آوایی با این سابقه مدیریت باعث افزایش روابط قوای سه گانه خواهند شد.

بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری: چرا در برنامه‌های وزیر دادگستری مناطق محروم به ویژه کردستان دیده نشده‌اند

محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه در مخالفت با سیدعلیرضا آوایی گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: جناب آقای آوایی من برنامه پیشنهادی شما را برای وزارت دادگستری مطالعه کردم ولی درباره مسایل و مشکلات مناطق محروم به ویژه کردستان برنامه ای نداشتید.

نماینده سقز و بانه با اشاره به مسئله بحث پزشک قانونی در سقز و بانه گفت: به خاطر مسایل پزشک قانونی جنازه یک یا 2 روز تحویل خانواده متوفی می شود اما در فرهنگ ما این است که جنازه همان روز دفن شود. اینکه یک روز در پزشک قانونی می ماند امر مشکلی است که برای این باید چاره ای اندیشیده شود.

تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری: وزیر پیشنهادی دادگستری اخلاق‌ مدار است 

فرهاد تجری، نماینده قصر شیرین در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به اینکه وزیر دادگستری حلقه واسط بین دولت، مجلس و قوه قضاییه است، گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری اخلاق‌ مدار است و رشد پلکانی و مرحله به مرحله قضایی را از دادستانی و دادسرای انقلاب گرفته تا حضور در سایر بخش‌ها طی کرده است و دارای سوابق پرافتخاری است که نشان می‌دهد مراحل قضایی به واسطه تجربه و تخصص و نه آشنایی طی شده است.

وی ادامه داد: روحیه حریت و استقلال نظر از ویژگی‌های آوایی است. همچنین یکی از ویژگی‌های وزیر دادگستری باید بیان دقیق مطالب و شخصیت روان باشد که اکنون اخلاق مداری آوایی می‌تواند بهترین فرصت برای قوه قضاییه، مجلس و دولت باشد. ایشان مورد اعتماد و وثوق رییس جمهور و مورد تایید ریاست قوه قضاییه است و همه اینها شرایطی را برای او فراهم می‌کند که بتواند وظیفه‌اش را انجام داده و نقش سازنده و موثری داشته باشد.

آوایی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی‌اش: اهتمام کامل بر رعایت شاخص‌های حقوق شهروندی دارم

سیدعلیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری در ادامه جلسه علنی امروز پنجشنبه 26 مرداد و در دفاع از برنامه های پیشنهادی اش گفت: مهمترین ویژگی برنامه بنده در صورت رای اعتماد نمایندگان تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر کارآمدی وزارت دادگستری است.

وی با اشاره به راهبردهای اساسی خود در این وزارتخانه گفت: تاثیر روابط میان قوه قضاییه، مجلس و دولت و همچنین ارتقای توانمندی و اثربخشی در حوزه تعزیرات حکومتی از جمله راهبردهایی است که بنده باید آنها را دنبال کنم.

وی تاکید کرد: علاوه بر اثربخشی وزارت دادگستری از منظر ملی نیز ما باید مسیر توسعه دانش حقوق را فراهم کنیم.

آوایی با تاکید بر حفظ حریم اقتصاد ملی آن را از وظایف وزارت دادگستری عنوان کرد و ادامه داد: ما از حریم اقتصاد ملی محافظت خواهیم کرد و این کار توسط سازمان تعزیرات حکومتی انجام می شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری تصریح کرد: برنامه بنده مبتنی بر اسناد بالادستی، قانون اساسی و سیاست های کلی نظام و اهداف برنامه توسعه تنظیم شده است.

وی تلاش برای قانون‌گرایی و همچنین اخلاق‌مداری را از دیگر برنامه های خود در وزارت دادگستری عنوان کرد و ادامه داد: اخلاق مداری در حوزه روابط میان قوا و اهتمام کامل برای شاخص های حقوق شهروندی، زنان، کودکان و مبارزه با فساد و تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای فرهنگ دینی و ایرانی از دیگر برنامه های بنده است.

برزگر در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع: امیر حاتمی در همه مسئولیت‌ها خوب درخشیده است

 شهروز برزگر، نماینده سلماس در جلسه نوبت صبح مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی با اشاره به انتخاب یکی از چهره‌های درخشان برای وزارت دفاع گفت: جا دارد از رییس‌جمهور برای انتخاب امیر حاتمی برای وزارت دفاع و پشتیبانی تشکر کنم.

وی با اشاره به اینکه امیر حاتمی در همه مسئولیت‌ها خوب درخشیده است، بیان کرد: امیر حاتمی فردی مومن، ولایی، اخلاق‌مدار، متعهد، قانونمند، خوش‌فکر هستند.

برزگر خاطرنشان کرد: آمادگی رزمی برای دفاع، مرزبانی از کشور، مقابله با تهدیدات دشمن، توطئه‌های چندجانبه خارجی از جمله اقداماتی بوده است که این امیر به طور هوشمندانه در انجام وظیفه به خوبی از عهده آن برآمده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به تدابیر مقام معظم رهبری، قانون اساسی، اهداف و اولویت‌ها، توجه به اهداف چشم‌انداز کشور، قانون وزارت دفاع، اسناد نیروهای مسلح، نقشه جامع علمی کشور همواره از مواردی بوده است که وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نسبت به آن اهتمام داشته است.

امیرآبادی فراهانی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع: حمایت از جبهه مقاومت اسلامی از برنامه‌های امیر حاتمی است

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی گفت: امیر حاتمی فردی ولایی است که در 30 سال خدمت در نیروهای مسلح سرباز ولایت بوده است و مشی رفتاری وی الگوبرداری از شهید صیاد شیرازی بوده است.

وی اخلاق تعاملی، هماهنگی با نیروهای سه‌گانه ارتش، سپاه، نیروهای مسلح، نداشتن تعصب صنفی را از جمله ویژگی‌های امیر حاتمی برشمرد.

این نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های شاخص امیر حاتمی تاکید بر بکارگیری شایسته‌ترین افراد در ارتش، سپاه و نیروهای مسلح است. علاوه بر آن وی اهتمام ویژه‌ای بر حمایت از جبهه مقاومت در برنامه‌هایشان داشته‌اند.

امیرآبادی فراهانی دفاع همه‌جانبه از سپاه قدس، تامین تجهیزات دفاعی کشور را از دیگر مواردی نام برد که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی وجود دارد.

رحیمی جهان آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع: رای بالا به امیر حاتمی پشتوانه‌ای برای امنیت کشور خواهد بود

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم  تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز مجلس در موافقت از وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی گفت: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با رای بالا، یکپارچه و همدل برای دفاع از رهبری، ارزش‌های انقلاب بایستیم.

وی بیان کرد: ایران اسلامی آمادگی دارد همانند شهید حججی از وطن و برای امنیت ایران به دفاع برخیزد.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: زمانی که کسانی افغانستان را بر علیه ایران تجهیز می‌کردند امیر حاتمی برای سربلندی ایران در ارتش تلاش بسیاری کرد و وقت گذاشت بنابراین رای بالا به ایشان پشتوانه‌ای برای کشور است و من از نمایندگان مجلس تقاضا دارم ایشان را با رای بالا برای وزارت دفاع و پشتیبانی انتخاب کنند.

قاضی زاده هاشمی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع: در حوزه دفاعی مجهز به تجهیزات لازم هستیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی گفت: من وقت شما نمایندگان را گرفتم که نه به خاطر شایستگی امیر حاتمی سخن بگویم بلکه به خاطر اینکه دوستان متعهد ما در سپاه پاسداران از ما خواستند که به برادر ارتشی‌شان رای بالایی بدهیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی گفت: حفظ تمامیت ارضی در حوزه اقتصاد، صنعت دفاعی کشور و قرار گرفتن کشور در قله‌های بالای دفاعی، اقتدار اقتصادی و علمی از جمله ویژگی‌های بارز وزیر پیشنهادی برای وزارت دفاع و پشتیبانی دانست.

وی گفت: ما امروز نه تنها در حوزه دفاعی نیازمند هستیم بلکه تجهیزات دفاعی جبهه مقاومت را هم تامین می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما در حوزه دفاعی و فرابخشی با استفاده از ظرفیت جوانان توانسته‌ایم دستاوردهایی را کسب کنیم. لازم است نمایندگان مجلس با همدلی و وحدت رای بالایی به وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی دهند.

امیر حاتمی در دفاع از برنامه‌هایش: قدرت موشک‌های بالستیک و کروز را ارتقا می‌دهیم/حمایت از نیروی قدس و سردار سلیمانی

امیر سرتیپ حاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود برای وزارت دفاع در ادامه جلسه علنی امروز پنجشنبه 26 مرداد گفت: ما امروز با فرصت های مهمی مواجه هستیم. در سطح منطقه ای تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای برگرداندن ثبات به منطقه و پیروزی های جبهه مقاومت نتیجه داده است و اقرار دشمنان به جایگاه ایران در عرصه قدرت منطقه ای نویدبخش جایگاه و حضور ایران در منطقه است.

وی اظهار داشت: امروز بسیاری از کسانی که در تحریم ملت ایران پیشگام بوده اند برای تعامل با ایران تلاش می کنند.

حاتمی با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه فناوری های نوین آنها را خیره کننده عنوان کرد و ادامه داد: علیرغم تحریم هایی که داشته ایم به بازدارندگی خوبی دست یافتیم و توانستیم آن را حفظ کنیم البته به همراه این فرصت ها با چالش هایی نیز مواجه بودیم.

وزیر پیشنهادی دفاع با تاکید بر اینکه ما امروز بالاترین قدرت دفاعی در منطقه را داریم، گفت: این شرایط ایجاب می کند که وزارت دفاع از نیروهای مسلح حمایت بیشتر و جدی تری داشته باشد.

وی با تشکر از وزرای دفاع اسبق و سابق و همچنین سردار دهقان گفت: ما باید از ظرفیت های کشور بیشتر استفاده کنیم، در حال حاضر 100 دانشگاه و 3 الی 4 هزار شرکت حقوقی و دانش بنیان داریم که باید از ظرفیت آنها استفاده بهینه شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت ها باید گسترش یابد و روابط آنها از حالت کارفرمایی به حالت مشارکت تغییر یابد.

امیر حاتمی تاکید کرد: ما در حوزه ارتقای وزارت دفاع تلاش می کنیم تا ضمن حفظ توانمندی های موجود اهداف عملیاتی برنامه را در همه زمینه ها محقق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قدرت موشکی مان را در موشک های بالستیک و کروز ارتقا می دهیم، گفت: ما معتقدیم باید به سمت قدرت هوایی راهبردی حرکت کنیم و نوسازی و قدرت بازدارندگی دریایی را پیگیری کنیم و در نیروهای نیروی زمینی نیز افزایش واکنش های سریع نیروها را خواهیم داشت.

صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی: برنامه‌های آقای آخوندی برای بخش راه و شهرسازی باید متوازن شود

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی گفت: من بر مبنای تحلیل برنامه‌های پیشنهادی دکتر عباس آخوندی و عملکرد 4 ساله گذشته وی انتقادهایی دارم که به جمع بندی رسیدم به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه های وی توازن بین دو حوزه ماموریتی دیده نمی شود یعنی حوزه راه و شهرسازی، سهم بخش راه در برنامه های پیشنهادی زیادی است اما در بخش شهرسازی این برنامه ها همسان نیست در صورتی که در دولت این دو وزارتخانه تفکیک شده بود باید برنامه های آنها نیز به یک شکل متوازن ارایه می شد.

وی افزود: در برنامه راه تا آنجا به جزییات توجه شده که برای آسفالت هم عدد و رقم داده شده است اما در بخش شهرسازی به کلیات و راهبردها تنها توجه شده است. در گزارش عملکرد وزارتخانه هم همین موارد دیده می شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بخش مسکن اقداماتی شده است و به وضع مسکن مهر که از دولت قبل به جا مانده است بررسی هایی شده اما توفیقاتی در زمینه مسکن مهر دیده نمی شود و رییس جمهور در حکم شان هم به این مورد اشاره کرده اند. در بخش مسکن اجتماعی هم اثر عملی نمی بینیم.

محمود صادقی اظهار داشت: در طرح ساماندهی سکونت‌گاه های غیررسمی در 91 شهر که طرح تصویب شده اما از اجرای آن خبری نیست. در طرح به توسعه مسکن روستایی توجه شده است اما برای 91 واحد برنامه دارند اما برای اجرای آن توضیحی داده نشده است.

زارع در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و گسترش خطوط ریلی و جاده‌ای در کشور از خدمات ۴ ساله آخوندی بوده است

رحیم زارع، نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: در دوران 4 ساله وزارت آقای آخوندی 2 میلیارد تومان برای مسکن مهر هزینه شد که 2 میلیون و 200 هزار مسکن قبل از ایشان به بهره برداری رسیده بود. در همه کشورهای توسعه یافته 80 درصد مسکن از طریق تسهیلات تامین می شود. رشد زیربنایی در کشور و تولید حمل و نقل در سطح ملی و بین المللی از خدمات آقای آخوندی در دوران 4 ساله بوده است.

وی افزود: ایران جزء یکی از کشورهایی است که در شبکه راه گسترش قابل توجه ای داشته است و در دوران وزارت 4 ساله آخوندی 30 میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی زیرساختی اختصاص یافته است.

وی افزود: در دوران 4 ساله وزارت آخوندی در حوزه سرمایه گذاری خارجی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 100 هواپیما با شرکت ایرباس، 80 هواپیما با بوئینگ و در مجموع 33 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اختصاص یافت. در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی هم تلاش های بسیاری صورت گرفت و توسط بخش های خصوصی راه ها و جاده های بسیاری در کشور ساخته شد. همچنین در 4 سال گذشته خطوط ریلی کشور به 40 میلیون خطوط افزایش یافت.

طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: تلاش برای نفوذ ایران در منطقه و جایگاه فراموش‌شده جاده ابریشم از خدمات وزیر راه و شهرسازی است
 

قرجه طیار، نماینده گنبدکاووس در مجلس در نوبت صبح مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به خدمات گسترده دوران 4 ساله آخوندی گفت: بازسازی ناوگان هوایی کشور، سرمایه‌گذاری خارجی و کشاندن کشورهای قدرتمند به ایران جهت سرمایه گذاری که در طول تاریخ 30 ساله بی سابقه بوده است از جمله خدمات 4 ساله وزیر راه و شهرسازی در دوران 4 ساله دولت یازدهم بوده است.

وی با اشاره به توفیقات آخوندی در امور زیربنایی، مسکن و شهرسازی، رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد کالاهای صادرات کالاهای غیرنفتی خاطرنشان کرد: بهسازی خطوط ریلی، تکمیل راه های روستایی و بهره برداری از پایانه مسافربری بندری، توجه به جاده های کشوری از دیگر توفیقات آخوندی در دوران 4 ساله بوده است. آخوندی در راستای ترمیم بافت های فرسوده و حاشیه ای، تامین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه، تسهیل و ساخت سالانه یکصد هزار مسکن مهر، ساخت و نوسازی مسکن های روستایی و همچنین افزایش تسهیلات مسکن از اقدامات قابل توجه ای در دوران 4 ساله وزارتش در دولتش انجام داده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات و برنامه های موفق آخوندی در دولت یازدهم گفت: ایشان در راستای نفوذ ایران در منطقه و تلاش برای جایگاه فراموش شده ایران در جاده ابریشم و همچنین تدبیر در خطوط ریلی، افزایش ظرفیت فرودگاه های کشور تلاش گسترده ای داشته است.

بررسی صلاحیت ۱۰ وزیر تاکنون/بررسی صلاحیت آخوندی نیمه‌کاره ماند

تا ظهر امروز پنجشنبه 26 مرداد صلاحیت 10 وزیر از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را مورد بررسی قرار دادند. تاکنون صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشاورزی، دادگستری و دفاع مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نمایندگان وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه شدند و یک وقت موافق و مخالف سخنان خود را بیان کردند و یک وقت موافق و مخالف دیگر و همچنین سخنان وزیر باقی ماند که ادامه بررسی صلاحیت وزیر راه و شش وزیر باقیمانده به جلسه شنبه صبح مجلس موکول شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای 17 وزارتخانه از روز سه شنبه در مجلس آغاز شد و نمایندگان تاکنون پنج جلسه علنی در نوبت های صبح و بعدازظهر برگزار کردند.

مسعود پزشکیان زمان برگزاری جلسه بعدی را 28 مرداد عنوان کرد.

نظر شما