شناسهٔ خبر: 20262805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی؛

قاضی مقیسه: تقاضای استمهال معنا ندارد/شما باندی هستید که در غارت بیت المال نقش بزرگی داشتید

تهران - ایرنا - قاضی پرونده متهمان نفتی با رد درخواست استمهال متهم ردیف دوم مبنی بر فرصت چند جلسه ای برای مشورت با وکلا، اظهارکرد: کیفرخواست همان کیفرخواست قدیمی است و تقاضای استمهال معنی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، قاضی محمد مقیسه روز شنبه در نخستین جلسه دادگاه علنی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شد، افزود: بر اساس قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان شما نقش موثری در تشکیل باند اخلال گران در نظام اقتصادی داشته اید و در فسادی که در نظام اقتصادی کشور به همراه بابک زنجانی ایجاد شده است، نقش فعالی ایفا کرده اید.
وی خطاب به متهم ردیف دوم نفتی(م.ش)‌ که بعد از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان برای دفاع در برابر اتهامات وارده در جایگاه قرار گرفته بود، افزود: همه محموله های نفتی را فروختید و پول های بیت المال که در اختیار شما بود را بازنگرداندید.
حجت الاسلام مقیسه اظهارکرد: جلساتی که با بابک زنجانی داشتید حکایت از آن دارد که او فردی بود که با شما و متهم «ح.ف.ه» کار را پیش می برد و این فساد بزرگ مالی را زمانی که نظام اسلامی برای راه اندازی پروژه های نفتی به آن نیاز داشت، راه انداختید و موجب مختل شدن پروژه ها شده اید.

**مشروح نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده نفتی
وی ادامه داد: اخلال شما در نظام اقتصادی کشور زمانی واقع شد که نظام به این وجوه نیاز داشته است.
متهم ردیف دوم پس از اظهارات قاضی مقیسه با قرار گرفتن در جایگاه در دفاع از خود گفت: کیفرخواست همان کیفرخواست سابق است و در طول این مدت هیچ ملاقاتی با وکلا نداشته ام لذا از دادگاه استدعا دارم چند جلسه ای با وکلا ملاقات داشته باشم تا دفاعیه ای جامع و کامل ارائه کنم که قاضی با رد ردخواست استمهال گفت که با توجه به اینکه کیفرخواست همان کیفرخواست قبلی است و قبلا هم در برابر آن دفاع کرده اید و با توجه به اینکه وقت نباید بگذرد ، تقاضای استمهال معنا ندارد و اگر خودتان نمی توانید بگذارید وکلا از شما دربرابر اتهامات مندرج در کیفرخواست دفاع کنند.
قاضی پرونده متهمان نفتی خطاب به متهم ردیف دوم این پرونده گفت: بابک زنجانی هیچ سابقه خوبی نداشته و سوابق بسیار بد و محکومیت داشته است او تنها یک تبدیل کننده ارز بود که شما و فلاح به او شخصیت دروغین و جعلی داده اید و اموال مملکت را به غارت بردید؛ شما او را به مسئولان معرفی کردد؛ همه ماجرا را از حفظ هستید و با این اعمالی که انجام داده اید شب و روز مانوس و محشور بوده اید، پس همه این ها را توضیح دهید.

** متهم: فرض بر برائت است
متهم بدنبال اظهارات قاضی دادگاه فرض را بر برائت دانست و گفت: این در حالی است که اینجا فرض بر محکومیت است و قاضی گفت این ادعای شماست و اتهامی است که به دادگاه می زنید؛ شما با فلاح و زنجانی کارتان این بود که چندسال شکار کنید و اموال مملکت را به غارت ببرید.
شمس زاده با بیان اینکه در دو قسمت دفاعیه را تقدیم می کنم شروع به قرائت دفاعیات کرد و از آنجا که جملات به سرعت ادا می شد قاضی از او خواست بدون استرس به دفاع بپردازد که متهم در پاسخ ادامه داد: کیفرخواست به قلب حقیقت پرداخته است و تناقضات آشکار و ایرادات ماهوی در کیفرخواست بویژه در آمار و ارقام مشاهده می شود که اگر این آمار واعداد و پرداختی های ارزی به حساب بنده را نگاه کنیم از کل مبلغ بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت هم بیشتر می شود که نماینده دادستان در این لحظه گفت بنده اشتباه شدن برخی اعداد را قبول دارم اما من با حجم بالای پول سروکار نداشته و چهار پنج میلیون تومان را می شناسم ؛ پرونده دارای ابعاد عظیم اقتصادی و اخلال گری در نظام است.
شمس زاده بعد از سخنان نجفی نماینده دادستان گفت: رابطه من و بابک زنجانی رابطه کارگزاری و کارفرمایی بوده که در کیفرخواست به آن اشاره ای نشده است و همه ادعاهای کیفرخواست براساس اظهارات است؛ آنجا که بابک زنجانی حرفی در دادگاه و پرونده می زند کذب و دروغ می دانید اما هرجا راجع به من حرف می زند و نوبت به من می رسد ، این اظهارات راست و صحیح است که این خود گزینشی و مصادره به مطلوب است.
وی ادامه داد: با جمع بندی بدهی من اعداد به میزانی رسید که دقیقا اندازه میزان بدهی بابک زنجانی شد و می گویید این تصادفی است درحالی که طبق دانشی که بنده در این حوزه دارم، احتمال یک به بی نهایت است.

** متهم: بدون سابقه ای از لندن راهی اوین شدم
شمس با بیان اینکه بنده لندن نشین بودم که به درخواست و برای کمک به ایران آمدم ناگهان اوین نشین شدم، اظهار کرد: هلدینگ سورینت متعلق به بابک زنجانی همه اسناد جعلی را به نام من صادر کرد و گفته می شود من این رقم به بابک زنجانی بدهکارم و نماینده دادستان در این لحظه گفت: الان طلبکار هستید یا بدهکار و متهم پاسخ داد براساس کیفرخواست 39 میلیارد دلار طلبکارم و قاضی پرسید خودت چطور؟ خودت می گویی چقدر طلبکار یا بدهکار هستی و متهم این بار پاسخ داد که من براساس کیفرخواست دفاع می کنم نه اظهارات خودم و قاضی دوباره پرسید خودتان چه حرف می زنید و چقدر بدهکارید که شمس اظهار کرد: هیچ بدهکار نیستم.
قاضی تصریح کرد:‌نظام با کسی شوخی ندارد و هر لندن نشینی که در برابر نظام قدمی بردارد اوین نشین می شود؛ در دفاع از کیفرخواست حرف بزن و شراکت خود را با بابک زنجانی بیان کن و اینکه شما و فلاح چگونه از آن هیولای توخالی یعنی زنجانی آدم بزرگی ساختید و او را به شرکت نفت اینگونه معرفی کردید که دارای دو بانک است درحالی که این دو بانک اف آی آی بی در مالزی و کنت در تاجیکستان شرکتی بیش نیستند.
وی افزود: بگو که آیا با زنجانی شراکتی داشته ای یا نه؟ نفتی گرفته ای یا نه؟ نفت را به کجا بردی و پول بیت المال را چه کرده ای؟
متهم هم چنین گفت: اول این که من و بابک زنجانی تفاهم نامه داشتیم نه قرارداد که 80درصد آن هم اجرا نشده و بخشی از آن هم مربوط به قبل از قضایای نفت بوده است که قاضی با قطع سخنان او گفت که همین تفاهم نامه اجرایی شد و اینکه باید الزاما قرارداد باشد تا اجرا شود صحیح نیست.
متهم ردیف دوم در ادامه دفاعیاتش همه داستان را از آنجایی عنوان کرد که بقول خودش سندسازی مسخره ای انجام شد که در تاریخ حسابداری جزو عجایب روزگار است و قاضی مقیسه از او پرسید چه کسی سندسازی کرده است و او درپاسخ گفت که شرکت هلدینگ سورینت.
قاضی: مال چه کسی است ؟
متهم ردیف دوم: زنجانی.
قاضی: شما، فلاح و زنجانی.
متهم: من چه سهمی دارم ؛ نشان دهید که یک سهم یا هیات مدیره ای دارم.
قاضی: تشکیل آن با شما است.

** من کارگزار بوده ام یقه بابک را بگیرید
متهم: نه هیات مدیره بودم نه این شرکت را تشکیل دادم؛ این اظهارات شما استدلال استقرایی ناقص است؛ در این حین، نجفی نماینده دادستان با کسب اجازه از قاضی خطاب به متهم گفت که آیا از محل پول نفت، محل ارزها، شرکت هواپیمایی اونورایر ترکیه را به مبلغ 225 میلیون دلار خریداری نکرده اید؟ که متهم گفت : من تنها کارگزار بوده ام بروید یقه بابک را بگیرید.
قاضی مقیسه: شما واسطه نیستید بلکه شریک هستید چون هیچ واسطه ای این همه نفت تحویل نمی گیرد؛ براساس کیفرخواست مندرج در پرونده شما عضو باند سه نفره برای شکار کردن پول های مملکت هستید.
متهم: من واسطه ام.
قاضی: این یک ادعاست که با عمل شما نمی خواند؛ می خواهم این برای من جا بیفتد که شما چه شراکتی با زنجانی دارید و نفت را چگونه و به کجا فرختید. نخست ثابت کن شمس چه کسی هست و در این باند اقتصادی چه نقشی داشته اید.
در این حین شکاری یکی از وکلای شرکت نفت خطاب به دادگاه گفت آیا این متهم نفت ها را تحویل گرفته است یا نه که متهم پاسخ داد که رسید بدهید که من نفت تحویل گرفته ام و قاضی از متهم پرسید یعنی شما نفت تحویل نگرفته اید؟ و متهم پاسخ داد نه ، نفت تحویل نگرفتم، نفروختم و پول هم تحویل نگرفتم؛ قاضی خطاب به او گفت بعید می دانم توبه کنید و این نظام به حق را در بازگرداندن اموال بیت المال یاری کنید.
قاضی مقسه ادامه داد: اگر شما و فلاح نبودید بابک زنجانی همان ارزفروش در بازار و ورشکسته ای بود که آه نداشت؛ شمس از قاضی پرسید مسئول صیانت از اموال مردم چه کسانی هستند و قاضی پاسخ داد شما آنان را گمراه کردید و متهم گفت که به نظر خودم در آن زمان به نظام خدمت کردم.
قاضی خطاب به متهم گفت: شما بابک را به «ج» معرفی کرده اید و متهم پاسخ داد نه او خود با وزیر نفت سابقه دوستی داشته و قاسمی گفته که او را از زمان قرارگاه خاتم می شناخت؛ نجفی نماینده دادستان با استناد به اظهارات «ج» در جلسه بازجویی گفت که «ج» گفته است شمس بابک را فردی فعال و باهوش معرفی کرد که شبکه بانکی و بانک ملت را طراحی کرده و با شرکت نفت هم کار می کند و ارتباطات خوبی در خارج از کشور برای رفع مشکلات شرکت نفت دارد؛ شمس در این زمان گفت: موضوع شرکت نیکو و 300 میلیون دلار قبل از همه این موارد مطرح شد و شخص بابک زنجانی در تاریخ 26 فروردین سال 91 در لوزان سویس با این شرکت برای جابجایی یک سری قرارداد امضا کرده است و قرار شد پول ها به حساب نیکو نزد بانک اف آی آی بی بابک زنجانی در مالزی واریز شود.

** اگر یک جلسه با وزیر نفت رفتم گردن مرا بزنید
قاضی مقیسه: درست نیست، شما و فلاح به گونه ای با وزرا در ارتباط بوده اید.
متهم: رابطه من با وزرا چه بود؟
قاضی: بابک را کسی نمی شناخت.
متهم: اگر قرار به رانت گرفتن بود برای خودم می گرفتم.
قاضی: امکان ندارد یک نفر اینهمه پول ملت را ببرد این یک کار شبکه ای بسیار قوی است که شما سه نفر اعضای اصلی آن هستید و بقیه اعضا هم وجود دارند.
متهم: مسئولان حافظان صیانت از بیت المال هستند؛ بدلیل تحریم نمی توانستند بشکه ای نفت جابجا کنند که آقایان تصمیم گرفتند نفت را به زنجانی بدهند و خود او با بانک ملت شریک بود ؛ اگر یک جلسه با وزیر نفت رفتم بیایید گردن مرا بزنید؛ مقیم لندن بودم و همه ورود و خروج من به کشور مشخص است؛ در طول پنج سال دولت احمدی نژاد ایران نبودم؛ نه مالزی کار داشتم نه با بانک اف ای آی بی .
وی افزود: بحث نفت بحث کارگزاری بود و من تنها یک لجستیک بودم.
قاضی: کارگزاری را چه کردی ؟ چقدر نفت گرفتی؟
متهم: برای گرفتن نفت دو مکانیسم بانکی و حمل ونقل وجود دارد که من مکانیسم حمل و نقل بوده ام و از کارهای بانکی خبری نداشتم، یا اینکه ال سی صادر شده جعلی بود نمی دانستم همه اینها را بابک زنجانی و خانم «م» انجام داده اند؛ محموله را به مالزی تحویل داده و رسید گرفتم ؛ زنجانی تماس گرفته بود از شرکت نیکو دارد محموله می خرد که من به همراه دو نفر به امارات رفتیم نخست بحث خرید کشتی از شرکت فال مطرح بود اما بعد بحث به نگهداری محموله نفتی رسید ؛ شرکت فال ضمانت نامه به ارزش 4 میلیارد دلار داد و این 5 محموله نفتی را تحویل گرفت.
شمس در پاسخ به این سوال قاضی که نفت را چه کسانی در مالزی تحویل گرفته اند، گفت: زنجانی مقداری را به «ع»، مقداری را به خانو یو و 400 هزار بشکه نفت را به خود شرکت فال تحویل داد.
قاضی: مگر «ع.زم» نگفت اینجا نفت فروش ندارد آن را برگردان؟
متهم: نه ، «م» به زنجانی و زنجانی به من گفت که من هم آن را به فال تحویل دادم؛ همه پول ها از طریق شرکت فال به شرکت های زیرمجموعه زنجانی ریخته شد . هیچ پولی تحویل من داده نشد و فال بخشی از پول را نداد که نامه رسمی گرفتم که پول را ندادند و اسنادش هم موجود است .
شمس ادامه داد: 13 میلیون بشکه نفت بود که قرار شد از هر بشکه یک دلار حق الزحمه دریافت کنم؛ قاضی: شما می دانستید فال ورشکسته است اما در ذهن مسدولان نظام جا انداختید که فال چنین و چنان است.
متهم: همان موقع شرکت نفت با فال کار می کرد و الان هم با این شرکت کار می کند.
قاضی: چرا آن زمان نگفتید حمل نفت به فال خیانت است.
متهم: من ایمیل زدم و گفتم.
قاضی: شما خواستید تحریم را رد کنید اما در چاه افتادید.
متهم :اگر این شرکت اعتبار ندارد وزارت نفت به او چرا کار می دهد؟ مرتبا به معاون وزیر اطلاعات گزارش دادم.
قاضی: یعنی شما به وزارت اطلاعات نوشتید این شرکتی که به او قرار است محموله نفتی داده شود، خائن است؟
متهم: آن موقع که دزدی کردند نامه نوشتم.
غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت درا ین زمان گفت: دوستان به حاشیه می روند؛ بعد از تحریم های ظالمانه علیه ایران ، امکان هر گونه فعالیت از ایران گرفته شد ؛ با این همه در دوران تحریم دوستان در شرایط سخت در جنوب کار می کردند و پول هم برگشت داده می شد و تنها محموله ای که پول آن برنگشت همین محموله ای بود که به بابک زنجانی تحویل داده شد. فال قبلا از وزارت نفت خریداری می کرد اما زمانی که شمس این شرکت را به زنجانی معرفی کرد ، وزارت نفت گفت این شرکت ورشکسته است و سراغ آن نروید اما آنان با ال سی غیرواقعی از طریق اس سی تی بنکرز کیش سر شرکت نفت کلاه گذاشتند.
وی اضافه کرد: ‌این متهم باوجود هشدار مسئولان شرکت های نفتی مبنی بر نرفتن سراغ شرکت فال، سمت این شرکت رفته و 502 میلیون دلار می گیرد و به جای بازگرداندن به بیت المال جای دیگر هزینه می کند.
مهدوی با بیان اینکه اونور ایر بابک زنجانی را نمی شناخت، افزود: شمس اونور ایر را خرید و 250 میلیون دلار پول را به باگانا که فرد مفسدی است داد و 51 درصد سهم دیگر در اختیار قدرت تنجل را این فرد به باگانا می فروشد.
شمس گفت: بنده به عنوان یک کارگزار به بابک زنجانی نامه نوشتم و به او گفتم که آقایان نفت نگران پول هایشان هستند و هرچه زودتر پول های آنان را پرداخت کن که او در پاسخ به ایمیل من نوشت بنده حسابم با شرکت نفت تراز است و از جاهای دیگر پرداخت می کند و جنابعالی دخالت نکن.
در این زمان وکیل شمس با کسب اجازه از دادگاه گفت: شبهه ای وجود دارد مبنی براینکه آیا از مسئولان امر استعلام شده است یا نه که طبق نامه برج 4 سال 91، استعلامی توسط وزیر نفت از وزیر اطلاعات انجام می شود و وزارت اطلاعات در برج 5 همان سال نسبت به فروش نفت به بابک زنجانی اعلام نگرانی می کند اما با همه این اوصاف نفت به او فروخته می شود.
قاضی گفت: آنگونه بابک را به غلط بین مسئولان جا انداختید که نامه وزارت اطلاعات را نادیده گرفتند.
متهم گفت که شما ما را باند مخوف می دانید که قاضی گفت، چرا مخوف، شما نرم و با اسم اسلام و دین بین مسئولان ایجاد اطمینان کرده و نفت را بردید؛ عمل تان ضعیف کش و مخوف است طوری که یارانه مملکت را سه ماه غارت کردید.
ساعت دیگر به 12 ظهر رسیده بود که قاضی مقیسه پایان نخستین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات دو متهم ردیف دوم و سوم نفتی در مرحله تجدید نظر را اعلام و فردا یکشنبه را جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده اعلام کرد.
اجتمام**7329**1021
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد**انتشار: حسین نوروزیان

انتهای پیام /*

نظر شما