شناسهٔ خبر: 20170159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار رئیس جمهور چین درباره استقرار سامانه تاد در کره جنوبی

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز دوشنبه اعلام کرد استقرار سامانه پیشرفته ضد موشکی آمریکا در کره جنوبی به منافع امنیت راهبردی چین ، روسیه و دیگر کشورهای منطقه به شدت لطمه وارد می کند.
رئیس جمهور چین در مصاحبه با رسانه های روسیه گفت استقرار سامانه دفاعی ضد موشکی تاد  (THAAD)  توازن راهبردی منطقه را برهم می زند و به عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره و حفظ ثبات و صلح منطقه کمکی نمی کند.
شی جین پینگ گفت چین و روسیه روابط و همکاری های نزدیک خود را در سطوح مختلف درباره این موضوع حفظ کرده اند و دیدگاه های بسیار مشابهی درباه ماهیت و لطمات آن دارند.
وی گفت پکن و مسکو مخالف استقرار سامانه ضد موشکی تاد هستند و به کشورهایی که به این موضوع مرتبط می شوند به طور جدی پیشنهاد می کنند استقرار این سامانه را متوقف کنند.
شی جین پینگ افزود دو کشور اقدامات ضروری را به طور مشترک یا انفرادی برای حفظ منافع امنیت ملی خود و نیز حفظ توازن راهبردی منطقه اتخاذ خواهند کرد.
وی در خصوص شبه جزیره کره گفت کشورش متعهد به عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره و حفظ صلح و ثبات آن است.
برای حل و فصل این مسئله ، چین در پیش گرفتن رویکرد پیشبرد عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره و به طور همزمان برقراری ساز و کار صلح را پیشنهاد کرده است.
رئیس جمهور چین ضمن اعلام این مطلب که روسیه از پیشنهادات چین حمایت کرده است، ابراز امیدواری کرد دیگر طرف های مرتبط با مسئله شبه جزیره کره به تلاش های چین و روسیه برای برگزاری مذاکرات بپیوندند و مسئولیت های بیشتری را برعهده گیرند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از پکن، رئیس جمهور چین روز دوشنبه برای دیدار رسمی راهی مسکو شد و قرار است از آن جا به آلمان سفر و در اجلاس گروه 20 در هامبورگ شرکت کند.

نظر شما