شناسهٔ خبر: 20544291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز پنجم نبرد عرسال/ادامه پیشروی مقاومت، پایان عملی فاز نخست

بیروت-ایرنا-پنجمین روز از نبرد ارتفاعات عرسال با آزادسازی حدود 10 منطقه دیگر همراه بود. باتوجه به اینکه 90 درصد از مناطق تحت سیطره گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره آزاد شده است، شواهد نشان می دهد ظرف امروز (چهارشنبه) فاز نخست عملیات پس از آزادسازی مناطق تحت سیطره گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره پایان یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا در عرسال و «رسانه جنگی» (رسانه متعلق به حزب الله در پوشش جنگ ها) نیروهای مقاومت توانستند در روز سه شنبه این مناطق را به کنترل خود در بیاورند: «سرج الخربة»، «طلعة النصاب، «النصاب» و «عقبة نوح»، «وادی کحیل»، «وادی حمودی»، «مکعبة الفرن»، «البیدر»، «شعبات النحله»، «وادی ضلیل البراک».
بیش از 90 درصد مناطق تحت سیطره جبهه النصره در ارتفاعات عرسال اینک آزاد شده است. این موفقیت تنها طی پنج روز رخ داد.
ارتفاعات القلمون غربی در خاک سوریه و ارتفاعات عرسال در خاک لبنان یک منطقه به هم پیوسته است که طی سه سال اخیر شاهد تحرک گروه های تروریستی و در صدر آنها گروه تروریستی و تکفیری جبهه النصره بوده است.
عملیات برای آزادسازی این 2 منطقه با محوریت نیروهای حزب الله از صبح روز جمعه (30 تیر-21 ژوئیه) آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.
این عملیات از سمت جنوب ارتفاعات عرسال و القلمون آغاز شده و به سمت شمال در حال انجام است.
پس از تسلط بر مناطق تحت تسلط جبهه النصره نبرد با گروه تروریستی تکفیری داعش که در بخش شمالی این مناطق حضور دارد، آغاز خواهد شد.
به نظر می رسد مرحله اول عملیات که آزادسای مناطق تحت سیطره جبهه النصره بود عملا به پایان رسیده است و باید منتظر مرحله دوم عملیات بود.
در همین حال روز سه شنبه خبرنگار ایرنا در عرسال مطلع شد که پس از پیشروی اخیر نیروهای مقاومت در ارتفاعات عرسال و کشته و تسلیم شدن تروریست های وابسته به جبهه النصره و «گردان های اهل الشام»، سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش برای مذاکره جهت خروج از منطقه ابراز تمایل کرده اند.
«موفق الجربان» ملقب به «موفق السوس» سرکرده گروه داعش در ارتفاعات عرسال لبنان نسبت به انجام مذاکره غیر مستقیم با حزب الله برای خروج از این منطقه و انتقال نیروهای این گروه به مناطق دیگری در سوریه تمایل نشان داده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی، یکی از اهالی شهر القصیر سوریه که همشهری سرکرده داعش در عرسال است طی تماس هایی با حزب الله گفته از طرف موفق السوس ماموریت دارد تا سناریوهای احتمالی برای انجام چنین مصالحه ای را مطرح کند.
هنوز معلوم نیست سرکرده داعش چه پیشنهادهایی را برای خروج نیروهایش ارائه کرده و نظر نیروهای مقاومت در این خصوص چیست.
اما به نظر می رسد ابراز تمایل سرکرده داعش برای انجام مذاکره ناشی از نگرانی او و نیروهای تحت امرش از پیشروی های اخیر نیروهای مقاومت در ارتفاعات عرسال بوده است.
چنانچه مذاکرات احتمالی با هدف خروج نیروهای داعش از عرسال همچون مذاکرات با گروه جبهه النصره بی نتیجه باقی بماند، عملیات نیروهای مقاومت علیه مناطق تحت تسلط داعش کلید خواهد خورد.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما