بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری از صبح امروز (شنبه 17 آبان ماه) آغاز به کار کرد. طبق آخرین آمار اعلام شده 440 رسانه برای حضور در این نمایشگاه ثبتنام کردهاند که از این تعداد سهم خبرگزاریها 20 رسانه و موسسات مطبوعاتی و روزنامهها به ترتیب 24 و 32 رسانه است.
همچنین 31 رسانه بین المللی شامل 25 شبکه تلویزیونی، چهار خبرگزاری و پایگاه خبری ، یک شبکه رادیویی و یک مجله درخواست خود را برای حضور در آیین افتتاحیه نمایشگاه ارائه کردند. مراسم افتتاح رسمی این نمایشگاه ساعت 15 روز شنبه 17 آبان ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مجلس شورای اسلامی برگزار میشود. نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاه های خبری از ساعت 9 تا 20 روزهای 17 تا 23 آبان ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حالی بعد ازظهر امروز در مصلی تهران گشایش می یابد که نوزدهمین دوره آن 7 آبان ماه سال 91 یعنی دو سال قبل در همین محل برپا شده بود. نمایشگاه نوزدهم در آخرین سال استقرار دولت دهم برگزار شد و در واقع امسال دولت تدبیر و امید برای نخستین بار این نمایشگاه را برگزار می کند.
بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با دو سال و 10 روز فاصله زمانی با نمایشگاه قبلی گشایش می یابد. هر چند در مدت بین دو نمایشگاه نوزدهم و بیستم گمانه زنی های زیادی برای دلایل برگزار نشدن به موقع آن ابراز شد اما کمبود اعتبارات، مکان نمایشگاه و نوپا بودن دولت تدبیر و امید ازجمله علت های اصلی عنوان شده است .
با این حال این تاخیر فرصت مناسبی برای دست اندرکاران این نمایشگاه ایجاد کرد تا نمایشگاهی متفاوت از دوره های پیش برگزار کنند. امسال به منظور تسهیل در امور اجرایی و غرفه سازی، محل برگزاری نمایشگاه از پنج روز پیش در اختیار رسانه ها قرار گرفت تا نسبت به غرفه آرایی و آماده سازی اقدام کنند. به گفته دست اندرکاران نمایشگاه بیستم اغلب فعالیت های این دوره از نمایشگاه با حضور و مشورت و همراهی تشکل های صنفی و مطبوعاتی و صاحبنظران بخش مطبوعات و اطلاع رسانی کشور انجام می شود.
ضوابط حضور رسانه ها، تعرفه واگذاری غرفه ها، متراژ اختصاصی رسانه ها و برخی مسائل جزئی اجرایی و برنامه های جنبی تدوین شده است. همچنین در برگزاری این دوره نمایشگاه کارگروه های متعدد و متنوعی راه اندازی شده که تشکیل کمیته های مطبوعات و خبرگزاری ها، رسانه های خارجی، اطلاع رسانی و تبلیغات و کمیته نشست های تخصصی و جانبی و ...از جمله آنها است.
حضور جوانان و دانشجویان علاقه مند به حوزه مطبوعات و رسانه به خصوص از شهرستان ها و همچنین اساتید ارتباطات و پیشکسوتان مطبوعاتی نویسندگان و سردبیران مطرح کشور در این دوره پیش بینی شده است. در نمایشگاه امسال مشارکت نشریات استانی به دو شکل پیش بینی شده به طوریکه آن دسته از نشریاتی که توان اجرایی متناسبی دارند، با غرفه ای مستقل در نمایشگاه شرکت خواهند کرد و دسته دیگر با همکاری ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز، در نمایشگاه فعال خواهند بود.
شمار بازدیدکنندگان از هیجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در همان زمان بیش از سه میلیون نفر برآورد شد و انتظار می رود نمایشگاه بیستم نیز با استقبال بالاتری روبرو شود.
در نمایشگاه نوزدهم 31 استان هر کدام با 50 نشریه حضور داشتند که در مجموع در بخش مطبوعات استان ها دو هزار و 380 نشریه محصولات خود را به نمایش گذاشتند. در بخش بین الملل نمایشگاه نوزدهم 50 غرفه طراحی شده بود که حدود 30 کشور آثار خود را به نمایش گذاشتند.
∎
همچنین 31 رسانه بین المللی شامل 25 شبکه تلویزیونی، چهار خبرگزاری و پایگاه خبری ، یک شبکه رادیویی و یک مجله درخواست خود را برای حضور در آیین افتتاحیه نمایشگاه ارائه کردند. مراسم افتتاح رسمی این نمایشگاه ساعت 15 روز شنبه 17 آبان ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مجلس شورای اسلامی برگزار میشود. نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاه های خبری از ساعت 9 تا 20 روزهای 17 تا 23 آبان ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حالی بعد ازظهر امروز در مصلی تهران گشایش می یابد که نوزدهمین دوره آن 7 آبان ماه سال 91 یعنی دو سال قبل در همین محل برپا شده بود. نمایشگاه نوزدهم در آخرین سال استقرار دولت دهم برگزار شد و در واقع امسال دولت تدبیر و امید برای نخستین بار این نمایشگاه را برگزار می کند.
بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با دو سال و 10 روز فاصله زمانی با نمایشگاه قبلی گشایش می یابد. هر چند در مدت بین دو نمایشگاه نوزدهم و بیستم گمانه زنی های زیادی برای دلایل برگزار نشدن به موقع آن ابراز شد اما کمبود اعتبارات، مکان نمایشگاه و نوپا بودن دولت تدبیر و امید ازجمله علت های اصلی عنوان شده است .
با این حال این تاخیر فرصت مناسبی برای دست اندرکاران این نمایشگاه ایجاد کرد تا نمایشگاهی متفاوت از دوره های پیش برگزار کنند. امسال به منظور تسهیل در امور اجرایی و غرفه سازی، محل برگزاری نمایشگاه از پنج روز پیش در اختیار رسانه ها قرار گرفت تا نسبت به غرفه آرایی و آماده سازی اقدام کنند. به گفته دست اندرکاران نمایشگاه بیستم اغلب فعالیت های این دوره از نمایشگاه با حضور و مشورت و همراهی تشکل های صنفی و مطبوعاتی و صاحبنظران بخش مطبوعات و اطلاع رسانی کشور انجام می شود.
ضوابط حضور رسانه ها، تعرفه واگذاری غرفه ها، متراژ اختصاصی رسانه ها و برخی مسائل جزئی اجرایی و برنامه های جنبی تدوین شده است. همچنین در برگزاری این دوره نمایشگاه کارگروه های متعدد و متنوعی راه اندازی شده که تشکیل کمیته های مطبوعات و خبرگزاری ها، رسانه های خارجی، اطلاع رسانی و تبلیغات و کمیته نشست های تخصصی و جانبی و ...از جمله آنها است.
حضور جوانان و دانشجویان علاقه مند به حوزه مطبوعات و رسانه به خصوص از شهرستان ها و همچنین اساتید ارتباطات و پیشکسوتان مطبوعاتی نویسندگان و سردبیران مطرح کشور در این دوره پیش بینی شده است. در نمایشگاه امسال مشارکت نشریات استانی به دو شکل پیش بینی شده به طوریکه آن دسته از نشریاتی که توان اجرایی متناسبی دارند، با غرفه ای مستقل در نمایشگاه شرکت خواهند کرد و دسته دیگر با همکاری ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز، در نمایشگاه فعال خواهند بود.
شمار بازدیدکنندگان از هیجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در همان زمان بیش از سه میلیون نفر برآورد شد و انتظار می رود نمایشگاه بیستم نیز با استقبال بالاتری روبرو شود.
در نمایشگاه نوزدهم 31 استان هر کدام با 50 نشریه حضور داشتند که در مجموع در بخش مطبوعات استان ها دو هزار و 380 نشریه محصولات خود را به نمایش گذاشتند. در بخش بین الملل نمایشگاه نوزدهم 50 غرفه طراحی شده بود که حدود 30 کشور آثار خود را به نمایش گذاشتند.