شناسهٔ خبر: 20466444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

يك شهيد و دهها زخمي در جنايات صهيونيست‌ها در روز خشم

قدس پادگان نظامي شد

در پي فراخوان گروه‌هاي مقاومت براي برگزاري روز خشم در فلسطين، رژيم صهيونيستي با استقرار هزاران نيرو و...

صاحب‌خبر -
قدس پادگان نظامي شد
در پي فراخوان گروه‌هاي مقاومت براي برگزاري روز خشم در فلسطين، رژيم صهيونيستي با استقرار هزاران نيرو و صدها تجهيزات نظامي در قدس، اين مكان را به پادگان نظامي تبديل كرد. نظاميان اسرائيلي براي متفرق کردن فلسطينيان كه براي برگزاري نماز به مسجدالاقصي آمده بودند از گاز اشک‌آور، گلوله پلاستيکي و باتوم استفاده کردند كه در اين درگيري‌ها يك نفر شهيد و دهها تن ديگر زخمي شدند.
 
در پي تجاوزهاي مکرر رژيم صهيونيستي  طي هفته اخير به مسجدالاقصي از جمله کار گذاشتن گيت‌هاي ورودي، گروه‌هاي مختلف فلسطيني روز جمعه را «جمعه خشم»  ناميدند و در مخالفت با جنايات صهيونيست‌ها در قدس اشغالي تظاهرات كردند. رژيم صهيونيستي نيز در پي اين فراخوان، روز جمعه 15 هزار نفر از نظاميان خود را در قدس به ويژه بخش قديمي آن مستقر و با کار گذاشتن موانع آهني در مناطق مختلف اين شهر، آن را به پادگان نظامي تبديل کرد. به گزارش شبکه اسکاي‌نيوز، نظاميان رژيم صهيونيستي به نمازگزاران فلسطيني در منطقه باب الساهره در مجاورت مسجدالاقصي حمله و اقدام به سرکوب آنان کردند. نيروهاي رژيم صهيونيستي همچنين مانع ورود افراد زير 50 سال به مسجدالاقصي و بخش قديمي قدس شدند و نمازگزاران فلسطيني را که تلاش داشتند وارد مسجدالاقصي شوند با گاز اشک‌آور و گلوله پلاستيکي هدف قرار دادند. همچنين صدها جوان فلسطيني که به دعوت رهبران مقاومت در تظاهرات «جمعه خشم» شرکت کرده بودند، با نظاميان صهيونيست درگير شدند.
 
تظاهرات و درگيري فلسطينيان با نظاميان صهيونيست در مناطق مختلف کرانه باختري به ويژه گذرگاه قلنديا بسيار شديد بود. در اطراف مسجدالاقصي نيز درگيري‌هاي شديدي ميان دو طرف رخ داد. خبرگزاري رسمي فلسطين «وفا»، وزارت بهداشت فلسطين اعلام کرد 50فلسطيني در کرانه باختري زخمي شده‌اند. به گزارش مرکز اطلاع‌رساني فلسطين، چندين خبرنگار و نيروي امدادرسان و شماري فعال خارجي حامي فلسطين نيز که همراه با فلسطينيان مقابل باب‌الاسباط تجمع کرده بودند، زخمي شدند. يک شهرک‌نشين صهيونيست نيز با تيراندازي به افراد معترض به محاصره بيت‌المقدس، محمد محمدشرف 18 ساله را در «باب‌العامود» به شهادت رساند. در پي ممانعت نظاميان اسرائيلي از ورود فلسطيني‌ها به مسجدالاقصي، نمازگزاران مجبور شدند در اطراف مسجد نماز جمعه را برپا کنند. مسجدالاقصي اين روزها صحنه تشديد تجاوزگري و تعدي صهيونيست‌ها و اعمال محدوديت عليه فلسطيني‌ها در ورود به اين مسجد و اداي فرايض ديني آنهاست. فلسطينيان هرگونه اقدام امنيتي اسرائيل در مورد حرم شريف را به منزله گامي از سوي اين رژيم براي مسلط شدن بر اين زيارتگاه مسلمانان تلقي مي‌كنند و با آن مخالفت مي‌ورزند.
 
تظاهرات در جهان اسلام
علاوه بر مردم فلسطين، مسلمانان ساير كشورها نيز با برگزاري تظاهرات خشم خود را به جنايات اسرائيل در مسجدالاقصي نشان دادند. تعدادي از مردم ترکيه روز جمعه در واکنش به تدابير امنيتي شديد رژيم صهيونيستي در شهر قدس و مسجدالاقصي، مقابل کنيسه بزرگ شهر استانبول تظاهرات کردند. به نوشته خبرگزاري «دوغان»، گروهي از مسلمانان پس از تظاهرات گسترده در استانبول با قرائت بيانيه‌اي تأکيد کردند اسرائيل يک «دولت تروريستي» است که آزادي مسلمانان و حق عبادت آنان را نقض مي‌کند. هزاران نفر در مالزي هم پس از نماز جمعه دست به تظاهرات گسترده در اعلام حمايت از مسجدالاقصي زدند. زاهد حميدي، معاون نخست‌وزير مالزي نيز در اين تظاهرات که در نزديکي سفارت امريکا انجام شد، شرکت داشت. مردم اردن نيز با برگزاري تظاهرات گسترده در امان همبستگي خود را قدس و مسجدالاقصي اعلام کردند. همچنين اهالي اردوگاه «جرمانا» در جنوب دمشق با برگزاري تظاهرات، به اقدامات اخير رژيم صهيونيستي عليه مسجدالاقصي اعتراض کردند. در سودان هم مردم به دعوت گروه‌هاي سياسي و ملي اين کشور تظاهرات گسترده‌‌اي در همبستگي با ملت فلسطين اعلام کردند.

نظر شما