سعید عبدولی فرنگیکار وزن ۶۶ کیلوگرم ایران که در مرحله یک چهارم نهایی بازیهای
المپیک ۲۰۱۲ لندن به مصاف «استیو گینوی» فرانسوی رفته بود، از ابتدای مسابقه با تذکرات پیدرپی داور بلاروسی مواجه میشد. بعد از رد و بدل نشدن امتیاز در یک دقیقه و ۳۰ ثانیه وقت اول مسابقه، عبدولی باید در خاک، مقابل اجرای فن حریف فرانسوی مقاومت میکرد. حریف نمیتوانست او را بارانداز کند اما داور یک امتیاز به گینو داد زیرا اعتقاد داشت که عبدولی برای جلوگیری از اجرای فن، از پاهای خود استفاده میکند.
با این امتیاز وقت اول با پیروزی فرانسوی به پایان رسید و در وقت دوم ماجرا کاملا برعکس شد. این بار عبدولی، حریف در خاک نشسته را بارانداز میکند و دو امتیاز هم میگیرد اما پس از اعتراض کادر فنی فرانسویها و بازبینی فیلم، داوران امتیاز فرنگیکار ایرانی را پس میگیرند زیرا معتقدند که او فن خود را از روی پاهای حریف انجام داده است، در نتیجه وقت دوم هم با پیروزی گینو پایان مییابد. نتیجه این فعل و انفعالات منجر به حذف سعید عبدولی از المپیک لندن و ریختن اشکهای او بر روی دایره طلایی سالن اکسل میشود.
روند اتفاقات مسابقه و پایان تلخ آن حتی صدای حاضران در سالن را هم درآورد، به گونهای که تماشاگران خارجی حاضر در سالن هم به داور اعتراض کردند.
عزیز اطاعتی، داور کشتی درباره اتفاقات این مسابقه به ایسنا میگوید: مطمئنا قضاوت در این کشتی اشتباه بود و جریان داوری، خواسته یا ناخواسته مسیر مسابقه را عوض کرد.
این داور ادامه میدهد: داور یک مسابقه کشتی به جای ایجاد تنش باید آرامش دهنده باشد و تلاش کند تا کشتیگیران به اجرای فن پرداخته و امتیاز رد و بدل کنند، اما داور بلاروسی این دیدار از همان ابتدا با تذکرات پیاپی به عبدولی و قطع و وصلهای غیر منطقی بازی، سعی داشت تا کشتی را از دست عبدولی دربیاورد.
وی میافزاید: اخطار و امتیاز وقت اول به هیچ عنوان درست نبود، زیرا استیو گینو خودش پایش را طوری قرار داد که به نظر برسد عبدولی جلوی پای او را گرفته، در صورتی که این ترفند بعضی کشتیگیران است تا با زیرکی طوری وانمود کنند که گویا حریف با پاهایش به آنها اجازه اجرای فن را نمیدهد و متاسفانه داور مسابقه فریب این حرکت را خورد و به فرانسوی امتیاز داد.
اطاعتی همچنین فن بارانداز عبدولی را صحیح میداند و اضافه میکند: اگر فرنگیکاری از آغاز مسابقه بخواهد با استفاده از منطقه ممنوعه (پایینتر از خط کمر) بارانداز را انجام دهد، داور کشتی را سرپا اعلام میکند اما در کش و قوس اجرای فن ممکن است که دست مجری فن بر روی لگن حریف قرار بگیرد که این اتفاق به هیچ عنوان خطا نیست و در نتیجه داور باید دو نمره اجرای این فن را به سعید عبدولی میداد.
حمید امامی، دیگر داور درجه یک بینالمللی است که قضاوت داور بلاروسی را ضعیف میداند و میگوید: در وقت اول، داور تذکر دادن را خیلی زود آغاز کرد، به طوری که از ثانیه ۸ مسابقه، دادن تذکرات به سعید عبدولی را مشاهده کردیم و این ذهنیت شکل گرفت که داور منتظر است تا با کوچکترین اتفاق پیش آمده او را مجازات کند.
وی نیز مانند اطاعتی اجرای فن بارانداز عبدولی را کاملا صحیح میداند و بیان میکند: طبق مقررات، عبدولی فن را از خط کمر اجرا کرد، هرچند که در زمان اجرای فن دست عبدولی تا حدودی قسمت پایین خط کمر را لمس کرد. در کل، اجرای فن بارانداز او صحیح بود و داور میتوانست به او امتیاز بدهد.
مهرزاد اسفندیاری فر، مربی سعید عبدولی در خوزستان صحبتهای کارشناسی را که تصمیمات داور مسابقه را صحیح دانسته مغرضانه میداند و اشاره میکند: به نظرم این کارشناس به دلیل مشکلی که چند سال پیش با عبدولی پیدا کرد این گونه نظر داد.
وی درباره اجرای فن بارانداز کشتیگیر خود میگوید: فن باراندازی که از لگن گرفته میشود را خود من به او یاد دادم و عبدولی در بیشتر مسابقههای خود با اجرای همین فن، برنده از تشک بیرون میآمد.
وی تاکید میکند: هر زمانی که میخواهند ایران، بازنده از تشک بیرون بیاید، مافیای داوری، گروهی را در نظر میگیرند که با یکدیگر همخوانی داشته باشند و به طوری که در کشتی عبدولی مشاهده کردیم داور با او مشکل داشت و از شروع مسابقه به او تذکرات بیجهتی میداد.
اسفندیاری فر در پایان تصریح میکند: تمامی این اتفاقات به این دلیل است که ایران در فیلا جایگاهی ندارد و احتیاج داریم که کرسیهای بالای جهانی را در اختیار داشته باشیم.
خلیل رشید محمدزاده، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران نیز همچون سایر کارشناسان اجرای فن عبدولی را بدون ایراد میداند و بیان میکند: عبدولی بارانداز را از روی لگن اجرا کرد که برای او دو امتیاز در بر داشت و متاسفانه از ابتدای مسابقه با اخطارهای پیاپی که داور به عبدولی میداد مشخص بود که قرار است قربانی شود.
با توجه به نظرات ارائه شده توسط اکثر کارشناسان کشتی، به نظر میرسد که حذف سعید عبدولی از المپیک لندن بیش از اینکه فنی باشد به مسائل داوری باز میگردد و صرف نظر از شایعات به وجود آمده درباره نفوذ فرانسویها در کمیته بینالمللی المپیک و تمایل فیلا برای تقسیم مدالهای کشتی فرنگی بین سایر کشورها، مسائل داوری به وجود آمده در دیدار عبدولی، زنگ خطری است برای آزادکاران اعزامی به المپیک لندن و بد نیست که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی برای ایران در بازیهای کشتی آزاد المپیک، مسئولان ورزش کشور و فدراسیون کشتی چارهاندیشی کنند تا دیگر شاهد زیر پا گذاشتن حق ورزشکاران و اشکهای ستارههای ایران نباشیم.
با این امتیاز وقت اول با پیروزی فرانسوی به پایان رسید و در وقت دوم ماجرا کاملا برعکس شد. این بار عبدولی، حریف در خاک نشسته را بارانداز میکند و دو امتیاز هم میگیرد اما پس از اعتراض کادر فنی فرانسویها و بازبینی فیلم، داوران امتیاز فرنگیکار ایرانی را پس میگیرند زیرا معتقدند که او فن خود را از روی پاهای حریف انجام داده است، در نتیجه وقت دوم هم با پیروزی گینو پایان مییابد. نتیجه این فعل و انفعالات منجر به حذف سعید عبدولی از المپیک لندن و ریختن اشکهای او بر روی دایره طلایی سالن اکسل میشود.
روند اتفاقات مسابقه و پایان تلخ آن حتی صدای حاضران در سالن را هم درآورد، به گونهای که تماشاگران خارجی حاضر در سالن هم به داور اعتراض کردند.
عزیز اطاعتی، داور کشتی درباره اتفاقات این مسابقه به ایسنا میگوید: مطمئنا قضاوت در این کشتی اشتباه بود و جریان داوری، خواسته یا ناخواسته مسیر مسابقه را عوض کرد.
این داور ادامه میدهد: داور یک مسابقه کشتی به جای ایجاد تنش باید آرامش دهنده باشد و تلاش کند تا کشتیگیران به اجرای فن پرداخته و امتیاز رد و بدل کنند، اما داور بلاروسی این دیدار از همان ابتدا با تذکرات پیاپی به عبدولی و قطع و وصلهای غیر منطقی بازی، سعی داشت تا کشتی را از دست عبدولی دربیاورد.
وی میافزاید: اخطار و امتیاز وقت اول به هیچ عنوان درست نبود، زیرا استیو گینو خودش پایش را طوری قرار داد که به نظر برسد عبدولی جلوی پای او را گرفته، در صورتی که این ترفند بعضی کشتیگیران است تا با زیرکی طوری وانمود کنند که گویا حریف با پاهایش به آنها اجازه اجرای فن را نمیدهد و متاسفانه داور مسابقه فریب این حرکت را خورد و به فرانسوی امتیاز داد.
اطاعتی همچنین فن بارانداز عبدولی را صحیح میداند و اضافه میکند: اگر فرنگیکاری از آغاز مسابقه بخواهد با استفاده از منطقه ممنوعه (پایینتر از خط کمر) بارانداز را انجام دهد، داور کشتی را سرپا اعلام میکند اما در کش و قوس اجرای فن ممکن است که دست مجری فن بر روی لگن حریف قرار بگیرد که این اتفاق به هیچ عنوان خطا نیست و در نتیجه داور باید دو نمره اجرای این فن را به سعید عبدولی میداد.
حمید امامی، دیگر داور درجه یک بینالمللی است که قضاوت داور بلاروسی را ضعیف میداند و میگوید: در وقت اول، داور تذکر دادن را خیلی زود آغاز کرد، به طوری که از ثانیه ۸ مسابقه، دادن تذکرات به سعید عبدولی را مشاهده کردیم و این ذهنیت شکل گرفت که داور منتظر است تا با کوچکترین اتفاق پیش آمده او را مجازات کند.
وی نیز مانند اطاعتی اجرای فن بارانداز عبدولی را کاملا صحیح میداند و بیان میکند: طبق مقررات، عبدولی فن را از خط کمر اجرا کرد، هرچند که در زمان اجرای فن دست عبدولی تا حدودی قسمت پایین خط کمر را لمس کرد. در کل، اجرای فن بارانداز او صحیح بود و داور میتوانست به او امتیاز بدهد.
مهرزاد اسفندیاری فر، مربی سعید عبدولی در خوزستان صحبتهای کارشناسی را که تصمیمات داور مسابقه را صحیح دانسته مغرضانه میداند و اشاره میکند: به نظرم این کارشناس به دلیل مشکلی که چند سال پیش با عبدولی پیدا کرد این گونه نظر داد.
وی درباره اجرای فن بارانداز کشتیگیر خود میگوید: فن باراندازی که از لگن گرفته میشود را خود من به او یاد دادم و عبدولی در بیشتر مسابقههای خود با اجرای همین فن، برنده از تشک بیرون میآمد.
وی تاکید میکند: هر زمانی که میخواهند ایران، بازنده از تشک بیرون بیاید، مافیای داوری، گروهی را در نظر میگیرند که با یکدیگر همخوانی داشته باشند و به طوری که در کشتی عبدولی مشاهده کردیم داور با او مشکل داشت و از شروع مسابقه به او تذکرات بیجهتی میداد.
اسفندیاری فر در پایان تصریح میکند: تمامی این اتفاقات به این دلیل است که ایران در فیلا جایگاهی ندارد و احتیاج داریم که کرسیهای بالای جهانی را در اختیار داشته باشیم.
خلیل رشید محمدزاده، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران نیز همچون سایر کارشناسان اجرای فن عبدولی را بدون ایراد میداند و بیان میکند: عبدولی بارانداز را از روی لگن اجرا کرد که برای او دو امتیاز در بر داشت و متاسفانه از ابتدای مسابقه با اخطارهای پیاپی که داور به عبدولی میداد مشخص بود که قرار است قربانی شود.
با توجه به نظرات ارائه شده توسط اکثر کارشناسان کشتی، به نظر میرسد که حذف سعید عبدولی از المپیک لندن بیش از اینکه فنی باشد به مسائل داوری باز میگردد و صرف نظر از شایعات به وجود آمده درباره نفوذ فرانسویها در کمیته بینالمللی المپیک و تمایل فیلا برای تقسیم مدالهای کشتی فرنگی بین سایر کشورها، مسائل داوری به وجود آمده در دیدار عبدولی، زنگ خطری است برای آزادکاران اعزامی به المپیک لندن و بد نیست که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی برای ایران در بازیهای کشتی آزاد المپیک، مسئولان ورزش کشور و فدراسیون کشتی چارهاندیشی کنند تا دیگر شاهد زیر پا گذاشتن حق ورزشکاران و اشکهای ستارههای ایران نباشیم.