شناسهٔ خبر: 20502210 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه در گفت‌وگو با «حمایت»:

رییس فدراسیون فوتبال: امیدواریم قهرمان آسیا شویم

رییس فدراسیون فوتبال ابراز امیدواری کرد که تیم ملی با حضور قدرتمندانه در جام ملت‎های آسیا بتواند بعد از ۴۲ سال قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کند.

صاحب‌خبر -

گروه قضایی-انسیه آبشاری:قضاتی که در زمینه صلح و سازش بین اصحاب دعوی تلاش کنند، تشویق می‌شوند
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به فعالیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی برای توسعه فرهنگ گذشت در جامعه گفت: برای ارتقا فرهنگ صلح و سازش باید در قوه‌قضاییه و جامعه گام‌های موثر برداشت. ما عمدتاً در این زمینه کار فرهنگسازی انجام می‌دهیم و تلاش بر این است که  فرهنگ صلح و سازش در میان مردم و قضات ترویج بیشتری پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در گفت‌وگو با «حمایت» با اشاره به اقدامات فرهنگی درون سازمانی برای توسعه صلح و سازش در دعاوی توضیح داد: در قوانین تاکید شده است که قاضی در دعاوی حقوقی و جرایم کیفری قابل گذشت، می‌تواند در ابتدا طرفین را به سازش دعوت کند که این امر یکی از اقدامات نیکو به حساب می‌آید که باید تقویت شود
وی از تشویق قضاتی که به امر سازش اهتمام دارند، خبر داد و گفت: یکی از اقدامات ما در این زمینه این است که بحث تشویقی قضات را تقویت می‌کنیم؛ اسفند ماه سال گذشته در همایش صبر، از قضات موفق در این راستا تقدیر شد؛ قطعا این تشویق‌ها اثر مثبت خود را می‌گذارد که البته این روند ادامه خواهد داشت.
معاون فرهنگی قوه‌قضاییه در ادامه عملکرد شوراهای حل اختلاف در زمینه صلح و سازش را موفق قلمداد کرد و گفت: اگر به آمار شورای حل اختلاف مراجعه کنیم، نشان دهنده این است که در بیش از سه میلیون پرونده شورای حل اختلاف، بیش از یک میلیون پرونده سازشی در سال وجود دارد البته این آمار کم نیست و نشان دهنده این امر است که دعوا را خاتمه داده و در راستای صلح و سازش با جدیت گام برداشته می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه ما می‌خواهیم پرونده‌هایی هم که به دادگستری وارد می‌شود، به صلح و سازش کشیده شود، افزود: با این صلح و سازش می‌توان از طولانی شدن پرونده‌ها جلوگیری کرد.

  فرهنگسازی برای دعوت به صلح و سازش
صادقی با اشاره به اینکه نه تنها در شورای حل اختلاف، بلکه قصد داریم حتی در دادسرا‌ها، دادگاه‌های کیفری، دادگاه‌های محاکم خانواده نیز شاهد میزان صلح و سازش در پرونده‌ها باشیم، گفت: این امر نیازمند کار فرهنگی و طولانی مدت است که معاونت فرهنگی قوه‌قضاییه در این راستا در حال اقدام جدی است.
وی با اشاره به همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمینه تهیه برنامه‌های فرهنگی برای کاهش طلاق و ارتقا فرهنگ صلح و سازش، گفت: تولید برنامه از سوی ما صورت گرفته و به صدا و سیما ارائه شده و آنها نیز این برنامه‌ها را پخش می‌کنند، اما میزان پخش به نظر ما باید بسیار بیشتر باشد؛ دلیل این امر این است که با یک بار پخش تمام شهروندان این برنامه را شاهد نیستند، بنابراین باید به دفعات پخش شود تا شاهد تاثیرگذاری و فرهنگسازی این امر باشیم.
معاون فرهنگی قوه‌قضاییه با بیان اینکه در میان برنامه‌های تهیه شده ما بسیار تیزر‌های دعوت‌کننده به صلح و سازش داریم، افزود: در کنار این امور ما یکسری برنامه ویژه قضات در راستای صلح و سازش داریم که این خود یکی از گام‌های موثر در این خصوص است.
 ضرورت استقرار مشاوران در دادگاه‌های خانواده
معاون فرهنگی قوه قضاییه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ضرورت استقرار مشاوران در دادگاه‌های خانواده برای کاهش طلاق به ویژه طلاق توافقی اشاره کرد و افزود: این امر در کاهش طلاق تاثیر صد درصدی دارد ولی اینکه این امر عملیاتی شود، زمان می‌برد. ارجاع افراد برای مراجعه به مشاوره نیز از سوی دادگاه باید در همان ابتدا صورت گیرد تا زوجین ابتدا به مراکز مشاوره رفته و بعد به پرونده آنها رسیدگی شود.
وی ادامه داد: این امر باید عملیاتی شود چراکه یک ضرورت و نیاز به حساب می‌آید درواقع این موضوع نه تنها موجب کاهش طلاق بلکه باعث تحکیم بنیان خانواده نیز می‌شود. معاون فرهنگی قوه‌قضاییه با اشاره به اقدام جدید معاونت، بیان کرد: در ماه گذشته، دستورالعمل تکریم ارباب رجوع ابلاغ شد که این کار بزرگی بوده و در آن تلاش می‌شود تا اخلاق تکریم ارباب رجوع رواج  بیشتری پیدا کند.
 

نظر شما