شناسهٔ خبر: 20069791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام سروری در گفت وگو با مهر:

مسلمانان باید در روز عید فطر عزت واقتدار اسلام رابه رخ دنیا بکشند

کرمانشاه- محقق و استاد حوزه علمیه گفت: مسلمانان در روز عیدفطر باید با وحدت، برای تحقق آرمان مقدس اسلام دست استکبار را از سر کشورهای مسلمان قطع کرده و اقتدار اسلام را به رخ دنیا بکشند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری در گفت وگو با خبرنگار مهر، عید فطر را روز تجلی یک ماه بندگی عاشقانه و عبودیت پروردگار متعال دانست و اظهار داشت: عید فطر تجلی یک ماه سازندگی و وارستگی، معراج انسانی، پایان یک ماه مهمانی خداوند و روز چیدن میوه‌های شاداب استجابت واستشمام عطر خوش از پنجره ملکوتی برای وجود پاک روزه داران است.

وی در ادامه بیان کرد: روزه داران تلاش می‌کنند در این ماه عزیز، نهالی از فضائل و ملکات پاک انسانی و الهی را که در طول این یک ماه رحمت ومغفرت، در زمین دل خویش غرس کرده و با آب بندگی و محبت و معرفت پروردگار متعال و اهل بیت علیهم السلام آن را آبیاری کرده‌اند، مواظبت کرده تا نه تنها بعد از ماه مبارک از بین نرود بلکه روز به روز آن را با همان آبیاری و مراقبت هرچه بیشتر بارورتر سازند و در این بهارِ رحمت و غفران و مغفرت، کسی خوشبخت است که بخشیده می‌شود و در مسیر حق ماندگار است.

حجت الاسلام سروری عید فطر را مظهر عظمت، مجد و شوکت و تجلی‌گاه صلابت و عزت و کرامت مسلمین دانست و افزود: عید فطر از آن جهت مبارک است که روزه داران با فداکاری و ایثار، به هویت و شخصیت اصیل و جایگاه رفیع و منیع خود بازگشته و در واقع به این «عید»، «عود» کردند.

در روز عید فطر نیکوکاران پاداش داده می‌شوند و خسران کنندگان زیان می‌برند

وی با اشاره به بیان گُهربار حضرت علی علیه السلام  در خطبه عید فطر گفت: آن حضرت می‏فرماید: «أَلَا وَ إِنَّ الْیَوْمَ الْمِضْمَارَ وَ غَداً السِّبَاقَ‏ وَ السَّبْقَةُ الْجَنَّةُ وَ الْغَایَةُ النَّارُ... »؛ دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزای بازندگان است.

نویسنده کتاب "پنجره‌ای به زندگی" بیان کرد: امام علی علیه السلام در یکی از اعیاد فطر فرمودند: «إنَّما هُوَ عیدٌ لِمَن قَبِلَ اللّه صِیامَهُ و شَکَرَ قِیامَهُ»، همانا این عید برای کسی عید است که خداوند روزه و نمازش را پذیرفته باشد؛ «إنَّما هذا عیدُ مَن غُفِرَ لَهُ» حضرت فرمود: این عیدِ کسی است که آمرزیده شده باشد.

وی در ادامه با اشاره به توصیف زیبایی از عید فطر در کتاب ارزشمند "المراقبات" افزود: «عید عبارت است از زمانی که خداوند متعال از میان روزها انتخاب فرموده تا رحمت و عنایت و انعام خود را بر بندگانش نازل فرماید تا آنان برای دریافت خلعت‌ها و جوایز و عطایای حق تعالی جمع شوند و اجازه فرموده تا در پیشگاه مقدسش حضور یافته و نزد او به فقر و مسکنت و عبودیت خود اعتراف کرده و از گناهان خویش استغفار کرده و حوائج و نیازهایشان را عرضه دارند... و وعده فرموده آنان را اجابت کند و فوق رغبتشان به ایشان عطا فرماید... و دوست دارد بندگانش در این عید، گمان خود را به پروردگار خود نیکو کرده و به مغفرت و عطای او بیشتر امیدوار باشند... و انسان زیانکار بیچاره در چنین روزی آن کسی است که از معنا و حقیقت عید غافل شود و در روز عید با سبک مغزی و جهالت به اعمال و مراسمی لغو و بیهوده، خود را مشغول دارد و از توجه به خدای تعالی و انس با محبوب و گفت وگو و قُرب به او اعراض کرده و به گفت وگو و انس با غیر خدا و غافلین و محجوبان از حق تعالی راضی شود».

حجت الاسلام سروری همچنین به بیان گُهربار امام حسن(ع) اشاره و اظهار کرد: در کتاب شریف "تحفول العقول" وجود نازنین سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع) انجام اعمال عبادی در ماه مبارک رمضان را به مسابقه میان افراد تشبیه نمودند و عید فطر را زمان اخذ جوایز برندگان آن می‏دانند و می فرماید: «إنَّ اللّه جَعَلَ شَهرَ رَمَضانَ مِضمارا لِخَلقِهِ فیَستَبِقونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إلی مَرضاتِهِ، فسَبَقَ قَومٌ فَفازوا، و قَصَّرَ آخَرونَ فخابوا، فِی الیَومِ الّذی یُثابُ فیهِ المُحسِنونَ»؛ در این روز نیکوکاران پاداش داده می شوند و خسران کنندگان زیان می‌برند.

روز فطر شباهت بسیاری به روز رستاخیز دارد

وی افزود: حضرت علی(ع) در روز فطر خطبه ایراد نموده و فرمودند «خَطَبَ أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیُّ ابنُ أبی طالِبٍ علیه السلام یَومَ الفِطرِ فقالَ... ؛ ای مردم! همانا این روزِ شما، روزی است که در آن نیکوکاران پاداش می یابند و هرزه کاران زیان می‌بینند و شباهت بسیاری به روز رستاخیز شما دارد، پس با بیرون آمدن از خانه‌های خود به سوی مصلاّیتان به یاد آن روزی افتید که از گورهایتان به سوی پروردگارتان بیرون می آیید، و از ایستادن در مصلاّیتان به یاد آن روزی افتید که در پیشگاه پروردگارتان می‌ایستید و از بازگشتن به سوی خانه‌هایتان آن روزی را یاد آورید که به خانه های خود در بهشت باز می‌گردید، کمترین چیزی که برای مردان و زنان روزه گیر می باشد، این است که در روز آخر ماه رمضان فرشته ای آنان را ندا می دهد بشارت بادا بر شما ای بندگان خدا که خداوند گناهان گذشته شما را بخشود، پس مواظب باشید که از این پس چه می کنید».

استاد و محقق برجسته حوزه علمیه در ادامه  با استناد به روایات عید فطر را شبیه ‏ترین روز به روز قیامت دانست و بیان کرد: در روز عید فطر نیکوکاران ثواب می‏برند و گنهکاران زیان می‏بینند زیرا در قیامت عده‏‌ای که زیان کارند، تاسف می‏خورند و غضبناک می‏گردند و عده‏ای که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهای الهی می‏شوند.

وی عید فطر را روز عبرت گرفتن عنوان کرد و افزود: وقتی از منازلتان برای خواندن نماز عید خارج می‏شوید، به یاد آورید زمانی را که از منزل بدن خود خارج خواهید شد و سوی خدای خود خواهید رفت و وقتی در جایگاه نماز خود می‏ایستید به یاد آورید زمانی را که در محضر عدل الهی می‏ایستید و از شما حسابرسی می‏کنند و نیز وقتی از نماز به منازلتان بر می‏گردید به یاد آورید زمانی را که به منازل خود در بهشت‏خواهید رفت.

حجت الاسلام سروری عید فطر را روز بشارت غفران و بخشش الهی دانست و گفت: خداوند ماه مبارک رمضان را میدانی برای مسابقه در عبادت و اطاعت بندگان خود قرار داده و آنان را برای دریافت جوائز و خلعت‌های الهی در روز عید فراخوانده است و باید آثار خدایی، یعنی قدرت و عزت و مهابت و هیمنه الهی بر اجتماع مومنان حاکم باشد.

روحیه عدالت خواهی و ستم ستیزی برای اعتلای دین خدا باشد

وی تاکید کرد: باید حاکمیت دین و خواسته و اراده خداوند و ارزش‌ها و اصالت‌های انسانی و الهی و ارزش‌هایی همچون شجاعت و سیادت، آزادگی و کرامت پیشگی، استقلال و سرفرود نیاوردن در برابر هیچ قدرتی جز خدا، روحیه عدالت خواهی و ستم ستیزی و ذلت ناپذیری، عشق به الله و گذشت از همه چیز برای اقامه و اعتلای دین خدا محقق باشد در غیر این صورت انتساب این عید به خداوند ناصواب است.

نویسنده کتاب "اخلاق کریمانه" افزود: رسول خدا (ص) تاکید و سفارش نمودند که «زَیِّنوا أعیادَکُم بِالتَّکبیرِ... »؛ عیدهای خود را با گفتن اللّه اکبر، آذین بندید، مخصوصاً در دو عید بزرگ  فطر و قربان، عید فطر و قربان را با جملات «لا إله إلاّ اللّه و اللّه اکبر و الحمد لله و سبحان اللّه» آذین بخشید.

حجت الاسلام سروری در ادامه اظهار کرد: در کتاب کنز العمّال که یکی از کتب معتبر اهل سنت می‌باشد، آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز عید فطر، از زمانی که از منزل بیرون می‌آمد تا رسیدن به مصلّی همچنان تکبیر می‌گفت.

وی عید فطر را روزی بزرگ و مایه افتخار، مباهات، سرور و خشنودی برای کسانی دانست که از حضیض حیوانیت و رذیلت به اوج انسانیت و فضیلت و از مدارج پست و منحط بردگی و ذلت و زیر یوغ استعمار و استکبار زیستن، به معارج والا و متعالی آزادی و آزادگی و زندگی در سایه حاکمیت خدا و دین او و مبارزه و ایستادگی در برابر دشمنان خدا پرواز کردند.

حجت الاسلام سروری تقویت روحیه مهدی باوری و مهدی یاوری و توجه به حکومت جهانی ظلم ستیز و ظالم کوب و عدالت گستر امام زمان (عج) را از مهمترین مسائل مربوط به عید بزرگ فطر دانست و افزود: در روزعید سعید فطر، مسلمان سراسر دنیا باید به این نقطه برسند که با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق آرمان مقدس اسلام دست استکبار را از سر کشورهای مسلمان قطع کرده  و عزت و اقتدار و هیبت اسلام را به رخ دنیا نشان دهند.

از جمله کارهایی که موجب کامل شدن روزه می‌شود، پرداخت زکات فطره است

وی اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند « اِنَّ مِنْ تَمامِ الصَّوْمِ اِعْطاءُ الزَّکاةِ ـ یَعْنِی الْفِطْرَةَ ـ کَما اَنَّ الصَّلاةَ عَلَی النَّبِیِّ صلی‌الله‌علیه‌ وآله تَمامُ الصَّلاةِ، لاَنَّهُ مَنْ صامَ وَ لَمْ یُوَدِّ الزَّکاةَ فَلا صَوْمَ لَهُ اِذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا»؛ از جمله کارهایی که موجب کامل شدن روزه است، پرداخت زکات فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر صلی‌الله‌علیه ‌وآله، موجب کامل شدن نماز می‌شود. اگر کسی روزه بدارد ولی زکات فطره را از روی عمد پرداخت نکند، در واقع روزه نداشته است [و روزه‌اش مقبول نیست].

وی با بیان اینکه زکات فطره، علاوه بر آنکه سبب تمام بودن روزه است، نقصان زکات مال را نیز جبران می‌کند، گفت: در صحیفه سجادیه دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است «اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا... »؛ پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه کرده ایم، خداوندا در این روز عید، فطرمان که برای مؤمنان روزعید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قراردادی؛ ازهر گناهی که مرتکب شده‏ایم و هر کار بدی که کرده‏ایم وهر نیت ناشایسته‏ای که در ضمیرمان نقش بسته است ‏به سوی تو باز می‏گردیم و توبه می‏کنیم، توبه‏ای که در آن بازگشت ‏به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت ‏به سویت و توبه ازگناهان عطا فرما.

نظر شما