شناسهٔ خبر: 20615702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ضد و نقیض‌های انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور

در حالی که اخبار متناقضی درباره انتقال سرورهای پیام‌رسان تلگرام به داخل کشور منتشر می‌شود، برخی کارشناسان معتقدند کشوری که CDN (سرور توزیع محتوا) در آن قرار گرفته عملا حق مدیریت روی محتوا را ندارد.

صاحب‌خبر -


روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره انتقال سرور و CDN (سرور توزیع محتوا) تلگرام به ایران گفت: هر ۲ درست است، اکنون سرور تلگرام به ایران آمده و CDNها هم در حال نصب است که نتیجه توافقات ایران و تلگرام است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود واعظی در پاسخ به این سؤال که اعلام شده تلگرام سرورهایش را به ایران آورده، در این قضیه سرور منتقل شده یاCDN گفت: هر دو درست است تا سرور وجود نداشته باشد CDN در آن نصب نمی‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کار بسیار بزرگی انجام شده که برای کانالهای پر ظرفیت و کانالهایی که مراجعه زیادی داشته‌اند اکنون سرور را به ایران آورده‌اند و CDNها را هم آنجا نصب کرده‌اند و کار در حال انجام است.
وی گفت: این اقدام شروع یک کار بزرگ است و فکر می‌کنم اجازه دهیم همین سیاستی که بین ما و مدیر تلگرام توافق شده پیش برود و گام به گام در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم انشاءالله همانطور که وعده کرده‌ایم به نتیجه برسد.
واعظی در پاسخ به این سؤال که در نهایت مذاکرات نتیجه داده، گفت: بله، در ایران سرور در حال نصب است و CDN بیاید نتیجه توافقات ما است.
ساعتی پس از این اعلام اما پاول دوروف، مدیر تلگرام در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به یکی از کاربران که خبر مذکور را توییت کرده بود، تصریح کرد: این اطلاعات نادرست است. وی همچنین در پاسخ به کاربر ایرانی دیگری باز هم تاکید کرده که هیچ یک از سرورهای تلگرام یا هیچ سرور دیگری که دارای داده‌های خصوصی کاربران باشد به ایران منتقل نشده یا در این کشور نصب نشده است.
فارس در این باره گزارش داد که در ایران شرکت‌هایی هستند که خدمات CDN (سرور توزیع محتوا) ارائه می‌کنند به این معنی که شرکت‌های دارای محتوا مانند وب‌سایت‌ها به جای اینکه یک سرور اختصاصی یا چند سرور در چند نقطه برای خود داشته باشند، محتوای خود را به CDN‌های عمومی می‌برند که با استفاده از پراکندگی CDNها در کشور و نزدیکی CDN‌ها به کاربران از ویژ‌گی‌هایی از جمله کاهش هزینه و افزایش کیفیت بهره‌مند شوند.
پیش از این مدیر تلگرام در واکنش به اخبار منتشر شده در ایران درباره الزام انتقال سرور به ایران گفته بود اگر لازم باشد قید بازاری مثل ایران را می‌زند اما وقتی به فکر افزایش سرعت دانلود فایل‌ها توسط کاربران ایرانی است و برای این منظور تصمیم به نگهداری محتوایش در CDN محلی گرفته یعنی نه تنها بازار ایران برایش مهم‌ است بلکه حفظ آن مهم‌تر است. بنابراین تکذیب هر باره مدیر تلگرام درباره انتقال سرورهای این پیام رسان به ایران بازی با کلمات برای حفظ اعتماد و راضی نگه داشتن کاربران ایرانی است.
همچنان حق مدیریت نداریم
با این حال یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: انتقال CDN‌های تلگرام با محتوای رمز شده بدون اعمال مدیریت قوانین ایران اسلامی است. کشوری که CDN در آن قرار گرفته حق هیچگونه مدیریتی بر روی محتوا ندارد.
به گزارش تسنیم، سید علیرضا آل داود با‌اشاره به خبر انتقال CDN‌های تلگرام به ایران با شرایط خاص از نظر فنی اظهار کرد: طبق صحبت‌های مدیر تلگرام، این انتقال تنها برای دسترسی سریعتر مناطق مختلفی است که تلگرام مخاطب زیادی دارد و کشوری که CDN در آن قرار گرفته حق هیچگونه مدیریتی بر روی محتوا ندارد و حتی اگر بر روی محتوای رمز شده این CDN هم اختلالی صورت گیرد، کاربر محتوا را از سرور‌های این پیام‌رسان در انگلستان یا هلند دریافت می‌کند.
وی با‌اشاره به اینکه پیشتر نیز جریانی در نظام به بهانه مختلف ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی کشور را تحت تاثیر فعالیت‌های حزبی سیاسی خود قرار‌داده و با بهانه‌های مختلف مسدود‌سازی این بدافزار را به تاخیر انداخته بود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در چند هفته گذشته پس از حمله تروریستی داعش به تهران و استفاده آنان از تلگرام در این حمله تروریستی (بنابر اعلام رسمی معاون دادستان) این جریان برای مقابله با برخورد با این بستر تروریست‌های داعش و منافقین به بهانه‌ای دیگر متوسل شده و با یک اقدام نمایشی قصد دارد مانع از قانونمند شدن حضور تلگرام در ایران شود و این بستر را هر طور شده برای فعالیت‌های غیرقانونی خود حفظ کند.
این پژوهشگر فضای مجازی متذکر شد: مدیر تلگرام بارها مقامات کشور ما را در توئیتر دروغگو خطاب کرده و آنان را تحقیر کرده است و باعث تعجب است چرا برخی از مسؤلان درصدد توجیه اقدامات و اظهارات مدیر این پیام‌رسان هستند.
وی ادامه داد: تنها در صورتی باید موضوع انتقال سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی را قبول کنیم که این انتقال تهدید جدی برای امنیت ملی ما ایجاد نکند و اطلاعات مردم ما فقط داخل کشور  باشد و حتی بک‌آپ آن نیز به خارج از کشور منتقل نشود.
آل داود تصریح کرد: نکته مهم‌تر، داشتن مدیریت کامل بر روی محتوا، کانالها و فضای پیام‌رسان‌ها است تا هر آن چیزی که با قوانین داخلی کشور مغایرت دارد، قابل برخورد باشد نه مانند وضعیت فعلی که در پیام‌رسانها اگر اتفاقی یا حادثه‌ای برای شخصی اتفاق بیفتد، ماه‌ها روند پیدا کردن مجرم در بستر آنها به‌طول می‌انجامد و البته بستر امنی برای تروریست‌ها و مجرمین فراهم می‌آورند.این پژوهشگر فضای مجازی متذکر شد: پذیرش انتقال CDN‌های تلگرام با این شرایط تحقیر شدن ایران اسلامی در دنیاست که باید با اقدام انقلابی در برابر آن با صدای بلند ایستاد.

نظر شما