شناسهٔ خبر: 20358602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

دستگاه ها از پیوستن به شبکه ملی اطلاعات طفره می روند

صاحب‌خبر -

فناوران - فراکسیون شفاف­سازی و سالم­سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس در نشستی با حضور نمایندگان عضو این فراکسیون و مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت عملکرد این شرکت در دولت یازدهم را بررسی کرد.
در این نشست که در ساختمان مرکزی شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد، محمد جواد آذری جهرمی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت آخرین وضعیت عملکرد این شرکت را در طول چهار سال دولت یازدهم تشریح کرد.
وی هسته مرکزی زیرساخت ارتباطی کشور را شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: طی 3 سال گذشته مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شد و کاهش نرخ دسترسی به محتوای بومی ، کاهش تعرفه پهنای باند، تضمین کیفیت خدمات و نیز پایش شاخص های کیفی از جمله ثمرات اقدامات صورت گرفته در این بخش است.
آذری جهرمی با بیان نقش شبکه ارتباطات زیرساخت کشور در توسعه کشور گفت: ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور حدود 36 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که 92 درصد آن را سایر بخش های اکوسیستم ارتباطاتی تشکیل می دهد و 8 درصد این بازار متعلق به زیرساخت است.
وی با بیان افزایش چند برابری شاخص های توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور و ظرفیت های دسترسی مردم به ابزار های ارتباطی نسبت به ابتدای دولت یازدهم گفت: سیر رشد تحولات در 4 سال اخیر، فرآیندی غیرقابل باور داشت اما با این وجود با جایگاه مطلوب در منطقه و دنیا از حیث فناوری اطلاعات و ارتباطات فاصله داریم.
وی افزود: هدف برنامه ششم توسعه، کسب سهم ترانزیت از بازار های منطقه و بین­الملل و توسعه هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات است که باید ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور به 60 برابر ظرفیت فعلی برسد.
آذری جهرمی ادامه داد: هم ­اکنون 24 هزار سایت خرید اینترنت در کشور وجود دارد و ایران بزرگ ترین جمعیت کاربران اینترنت در منطقه را از آن خود کرده است.
مدیرعامل زیرساخت گفت: در حال حاضر یک درصد از دامنه های اینترنتی در دنیا به پسوند IR تعلق دارد و 5/1 درصد محتوای تحت وب را زبان فارسی تشکیل می دهد.
وی گفت: 18 هزار تیم توسعه اپلیکشن و 3 هزار شرکت دانش ­بنیان در این بخش فعال هستند و برآورد شده که هزینه ایجاد یک استارت آپ در این حوزه یک سوم متوسط ایجاد یک شغل حداقل 100 میلیون تومانی است.
آذری گفت: شبکه ملی اطلاعات تسهیل کننده دسترسی مردم به شبکه و پلات­فرم دولت برای دریافت خدمات است اما از آنجا که سازمان ها برای اتصال به شبکه ملی طفره می روند مکانیزم و ساختار نهایی اتصال به شبکه دولت اجرایی نشده  است. 
در این نشست نمایندگان عضو فراکسیون شفاف سازی و سالم­ سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس، درخصوص مباحثی همچون خصوصی سازی مخابرات و واگذاری سهام این شرکت، جایگاه زیرساخت در را ه اندازی شبکه ملی اطلاعات، وضعیت نگهداری از سرور ها در داخل کشور، هزینه هایی که برای شبکه ملی اطلاعات شد و نیز تکامل این شبکه با را ه اندازی پروژه دولت الکترونیکی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در جمع بندی این نشست مقرر شد مرکز پژوهش های مجلس گزارشی درخصوص اتصال دیتا های مختلف دستگاه های اجرایی برای هماهنگ سازی آنها در پروژه دولت الکترونیکی تهیه کند. در همین حال مقرر شد مجلس برای تدوین قوانین مربوط به خدمات ­رسانی دستگاه ها و نهاد ها کمک کند تا هر سازمانی برای اجرای قانون خود را مستقل از سازمان دیگر نداند و اطلاعات خود را در شبکه ملی اطلاعات مبادله کند.

نظر شما