شناسهٔ خبر: 20421473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تمدید حکومت نظامی در جنوب فیلیپین و پیامدهای احتمالی

کوالالامپور - ایرنا - برقراری حکومت نظامی در جنوب فیلیپین که با هدف شکست گروه تروریستی 'مائوته' مرتبط با داعش انجام شد، اکنون با نزدیک شدن به آخرین روزهای مهلت قانونی خود همچنان موفقیت کاملی در تحقق هدفش بدست نیاورده و امکان تمدید آن وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، طبق قانون اساسی فیلیپین محدوده زمانی حکومت نظامی که رئیس جمهوری این کشور تعیین می کند 60 روزه است و تمدید آن بیش از این دوره در محدوده وظایف کنگره قرار می گیرد.
قانون محدود کردن حکومت نظامی در فیلیپین پس از سرنگونی 'فردیناند مارکوس' که سال 1986 سرنگون شد، در قانون اساسی این کشور گنجانده شد.
'فردیناند مارکوس' دهمین رئیس جمهوری فیلیپین بود که از سال 1965 تا 1986 به روشی دیکتاتوری حاکمیت فیلیپین را در اختیار داشت، اما در نهایت مجبور به فرار از کشور شد و با عزیمت به آمریکا در جزیره 'هونولولو' در ایالت هاوایی جان سپرد.
حکومت نظامی که در برخی از کشورها به آن حالت فوق العاده اطلاق می شود در فیلیپین سابقه طولانی دارد و می توان نخستین مورد آن را در تاریخ معاصر، به دوران استعمار اسپانیا در این کشور در سال 1896 مرتبط دانست.
فیلیپین در سال 1944 و در زمان ریاست جمهوری 'خوزه لائول' نیز یکبار دیگر حکومت نظامی را تجربه کرد و سپس در دوران 'مارکوس' تجربه دیگری از حکومت نظامی در قرن بیستم در این کشور جنوب شرق آسیا ثبت شد.
در قرن حاضر نیز 'گلوریا ماکاپاگال آرویو' چهاردهمین رئیس جمهوری فیلیپین و دومین رئیس جمهور زن این کشور در سال 2009 در استان 'ماگوئیندانائو' حکومت نظامی برقرار کرد که از چهارم تا 13 دسامبر به طول انجامید.
در دوره 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین حکومت نظامی در این کشور برقرار نشد، اما با روی کار آمدن 'رودریگو دوترته' به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور این کشور، از 23 ماه ماه سال جاری (دوم خرداد) در جنوب این کشور و جزیره بیش از 20 میلیونی میندانائو حکومت نظامی برقرار شد که احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.
برقراری حکومت نظامی در میندانائو و جزایر نزدیک آن با هدف مقابله با گروه های تروریستی از جمله 'مائوته' و ابوسیاف انجام شد که بخشی از شهر 'مراوی' را به اشغال خود درآورده اند.
رئیس جمهوری فیلیپین که پیش از این به دلیل برقراری حکومت نظامی عذرخواهی کرده بود، اعلام کرد احتمال گسترش حکومت نظامی در سراسر فیلیپین با هدف 'حفاظت از مردم' وجود دارد.
وی پیش از این همچنین منتقدان حکومت نظامی را تهدید به زندان کرد و گفت که برای مدیریت شرایط موجود تنها به توصیه های نیروی مسلح گوش می دهد.
برخی از منتقدان حکومت نظامی در 'میندانائو' بر این باورند که بسیاری از فعالیت های عادی مردم از قبیل فعالیت های اقتصاد و تجاری و همچنین مدارس با آسیب های جدی روبرو شده که ضمن تحمیل هزینه های اقتصادی، تاثیرات آن در آینده خود را نشان می دهد.
به عقیده مخالفان حکومت نظامی، دولت می توانست با کنترل بیشتر و با پرهیز از برقراری حکومت نظامی با تروریست ها مقابله کند.
ارتش فیلیپین که حدود 2 ماه مشغول نبرد با تروریست ها در مراوی است، اعلام کرد همچنان حدود 60 تا 80 مرد مسلح در 500 خانه در این شهر مستقر هستند و بیش از 300 شهروند نیز در برخی مناطق گرفتار شده و یا توسط تروریست ها به اسارت درآمده اند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما