شناسهٔ خبر: 19992662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محله الشفاء در غرب موصل آزاد شد/ پیشروی در 'باب الطوب' به کندی صورت می گیرد

موصل-ایرنا- با وجود پیشروی کُند نیروهای پلیس مرکزی در محله 'باب الطوب' در بخش قدیمی شهر موصل، ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک عملیات آزادسازی شهر موصل روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای آزادی بخش جنوبی باقی مانده محله الشفاء را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ستاد جنگ فرماندهی مشترک عملیات آزادسازی موصل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای لشکر نهم زرهی ارتش بخش جنوبی از محله 'الشفاء' را در قسمت قدیمی شهر موصل آزاد کردند.
براساس این بیانیه، نیروهای لشکر نهم زرهی ارتش عراق طی این عملیات همچنین اثر تاریخی
'قلعه باشطابیا'، 'زندان کودکان'، مزار 'یحیی ابوالقاسم'، اداره بهداشت نینوا و کلیسای 'ماریا' را آزاد کردند و کنترل پل پنچم را به دست گرفتند.
طبق این بیانیه، نیروهای لشکر نهم زرهی ارتش عراق در تماس با محله 'راس الکور' در بخش شرقی موصل قرار گرفته اند.
براساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از روند پیشروی ها در بخش قدیمی شهر موصل در منطقه 'باب الطوب'، نیروهای پلیس مرکزی تحت حمایت آتش سنگین نیروهای خودی، به کندی در حال پیشروی در این محله هستند.
عناصر باقی مانده داعش در این بخش از شهر ، تقریبا همه جا را تله گذاری کرده و از خانه ها گرفته تا پیاده روها و خودروهای متروکه در کنار کوچه ها و خیابان ها همگی بمبگذاری شده اند.
تک تیراندازی های عناصر تروریستی داعش با بهره گیری از بافت قدیمی این بخش از شهر موصل، مانع اصلی در پیشروی نیروهای پلیس مرکزی هستند و علاوه بر همه اینها وجود غیرنظامیان در منطقه، مزید علت شده است.
سرتیپ 'فاخر' فرمانده تیپ نهم لشکر سوم پلیس مرکزی عراق به خبرنگار ایرنا که این نیروها را در پیشروی در محلات قدیمی شهر همراهی می کند گفت که این نگرانی وجود دارد که گروه تروریستی داعش همانند هفته گذشته خانواده های بیگناه را در حال فرار از منطقه، مورد هدف قرار دهد.
وی خاطر نشان ساخت که وجود تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان که گروه تروریستی داعش از آنها به عنوان سپر انسانی بهره می برد و اجازه خروج به آنها از این بخش شهر موصل را نمی دهد، عامل اصلی کندی پیشروی نیروهای پلیس در باب الطوب است.
باوجود این، نیروهای پلیس در باب الطوب با تاکتیک جنگ خیابانی، به صورت خانه به خانه در حال پیشروی در این بخش از شهر هستند و همزمان غیرنظامیان را از معبرهای امن به خارج از مناطق درگیری هدایت می کنند.
دو تن از نیروهای پلیس مرکزی در جریان این درگیری ها، زخمی شدند که برای انجام مداوا به خطوط پشتی جبهه جنگ انتقال داده شدند.
فرماندهان پلیس مرکزی عراق گفته اند که نیروهای مشارکت کننده در عملیات آزادسازی محله قدیمی موصل شامل پلیس، ارتش، مبارزه با تروریسم و واکنش سریع از چهار محور در حال حرکت به مرکز بخش قدیمی شهر که مسجد تاریخی النوری و اثر تاریخی گلدسته 'الحدباء' واقع شده است، حرکت می کنند.
مسجد تاریخی النوری که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در 2014 خلافت خودخوانده خود را در آن اعلام کرد و برای عناصر داعش دارای اعتبار معنوی است، در فاصله 700 متری از نیروهای پلیس در محله باب الطوب قرار دارد.
نیروهای مسلح عراق گرچه حلقه محاصره را بر عناصر داعش تنگ کرده اند اما هنوز فرماندهان نظامی عراق از ارائه زمان دقیق آزادی کامل بخش غربی موصل با توجه به کندی پیشروی ها و وجود غیرنظامیان خودداری می کنند.
عملیات آزادسازی موصل از 17 اکتبر 2016 آغاز شد و بعد از آزادی محله شرقی، نیروهای مسلح عراق از 19 فوریه گذشته عملیات آزادسازی بخش غربی را آغاز کردند.
قسمت اعظم بخش غربی موصل تاکنون آزاد شده و در حال حاضر تنها محله باقی مانده، بخش قدیمی شهر موصل است که آخرین جنگ نیروهای عراق با عناصر داعش برای بازپس گیری این منطقه در حال حاضر جریان دارد.
خاورم *4*353*1770*1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما