شناسهٔ خبر: 2087101 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

رئيس پليس راهورناجا: طرح زمستانه پليس راهور از 19 آذر در جاده‌هاي كشور آغاز مي‌شود

صاحب‌خبر -

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از آغاز طرح زمستاني پليس از19 آذرماه خبر داد و سه خط قرمز پليس در زمان اجراي اين طرح را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، سردار اسكندر مومني در جلسه كميته بررسي و هماهنگي طرح‌هاي زمستاني و جمع‌بندي عملكرد پليس اظهار كرد: يكي ازعلل كاهش آمار تصادفات وارد كردن متغيرهاي جديد نظير همين دوربين‌هاي كنترل سرعت در جاده‌ها بوده كه براي نصب اين تجهيزات در حوزه درون‌شهري با وزارت كشور تفاهم‌نامه‌اي در آينده نزديك خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه طرح زمستاني پليس راهور از نوزدهم آذرماه آغاز و تا 25 اسفند ادامه دارد، افزود: البته در صورتي كه شاهد تغيير در شرايط جوي باشيم اين آمادگي را داريم تا اين طرح را يك هفته جلوتر يعني از تاريخ دوازدهم آذرماه اجرا كنيم.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تجهيز خودرو به تجهيزات زمستاني نظير (زنجير چرخ، رعايت فاصله طولي مناسب و رعايت سرعت مطمئنه) را اولويت ويژه پليس در اجراي طرح زمستانه اعلام كرد و افزود: در صورتي كه اين سه مولفه رعايت نشود، قطعا ماموران پليس با افراد خاطي برخورد خواهند كرد. ضمن اينكه اين سه عامل نقش زيادي در بروز تصادفات به ويژه در نيمه دوم سال و زمستان داشته‌ است.
مومني ادامه داد: برخي از رانندگان گمان مي‌كنند منظور از سرعت مطمئنه همان سرعتي است كه در جاده‌ها بر روي تابلوها نصب شده اما سرعتي كه مثلا در جاده‌اي نوشته مي‌شود 110 كيلومتر بر ساعت حداكثر سرعت مجاز است و سرعت مطمئنه در شرايط زماني، شرايط ديد و شرايط جوي مختلف متفاوت است كه بايد در حوزه اطلاع‌رساني و عمليات اين موضوعات در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به استان‌هاي داراي بيشترين تصادفات خاطرنشان كرد: همچنين در اين جلسه تصميم گرفته شد تا اولويت استقرار با استان‌هاي داراي بيشترين تصادفات و تلفات رانندگي باشد. بنابراين با توجه به اينكه بيشترين حجم تصادفات در استان‌هاي كرمان، خراسان رضوي، اصفهان و... بوده است، استقرارها نيز در اين استان‌ها بيشتر خواهد بود.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ادامه داد: همچنين در پاسگاه‌ها و محدوده‌هايي كه بيشترين تصادفات در آن رخ داده است نيز استقرار ويژه‌اي خواهيم داشت.
مومني با تاكيد بر اينكه اجازه نخواهيم داد عده‌اي از افراد بي‌توجه امنيت جاده را به خطر بيندازند، افزود: كاهش 5.9 درصدي تلفات حوادث رانندگي در شش ماهه نخست امسال و كاهش پياپي آن در سال‌هاي اخير از عزم پليس در اين خصوص حكايت دارد.
وي در حاشيه اين جلسه درباره تصادفات وسايل نقليه عمومي و علت اينكه گفته مي‌شود در زمستان گذشته اين آمار افزايش داشته است، به ايسنا گفت: در طرح زمستانه پارسال آمار تصادفات وسايل نقليه عمومي افزايش داشت كه براي امسال برنامه‌ريزي كرديم تا اين آمار نيز كاهش پيدا كند. بيشتر علت اين تصادفات ابتدا عدم توجه به جلو و سپس سرعت غيرمجاز رانندگان اين وسايل بوده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي درباره اين ادعا كه گفته مي‌شود دوربين‌هاي كنترل سرعت در جاده‌ها بعضا خاموش و غيرفعال بودند، گفت: چنين چيزي صحت ندارد. طبق تفاهم‌نامه‌اي كه اواخر سال قبل با وزارت راه امضا كرده‌ايم، بنا شده كه 30 هزار كيلومتر از جاده‌هاي كشور به دوربين‌هاي كنترل سرعت مجهز شوند كه تاكنون 4 هزار كيلومتر آن اجرايي شده است.
مومني با اعلام شماره تلفن 120 افزود: رانندگان و مسافران مي‌توانند براي اطلاع از وضعيت جاده‌ها و همين‌طور امدادرساني با حوادث احتمالي با اين شماره تماس بگيرند.

نظر شما