شناسهٔ خبر: 2085794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حاشیه‌های اولین روز از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌‌ها را در "خبرگزاری دانشجو" بخوانید

عصر امروز بیستمین نمایشگاه بین المللی خبرگزاری و مطبوعات با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. خبرگزاری دانشجو حاشیه‌های خواندنی اولین روز نمایشگاه را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو عصر امروز ساعت 15 ( 17 آبان ماه 93) بیستمین نمایشگاه بین المللی خبرگزاری و مطبوعات با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مسئول خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و همچنین محمدجواد محمدزاده مشاور رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد آغاز به کار کرد.

 

در این مراسم برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین محمدسلطانی‌فر مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و رامین معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد حضور یافته‌اند.

 

یکی از نکات جالب توجه که از صبح امروز به چشم میخورد و حتی تا پایان روز اول نیز ادامه داشت این بود که در زمان برگزاری مراسم رسمی افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات همچنان بسیاری از غرفه‌ها در تکاپوی آماده‌سازی بودند  البته این در حالی بود که غرفه روزنامه جام جم یک روز قبل از همه غرفه اش آماده شده بود.


در نمایشگاه بیستم، 38 روزنامه، 20 خبرگزاری، 116 رسانه آموزشی و تخصصی، چهار تشکل مطبوعاتی، 63 رسانه سیاسی ـ اقتصادی، 70 نشریه عمومی و خانواده، هشت رسانه غیرفارسی زبان، 45 رسانه فرهنگی، 10 رسانه کودک ونوجوان، 24 موسسه رسانه ای، 67 نشریه استانی و 13 عنوان نشریه ورزشی حضور دارند.

 

امسال دو بخش رسانه های مرتبط با دین و اندیشه با 23 عنوان و روابط عمومی دستگاه ها و همچنین کسب و کار مرتبط با رسانه با 33 عنوان به این نمایشگاه اضافه شده اند.

 

همچنین قرار است بولتن نمایشگاه هر روز توسط یکی از روزنامه ها منتشر شود.

 

البته در این میان گ‍پ و گفتی را با برخی رسانه ها داشتیم از جمله مسئول روابط عمومی خبرگزاری مهر از جانمایی رسانه ها بسیار گله مند بود و اظهار داشت: روشی که امسال در نظر گرفته شد تا رسانه ها خود مکان خود را مشخص کنند اشتباه بود و تنها باعث شد رسانه هایی که بیشتر پول داشتند بیشتر امکانات دریافت کنند.


 
وی افزود: انتظارها از برگزاری این نمایشگاه بیش از این بود و در واقع این برنامه ریزی ها نیاز به سیاست گذاری های کلان دارد و پس از دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه این شیوه برنامه ریزی مناسب نبود.


 
مسئول روزنامه جام جم در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه  امسال گفت: نمایشگاه امسال طبق برنامه ریزی که شده بود جانمایی را برعهده خود مطبوعات قرار داده بودند که اگرچه ویژگی های مثبتی را هم داشت اما ویژگی های منفی نیز به همراه داشت.
 


وی افزود: این تجربه اولی بود که نمایشگاه به این طریق برگزار می شد و به نظر می رسید که مناسب  تر بود برای رسانه های پرمخاطب جای مناسبی در نظرگرفته شود.


 
وی در خصوص پیش بینی استقبال مردم با توجه به تاخیر دو ساله در برگزاری نمایشگاه گفت: به نظر می رسید سیاست های خاصی مدنظر بود که سال گذشته برگزاری این نمایشگاه محقق نشد اما قطعا نمایشگاه مطبوعات مخاطبان خاص خود را دارد که آنها را به مصلی تهران خواهد کشاند.
 
مسئول روابط عمومی روزنامه کیهان اظهار داشت: جانمایی امسال به هیچ عنوان خوب نبوده و علی رغم اینکه گفته شد برنامه ریزی انجام شده تا روزنامه ها خبرگزاری ها و رسانه های مختلف به تفکیک از هم قرار داشته باشند اما این موضوع مشاهده نمی شود و برای مثال روزنامه ما درمکانی در میان مجلات قرار گرفته است.
 
مسئول روابط عمومی روزنامه همشهری نیز از جانمایی نمایشگاه مطبوعات گله مند بود و اظهار داشت: جانمایی امسال بسیار بد انجام شد و انتظارها بسیار بیشتر بود و متاسفانه از همان ابتدا نیز اشکال فنی در سیستم وجود داشت و در حالی که ما تقاضای غرفه دویست متری را داشتیم و با آن نیز براساس ثبت نام موافقت شده بود اما غرفه در حال حاضر 132 متر است در حالی که برنامه ریزی برای ما به این طریق بسیار دشوار شد.


 
وی در ادامه تصریح کرد: این شیوه انتخاب جانمایی در نمایشگاه امسال بیشتر شبیه به یک مسابقه بود و بهتر بود برای رسانه های بزرگتر و پرمخاطب تر مکانی با توجه به نیاز آنها در نظر گرفته شود.

 

به هرحال پس از سخنرانی لاریجانی و جنتی در جمع اصحاب رسانه رییس قوه مجریه و وزیر ارشاد در میان جمع مردم یک به یک از غرفه های مختلف بازدید به عمل آوردند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای ارزیابی کار و کارنامه رسانه ها گفت: امیدواریم شعاری که برای نمایشگاه به درستی با عنوان آزادی مسئولانه در نظر گرفته شده محقق شود و طریقی باشد برای آنکه از کار رسانه استفاده دقیق تری در صحنه اندیشه شود.


 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز شعارهایی که در دنیا وجود دارد روشن می کند بدون رسانه حیات اجتماعی دچار مشکل می شود و در واقع حیات اجتماعی با رسانه عجین شده و این یک امر تفننی نیست.

 

همچنین در ادامه علی جنتی در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که در شبستان مصلی امام خمینی(ره) که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه آزادی و آزادگی در ذات بشر وجوددارد افزود: همه انسان ها در مقابل آزادی و آزادگی حاضر هستند که عزیزترین وجود خود را فدا کنند و در طول تاریخ انسان هایب بودند که برای به دست آوردند آزادی قیام کردند و جان خود را در این راه دادند.


 
وی در ادامه با اشاره به شعارامسال نمایشگاه مطبوعات گفت: آزادی مسئولانه شعار بسیار هوشمندانه ای است که انتخاب شده و آزادی را در چارچوب قوانین و عرف رایج تعریف می کنند آزاد بودن به معنی از حقیقت صرف نظر کردن و یا دستاویز جناحی شدن نیست.


 
جنتی  در ادامه تصریح کرد: آزادی مسئولانه را بسیاری از اصحاب رسانه شعار خود مطرح می کنند و پاینبدی به قانون را در همه جا ابراز می کنند آزادی مسئولانه به معنای آزادی انتشار اخبار و اطلاعات با رعایت چارچوب های عرفی، اخلاقی و با پرهیز از دروغ و تهمت فرافکنی بزرگنمایی و یا کوچکنمایی است.

 

دقایقی پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، رییس مجلس شورای اسلامی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت بازدید به غرفه های مطبوعات و خبرگزاری ها آمدند و در این بین علی لاریجانی از غرفه خبرگزاری دانشجو در بیستمین نمایشگاه مطبوعات بازدید به عمنل آوردند.

 

در حاشیه بازدید علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها یکی ازبانوان متصدی غرفه در جریان این بازدید نسبت به عملکرد قوه قضاییه اعتراض کرد و قصد داشت این اعتراض خود را به گوش علی لاریجانی برساند اما به خواست همراهان وی، محل را ترک کرد.


 
وی همچنین از غرفه های مربوط به روزنامه های ابتکار، جمهوری اسلامی و اطلاعات بازدید مفصل تری داشت و دقایقی را نیز در غرفه خبرگزاری ایرنا گذراند.


 
بازدید کنندگان از نماشگاه مطبوعات زمانیکه از حضور رئیس مجلس مطلع شدند، سعی کردند تا مشکلات خود را با وی مطرح کنند و در خواست های خود را به لاریجانی اعلام کنند اما به دلیل حضور عکاسان و رفت آمد رئیس مجلس در غرفه این امکان برای آنها فراهم نشد.
 


دقایقی پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر به غرفه های مطبوعات و خبرگزاری ها آمد.


 
در ادامه این بازدید، پیرحسین کولیوند از غرفه "خبرگزاری دانشجو" بازدید کرد و با عوامل این خبرگزاری به گفتگو نشست.

 

 همچنین چندی بعد حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجوٰ در جمع اصحاب این رسانه به گپ و گفت نشست.

 

عملکرد دولت درباره فضای مجازی، حضوردولتمردان در شبکه های مختلف اجتماعی،  اقدامات عملی دولت در حمایت از شبکه ملی اطلاعات از جمله محوری ترین مباحث گفتگوی چند دقیقه ای خبرگزاری دانشجو با آشنا بود که نظر به اهمیت متن گفتگو متن مفصل آن به زودی منتشر خواهد شد.

 

پس از آن غرفه خبرگزاری دانشجو میزبان مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بود.

 

 

وی در گفتگویی کاملا صمیمی از عدم سیاسی کردن بحث رد صلاحیت به گزینه وزارت علوم در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: گزینه ای باید برای وزارت علوم مشخص شود که با سابقه باشد و سوابق مدیریتی رد بالایی را طی کند لذا اولین شرط این است که فرد معرفی شده ستون مدیریتی باشد و یک دفعه نازل نشود.

 

رحماندوست تاکید کرد: باید خطوط قرمز و فتنه 88 برای وی موضوعیت داشته باشد و به جای فتنه نگوید حوادث 88 کمااینکه در سلب آرا از فرجی دانا و نیلی احمد آبادی مجلس وحدت آرا داشت کما اینکه تعجب می کنم از رییس جمهور که وقتی روزنامه ای روز قبل می نویسد 70 درصد نمایندگان موافق نیستند چرا متوجه نمی شوند.

 

این گفتگو در حالی بود که در گوشه دیگر، خبرگزاری دانشجو میزبان علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد بود.

 

وی همراهی حسین موسویان با تیم وزرات ارشاد در سفر به ایالات متحده آمریکا  و همچنین دیدار با سولیوان را تکذیب کرد.

 

 

نظر شما