شناسهٔ خبر: 20161741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ظریف: بازرسان بین‌المللی کاربران سلاح شیمیایی در سوریه را کشف کنند

صاحب‌خبر -
 

وزیر امور خارجه بر اصول اساسی ایران دائر بر مخالفت با هر‌گونه کاربرد سلاح شیمیایی و مردود بودن استفاده از آن تاکید کرد.
به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی‌و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، دکترمحمد جواد ظریف دردیدار”احمد اوزمجوو” مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی‌(OPCW) با اشاره به این که ایران خود یکی از قربانیان استفاده از سلاح شیمیایی از سوی رژیم صدام در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله است، افزود: ایران همواره تاکید کرده است که هیچ گروهی حق استفاده از سلاح شیمیایی را در منازعات مسلحانه نداردواین در حالی است که متاسفانه گروه تروریستی داعش در جنگ خود در قبال دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
وی با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه «خان شیخون » سوریه، بر لزوم انجام بازرسی‌های بین‌المللی به منظور راستی آزمایی استفاده از سلاح شیمیایی در آن منطقه تاکید و از آمادگی ایران به منظور همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این زمینه سخن گفت.
احمد اوزمجوو هم با اشاره به حمایت‌های ایران از آن سازمان به سابقه همکاری‌های دیرپا از سوی ایران با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یاد کرد.
وی همچنین با اشاره به مقارن شدن سفر ش به ایران با سی امین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم سردشت افزود: به عنوان مدیر کل OPCWهمواره در سالگرد این رویداد بیانیه صادر می‌کنم.
مدیر کل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از اعلام آمادگی ایران در انجام تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی اخیر در سوریه قدردانی کرد و افزود: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مشغول بررسی و انجام تحقیق در مورد استفاده از سلاح شیمیایی‌( گاز سارین) در خان‌شیخون سوریه است.
حضور منافقین در فرانسه نقطه ابهام در روابط است
وزیر خارجه کشورمان همچنین در واکنش به نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس گفت: در گفتگوهایمان با مسئولان فرانسه حضور منافقین را به عنوان یک نقطه ابهام در روابط مطرح کردیم و آنها هم همواره تاکید کردند که ارتباطی با این گروه ندارند.
وی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس؛ درباره نشست اخیرمنافقین در پاریس و این که با تحریک این گروهک برخی نمایندگان پارلمان اروپا در بیانیه ای حقوق بشر در ایران را زیر سئوال برده‌اند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌را در فهرست سیاه قرار داده اند، گفت: سابقه تروریستی این گروه برای کسی پوشیده نیست؛ همه دولت‌های منطقه و دولت‌های اروپایی نسبت به سوابق این گروه آگاه هستند.
وی با ابراز تاسف از دادن مجوز فعالیت به گروهک تروریستی منافقین در فرانسه، افزود: اجازه دادن به فعالیت گروهی که نزد مردم ایران منفور است، سوابق تروریستی دارد، همکاری با رژیم صدام در سابقه خیانت آمیزش نسبت به مردم ایران وجود دارد و همچنین در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد حملات تروریستی آنها و تلاش‌هایشان برای حمله تروریستی در کشور بودیم، فقط لکه سیاهی است بر سابقه کشورهایی که با این گروه‌ها همکاری می‌کنند.
ظریف ابراز تاسف کرد: رژیم‌های مرتجع منطقه یک بار دیگر روی این گروه سرمایه گذاری می‌کنند همانطور که در گذشته هم سرمایه گذاری کردند.
ما از سوابق زمان جنگ اطلاع داریم که رژیم سعودی با این گروه فعالیت و همکاری می‌کرده و کمک‌های مالی به آنها می‌داده است؛ در سال گذشته و امسال تصمیم گرفته‌اند که با علنی کردن این همکاری، در جلسه آنها شرکت کنند.
ظریف افزود: اینها همه نشاندهنده میزان و درجه استیصال معاندین جمهوری اسلامی‌ایران است که مجبور شدند برای نیات شومشان به گروه‌هایی پناه ببرند که هیچ پایگاهی در بین مردم ایران ندارند و نتیجه‌ای هم جز نفرت مردم ایران برای این گونه اقدامات نخواهند داشت.

نظر شما