شناسهٔ خبر: 20254031 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

متن وحاشیه دادگاه تجدیدنظر متهمان پرونده نفتی؛

جای خالی بابک زنجانی و جعبه سیاه نفتی در جلسه امروز دادگاه

نخستین جلسه دادگاه تجددید نظر متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی امروز در حالی برگزار شد که جعبه سیاه نفتی و بابک زنجانی متهم ردیف نخست پرونده از غایبان اصلی آن بوده اند و درحقیقت از طرف قاضی به دادگاه فراخوانده نشدند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش شفاف ، محاکمه سه متهم اصلی پرونده نفتی مهرماه سال 95 آغاز شد و تا 25 جلسه ادامه یافت. قاضی صلواتی پس از 25 جلسه دادگاه، قرائت کیفرخواست و شنیدن دفاعیات متهمان و وکلای آنان در برابر اتهامات وارده و همچنین دفاعیات شکات بویژه شرکت نفت و اچ کی، بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی و بعد از بررسی کامل پرونده حکم اعدام هر سه متهم را صادر کرد.
اما این همه ماجرا نبود، حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید و حکم 2 متهم دیگر این پرونده یعنی مهدی شمس زاده و حمید فلاح هروی در این دیوان نقض و برای رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.
قصه زمانی به اوج خود رسید که دی ماه 95 «ع.ز.م» که از او به عنوان جعبه سیاه نفتی تعبیر می شد، در خارج از کشور دستگیر و به کشور مسترد شد.
بیشتر تحلیل ها بر این بود که امروز در جلسه دادگاه قاضی از بابک زنجانی به عنوان سردسته پرونده و از «ع.ز.م» به عنوان مطلع پرونده و کسی که جرمش اگر بیشتر از متهمان ردیف دوم و سوم نباشد کمتر هم نیست، برای حضور دعوت خواهد کرد؛ اما امروز قاضی مقیسه با دعوت نکردن از این دو برای حضور در دادگاه به همه این گمانه زنی ها پایان داد.
دادگاه امروز اگرچه مربوط به پرونده نفتی بود اما آن شرایط و جو دادگاه بدوی را نداشت؛ این جلسه در همان سالن جلسات قبلی برگزار شد اما با حضور کمرنگ تر کارآموزان قضایی و حتی مقامات قوه قضاییه؛ جالب تر اینکه حضور خبرنگاران در این دوره از دادگاه همانند دوره بدوی نبود و شاید بیشتر به این علت بود که بسیاری از خبرنگاران از علنی بودن جلسه دادگاه اطلاع نداشتند.
تغییر وکیل متهم ردیف دوم نفتی از جمله نکات قابل توجه دادگاه امروز بود چون این متهم گویا وکلای دادگاه بدوی خود را تغییر داد و از 2 وکیل دیگر خواست تا از او در برابر اتهامات وارده دفاع کنند که یکی از آنها در جلسه امروز حاضر بود.
حتی این تغییر را در صحبت های خود متهم ردیف دوم می توان دید آنجا که به هنگام حضور در جایگاه برای دفاع در برابر اتهامات وارده خطاب به قاضی گفت که در این مدت در حبس نتوانسته با وکلایش ارتباط بگیرد و از او خواست بتواند در 2 یا سه جلسه نخست با وکلایش حرف بزند و بعد به دفاعیات بپردازد که این درخواست او با مخالفت قاضی همراه شد.
در نخستین جلسه دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی قاضی محمد مقیسه ساعت 9:40 رسما آغاز جلسه را با حضور 2متهم و وکلای آنان، وکلای شرکت نفت، وکلای بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی و همچنین کارشناسان اعلام کرد و گفت: نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای باند بزرگ فساد مالی باند معروف به بابک زنجانی و شرکای وی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به صورت علنی تشکیل می شود.
وی مطابق چند ماده از قانون آیین دادرسی کیفری خواستار نظم دادگاه توسط متهمان و وکلای آنان شد و سپس از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه کیفرخواست متهمان را قرائت کند.
رضا نجفی نماینده دادستان با حضور در جایگاه کیفرخواست مهدی شمس زاده را همانند دادگاه بدوی به مدت 45 دقیقه قرائت کرد و بعد قاضی از این متهم خواست تا با حضور در جایگاه در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند.
افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن در ضربه زدن به نظام اسلامی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت های ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول و استفاده از پولشویی سه اتهام اصلی متهم ردیف دوم پرونده نفتی بود که نماینده دادستان آن را خواند.
جلسه دادگاه از ساعت 10:30 تا 12 به دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده نفتی گذشت که در این میان پرسش و پاسخ هایی بین نماینده دادستان و متهم، قاضی و متهم ، وکیل شرکت نفت و متهم انجام شد.
ساعت 12 قاضی مقیسه رسما پایان نخستین جلسه رسیدگی به این اتهامات را اعلام کرد و گفت که ساعت 9 صبح فردا یکشنبه ادامه جلسه رسیدگی به این پرونده خواهد بود.
 
 
 
منبع: ایرنا

نظر شما