شناسهٔ خبر: 20597437 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پيونگ‌يانگ اعلام کرد، منابع نظامي در واشنگتن تأييد كردند

سرتاسر امريكا در تيررس موشك‌­هاي كره‌شمالي

روزنامه جوان

رهبر کره‌شمالي روز شنبه اعلام کرد که آزمايش موشکي اخير کشورش که دومين آزمايش يک موشک بالستيک قاره‌پيما طي يک ماه محسوب مي‌شود...

صاحب‌خبر -
روح‌الله صالحی
 
رهبر کره‌شمالي روز شنبه اعلام کرد که آزمايش موشکي اخير کشورش که دومين آزمايش يک موشک بالستيک قاره‌پيما طي يک ماه محسوب مي‌شود، نشان داد اين کشور مي‌تواند کل خاک امريکا را هدف قرار دهد. كارشناسان نظامي نيز اعلام کردند موشک­‌هاي پيونگ ‌يانگ قابليت رسيدن به لس‌آنجلس و نيويورک‌ را دارد. وزير خارجه امريكا هم روسيه و چين را مسئول خطر ناشي از بحران موشكي كره‌شمالي دانست.
 
در شرايطي كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا نسبت به آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي هشدار داده است، اما مقامات پيونگ يانگ بدون توجه به اين هشدارها همچنان به آزمايش‌­هاي موشكي ادامه مي‌­دهند. كره‌شمالي كه در ماه‌هاي اخير با انجام آزمايش‌­هاي موشكي به خبرسازترين كشور جهان تبديل شده است، جمعه شب نيز يك موشك بالستيك ديگر را با موفقيت آزمايش كرد.
 
به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت دفاع امريکا (پنتاگون) اعلام کرد موشک جديدي که کره‌شمالي آزمايش کرد از منطقه «موپيونگ ني يک» شليک شد و پس از طي مسافتي حدود هزار کيلومتر در درياي ژاپن فرود آمد.  ژاپن و کره‌جنوبي هم تأييد کردند يک موشک کره‌شمالي پس از ۴7 دقيقه پرواز در آب‌هاي مناطق ويژه تجاري ژاپن فرود آمده است، اما گزارشي مبني بر ايجاد آسيب وجود ندارد. خبرگزاري دولتي کره‌شمالي گزارش داد که کيم جونگ اون، رهبر اين کشور بعد از آزمايش يک موشک مدل «هواسونگ – ۱۴»، اعلام کرده که «رضايت بالايي» از اين آزمايش داشته و اين موشک توانسته به حداکثر ارتفاع 3 هزار و ۷۲۵ کيلومتر برسد. به گزارش شبكه راشاتودي، هدف از اين آزمايش تأييد حداکثر برد و ديگر جوانب فني اين موشک بوده و موشک آزمايش شده مي‌تواند «يک کلاهک هسته‌اي سنگين و سايز بزرگ» را حمل کند. رهبر کره‌شمالي اعلام کرد كه آزمايش موشکي جديد نشان داد سراسر خاک امريکا در تيررس حملات موشکي ما قرار دارد.
 
پيشتر در تاريخ چهارم ژوئيه نيز کره‌شمالي اولين موشک بالستيک قاره‌پيماي خود را آزمايش کرده بود که در همان زمان تحليلگران گفتند اين موشک قادر به هدف قرار دادن آلاسکا بوده و آزمايش اخير نيز نشان داد برد اين موشک تا حد چشمگيري افزايش يافته است.
ساعاتي پس از آزمايش موشک بالستيک قاره‌پيماي کره‌شمالي تحليلگران به اين نتيجه رسيدند با اين آزمايش بخش‌هاي زيادي از خاک امريکا در تيررس کره‌شمالي قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مليسا هانهام، کارشناس برنامه موشکي کره‌شمالي گفت که اين آزمايش موشکي نشان داد که آلاسکا در محدوده بوده و موشک کره‌شمالي مي‌تواند به نيويورک، لس‌آنجلس و دنور‌ نيز برسد. روزنامه وال‌استريت ژورنال هم در گزارشي نوشت: «آزمايش موشکي كره‌شمالي نشان مي‌دهد امريکا و کل جهان قدرت و سرعت پيشرفت موشک‌هاي کره‌شمالي را دست‌کم گرفته‌اند. اين موشک مي‌تواند لفاظي‌هاي ترامپ را به چالش بکشد، چون او گفته توانمندي موشکي و اتمي کره‌شمالي را ويران خواهد کرد.» ترامپ دو ماه پيش در واكنش به آزمايش‌هاي كره‌شمالي مدعي شد همه گزينه‌ها براي مقابله با پيونگ يانگ روي ميز است و حتي چند كشتي نظامي به شبه‌جزيره كره اعزام كرد، اما در نهايت از موضع خود عقب‌نشيني و در اظهاراتي از رهبر كره‌شمالي تمجيد كرد.
  
واكنش امريكا و كره‌جنوبي
آزمايش كره‌شمالي واكنش تند مقامات واشنگتن را در پي داشته است. رئيس‌جمهور امريکا جمعه شب در بيانيه‌اي آزمايش موشکي اخير کره‌شمالي را اقدامي غيرمسئولانه و خطرناک خواند و گفت: «با تهديد کردن دنيا با اين سلاح‌ها و آزمايش‌ها، کره‌شمالي بيشتر منزوي مي‌شود، اقتصادش ضعيف و مردم اين کشور دچار محروميت خواهند شد.» به گزارش رويترز، سخنگوي ژنرال جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا هم گفت که دانفورد با هري هريس، فرماندهي نيروهاي امريکايي در اقيانوس آرام ديدار کرده تا به بررسي گزينه‌هاي نظامي براي پاسخ به آزمايش موشکي کره‌شمالي بپردازد. از سوي ديگر امريکا و کره‌جنوبي يک مانور موشکي مشترک انجام دادند و مقامات نظامي دو كشور همچنين موضوع استفاده از گزينه نظامي در واکنش به آخرين آزمايش موشکي کره‌شمالي را مورد بررسي قرار دادند.

نظر شما