شناسهٔ خبر: 20708528 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

گشایش تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کتابخانه و موزه ملی ملک

صاحب‌خبر -
 

با گشایش تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کتابخانه و موزه ملی ملک، ایران در کنار دومین گنجینه تخصصی و بزرگ تمبر (پس ازموزه ارتباطات)، صاحب نخستین تالار موزه‌ای با موضوع «داستان‌سرایی در تاریخ» شد.
به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، تالارهای «هزارداستان» و «تمبر»، به عنوان برنامه محوری آیین باشکوه گرامیداشت میلاد امام رضا (ع) و اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی، عصر پنج‌شنبه ۱۲ مرداد با حضور گروهی از شخصیت‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی گشایش یافت. تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کنار ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد و یگانه همچون «نخستین تالار موزه‌ای ایران با موضوع داستان‌سرایی در تاریخ»، و «مجهزترین و پیشرفته‌ترین تالار موزه‌ای تمبر کشور»، همچنین گنجینه‌ای از نسخه‌های کهن خطی در زمینه داستان، قصه و روایت در تاریخ ایران و گزیده‌ای جذاب از گنجینه بی‌همتای تمبرهای تاریخی گنجینه حاج حسین آقا ملک را پیش روی دوستداران فرهنگ و تاریخ این سرزمین گذارده‌اند.
هوشنگ مرادی کرمانی داستان‌نویس، دکتر حسن ذوالفقاری استاد دانشگاه در زبان و ادبیات فارسی، دکتر محمد جعفری قناتی نویسنده، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری کارشناس فقه و حقوق اسلامی و روزنامه‌نگار، جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران، احمد وکیلی از فعالان برجسته حوزه تمبر و نصرالله حدادی تهران‌شناس و روزنامه‌نگار از جمله میهمانان این مراسم به شمار می‌آمدند.
سیدمحمدمجتبی حسینی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک در مراسم افتتاح دو تالار «تمبر» و «هزار داستان» در این کتابخانه، با تشریح تغییراتی در کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های گذشته گفت: امروز شصت و ششمین جشن وقف‌نامه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که به وصیت و تاکید حاج‌حسین‌آقا ملک در ۹ سال اخیر به نظم برگزار شده است. در بخش فرهنگی کتابخانه و موزه ملک، ۹ سال پیش تصور کردیم اگر ایرادهای فیزیکی و محتوایی این نهاد را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم بسیاری از امور را پیش بریم.
مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این به‌روز رسانی سعی کردیم کتابخانه و موزه با تجهیزات روزآمد، همراه شود و دگرگونی به وجود آمده، ملال‌انگیز نباشد. بنابراین بخشی از تالارهای موزه، به روز شد و برخی دیگر نیز در حال ساخت است و نمایشگاه دایمی «تمبر» و «هزار داستان» نیز افتتاح شدند.حسینی با بیان این‌که در موزه تمبر هر بار فرصت دیدن ۴۰۰ تمبر خاص فراهم می‌شود، به افتتاح تالار «هزارداستان» نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک، گنجینه‌ای بزرگ از نسخه‌های گوناگون خطی از تاریخ و ادبیات ایران دارد که میراث نیاکان‌مان به شمار می‌آید. بنابراین با هدف به روز کردن آثار در این ظرف، در نمایشگاهی دایمی که «هزارداستان» نام گرفته است، نسخه‌های خطی با موضوع داستان و داستان‌سرایی به نمایش درآمده‌اند، داستان‌های ملی و دینی در آن‌ها گنجانده شده است.
وی با بیان این‌که برای افتتاح دو تالار دایمی «تمبر» و «هزارداستان»، رویدادهایی نو در این موزه انجام شده، توضیح داد: طراحی و ساخت نورهایی استاندارد که نمایشگاه‌ها به آن‌ها طراحی شده، نخستین تجربه در حوزه موزه‌داری ایران بود. تا قبل از این اتفاق باید نورهای استاندارد را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم. همچنین در طراحی و ساخت ویترین‌های استاندارد و مناسب موزه نیز از فناوری داخلی بهره گرفته شده است.هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده نیز در صحبت‌هایی درباره‌ی افت کتاب‌خوانی در ایران گفت: کتاب در جهانی عرضه می‌شود که جهان ظرف‌ها است، در گذشته می‌گفتند اثری می‌تواند ماندگار باشد که امتحان پس دهد و مردم عوام بفهمند و خواص بپسندند. بنابراین کتاب باید بتواند از یک موقعیت سیاسی- اجتماعی بگذرد. باید دید کتابی که در یک حکومت در شرایط سیاسی، اجتماعی نوشته شده است، اگر حکومت دگرگون شود و شرایط سیاسی- اجتماعی تغییر یابد، باز هم خواندنی است یا خیر!
وی افزود: حرکتی که کتاب می‌تواند ایجاد کند باید از زمان جلوتر باشد و با گذر زمان کهنه نشود. در حطیه کتاب، زمان بهترین داور است، یا به تعبیر نیما یوشیج؛ کسی که داور است با غربیلش از پشت سر هنرمند می‌آید و زمان غربیل می‌کند. بنابراین باید پرسید که آیا کتاب برای کسانی دیگر در زمانی دیگر حرفی برای گفتن دارد یا نه، یا مصرف و استقبال از آن تنها در یک موقعیت و شرایطی بوده است! به همین دلیل چنین کتابی دقیقا یکبارمصرف است یا زمان‌مصرف دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، کارشناس حوزه دین در این مراسم گفت: ایرانی در مکتب اهل بیت (ع) به دنبال گمشده عدالت بود که گذشتگانمان از آن حرف می زدند و برای دست‌یابی به آن می‌کوشیدند که گمشده‌های تاریخی خود را نزد اهل بیت
پیامبر‌(ص) یافت و با تماشای آن در آیینه‌ای مانند علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام آرام گرفت.
او با تشریح دلایل گرایش ایرانیان به اهل بیت (ع) این پرسش را مطرح کرد که چرا وقتی مکتب امام رضا (ع) به ایران وارد شد، این‌گونه شیفتگی به وجود آمد؟ و افزود: نخست باید یادآور شوم مردم ایران در امور مذهبی با کسی تعارف نداشتند؛ همچنین نمی‌پذیرم و تاریخ هم چنین روایت نکرده است که بگوییم مردم ایران از روی ناچاری و بدبختی به مکتب امام رضا (ع)روی آوردند، در گرویدن به دین و آیین محدودیتی وجود نداشته است.
دو کلیپ «حج تهیدستان» و «باد زانو می‌زند» نیز در این برنامه به نمایش درآمد و سپس منقبت‌خوانی و نقالی،به مناسبت آیین گرامیداشت میلاد امام رضا (ع) و گشایش تالارهای جدید موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک اجرا شد.
رونمایی از چهار کتاب «گنج ملک (۲)» گزیده نفایس خطی و موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک، «باغ نظر» مجموعه مقالات نشست‌های زیبایی به مناسبت نمایشگاه زیبایی در این گنجینه، «سفرنامه یوهان اشترویس» و «سفرنامه‌های انگلیسی در ایران»، از دیگر برنامه‌های این آیین به شمار می‌آمد .

نظر شما