شناسهٔ خبر: 20447810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد ایران

وزیر پیشین انرژی آمریکا: "می‌خواهیم فشار را بر ایران حفظ کنیم".

صاحب‌خبر -
ارنست مونیز وزیر پیشین انرژی آمریکا امروز به مطلبی اشاره می‌کند که می‌تواند مهمترین هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید را تبیین کند.
به گزارش امروز تلویزیون سی‌ان‌ان وی پس از اینکه دولت ترامپ تحریم‌های جدید ضد ایرانی را وضع کرد گفت: "ما از روز نخست اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم فشار را بر ایران حفظ کنیم و این فشار را در خصوص فعالیت‌های غیر هسته‌ای این کشور افزایش دهیم".
آسوشیتدپرس در این زمینه از تعبیر دیگری استفاده می‌کند: "دولت ترامپ 19 شخص و گروه ایرانی را روز سه شنبه بابت کمک به برنامه‌های تسلیحاتی غیر هسته‌ای این کشور هدف تحریم قرار داد تا بدین ترتیب، نشان دهد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وجود آنکه اجازه داده است توافق هسته‌ای با ایران همچنان باقی بماند، رویکرد سختگیرانه خود را در قبال این کشور حفظ کرده است."
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دومین بار در شش ماه اخیر به کنگره اعلام کرد که ایران به توافق اتمی پایبند بوده است. از طرف دیگر دولت ترامپ ادعا کرد که ایران اگر چه به توافق اتمی پایبند بوده است اما  به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. اکنون دولت ترامپ تحریم‌ های جدیدی ضد ایران  وضع کرده است. 
احتمالًا یکی از اهداف این رویکرد تحریمی جلب رضایت متحدان سنتی خود - از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان - می‌باشد. زیرا دولت ترامپ در ماه آوریل گذشته، تحریم‌های جدیدی را بر ضد ایران اعمال کرد تا به زعم خود نشان دهد موضع وی در قبال جمهوری اسلامی به هیچ وجه تلطیف نشده است. 
این خواسته رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بوده است. 
کاخ سفید روز دوشنبه به کارشناسان خارج از کاخ اعلام کرد این نمایشنامه را از طریق مجازات بیش از 10 شخص و سازمان ایرانی دیگر و همچنین شبکه‌های تأمینی که در برنامه موشک‌های بالستیک ایران و سایر رفتارهای خلاف این کشور مشارکت دارند، دوباره تکرار خواهد کرد.
اعمال تحریم‌ها می‌تواند انگیزه‌های دیگری نیز داشته باشد؛ انگیزه‌هایی مانند «دامن زدن به اختلافات سیاسی در ایران»، «تضعیف دولت ایران» و ... آنهم در زمانی که کشور شرایط حساس پس از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری را پشت سر می گذارد.
ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود در کمیته اقدام سیاسی آمریکا - اسرائیل گفت: "اولویت نخست من، برچیدن توافق فاجعه‌بار با ایران است." وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی، معمولاً این موضوع را مطرح می‌کرد و توافق هسته‌ای ایران را "مصیبت بار" می‌خواند.
«استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا نیز در این باره گفت: "تحریم‌ها پیامی واضح را در این خصوص مخابره می‌کنند که آمریکا نمی‌تواند رفتارهای تحریک کننده و ناپایدارکننده  ایران را تحمل کند، و چنین موضوعی را تحمل نخواهد کرد." 
ظاهراً منظور این مقام آمریکایی از «رفتارهای تحریک کننده و ناپایدار کننده ایران» حمایت تهران از دمشق و بغداد در برابر سناریوی آمریکایی و صهیونیسیتی داعش است. 
جالب اینکه با وجود قرار گرفتن مقاومت اسلامی (به رهبری ایران) در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش در منطقه منوچین گفت: "این دولت (دولت کنونی آمریکا) با پشتکار، فعالیت‌های زیان‌آور ایران را هدف قرار خواهد داد؛ از جمله حمایت کشور آنها از تروریسم که همچنان هم ادامه دارد و ..."
هر چند دولت آمریکا به بدعهدی شناخته شده است اما به نظر می‌رسد قرار نیست آمریکا خارج از دامنه تحمل تهران اهرم‌های فشار خود را تقویت کند. ممکن است در نهایت این تحریم‌ها در عمل اجرایی نشود یا با امتیازاتی که شرکای اروپایی آمریکا به تهران در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی می‌دهند خشم و واکنش تهران مهار شود. 
علاوه بر این، نباید از این واقعیت غفلت کرد که تحریم‌های امریکایی با وجود احتمالا بی‌تأثیر بودن آن پیامدهای سیاسی و اقتصادی متعددی برای جمهوری اسلامی ایران دارد، که برخی از آنها عبارت است از:
1- ناامن کردن شرایط آزاد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران؛ به عبارت دیگر جلوگیری از  سرمایه‌گذاری آزاد خارجی در ایران
2- شکستن قبح اعمال تحریم ایران پس از توافق هسته‌ای و در نتیجه زمینه‌سازی برای تسهیل اجرای تحریم‌ها در مواقع لزوم 
به گزارش امروز شبکه خبری سی‌ان‌ان، مونیز در عین حال توافق اتمی ایران و پایبندی به آن را به نفع همگان دانست. ارنست مونیز به عنوان وزیر انرژی آمریکا در دوران اوباما در مذاکرات اتمی با ایران حضور داشت.
مونیز در ادامه به گونه تصریح می‌کند که سیاست تحریمی دولت ترامپ استمرار همان سیاست دولت اوباما است؛ آنجا که می‌گوید: "ما همیشه گفته‌ایم که این توافق اتمی برای از بین بردن تهدید ناشی از وجود تسلیحات اتمی وضع شده است ... و آنگاه اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم که فشار را بر ایران حفظ و در رابطه با دیگر فعالیت‌های ایران افزایش دهیم."
وی درباره خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای نیز گفت: اول از همه باید بگویم که من از خروج (آمریکا) از توافق اتمی حمایت نمی‌کنم. خروج از توافق اتمی تنها یک اقدام یکجانبه است و دیگر کشورها این کار را انجام نخواهند داد. تحریم‌هایی که ما پیش تر ضد ایران وضع کردیم به این سبب موثر بودند که جامعه بین‌المللی با ما درباره آنها متحد و هم نظر بودند. اگر ما از توافق اتمی خارج شویم آنگاه شاهد اجماع جهانی دوباره ضد ایران نخواهیم بود." 

------------------------
عبدالرضا خلیلی

نظر شما