شناسهٔ خبر: 1995850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بلز کومپائوره پس از27 سال ديکتاتوري در 48ساعت برکنار شد

سقوط سريع بورکينافاسو

صاحب‌خبر -

گروه بين‌الملل: بلز کومپائوره، رئيس‌جمهور بورکينافاسو که با اعتراضات مردمي‌بي سابقه رو به رو است روز جمعه اعلام کرد بعد از 27 سال از قدرت کناره‌گيري خواهد کرد و رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور مسئوليت‌هاي رئيس‌جمهوري را برعهده گرفت.

به گزارش فرانس24،دهها هزار نفر از مردم بورکينافاسو با تظاهرات در واگادوگو پايتخت اين کشور، خواستار کناره‌گيري بدون قيد و شرط بلز کومپائوره رئيس‌جمهور شدند‌. مردم معترض در شهر «واگادوگو» پايتخت بورکينافاسو، روز پنج‌شنبه با حضور در خيابان‌ها ساختمان‌هاي دولتي را به آتش کشيدند و به سمت اقامتگاه رئيس‌جمهوري بورکينافاسو حمله کردند. مخالفان رئيس‌جمهور کشور آفريقايي بورکينافاسو خواستار لغو جلسه پارلمان براي رسيدگي به لايحه اصلاح قانون اساسي اين کشور بودند.

شمار کشته‌ها و زخمي‌هاي تظاهرات دو روز گذشته بورکينافاسو به طور دقيق مشخص نيست اما مخالفان اعلام کرده اند: 30 تن به دست نظاميان گارد رياست‌جمهوري کشته و بيش‌از 100 نفر هم زخمي
‌شده اند. خبرگزاري فرانسه فقط توانسته است کشته شدن چهار تن و زخمي‌شدن شش تن را تاييد کند.

به گفته شاهدان عيني ، پنجشنبه شب صداي تيراندازي‌هايي در اطراف کاخ رياست جمهوري شنيده شده بود بدون آنکه امکان نزديک شدن به اين مکان وجود داشته باشد زيرا نظاميان گارد رياست‌جمهوري بسيار عصبي بودند و هر گونه دسترسي به اين منطقه را ممنوع کرده بودند. ظهر روز جمعه،يک نماينده ارتش بورکينافاسو به معترضان اعلام کرد بلز کومپائوره ديگر رئيس‌جمهور اين کشور نيست. چندساعت بعد،حکومت شبه ديکتاتوري بورکينافاسو پس از27سال در چهل و هشت ساعت ساقط شد. او پيش از اين اعلام کرد که لايحه جنجال‌برانگيز خود را پس گرفته است، ولي تاکيد کرد که از مقامش کنار نمي‌رود و تا يک سال ديگر تحت حاکميت يک دولت انتقالي، در مقامش باقي مي‌ماند. به گزارش فرانس 24، بلز کمپائوره با انتشار بيانيه‌اي به طور رسمي‌از استعفاي خود خبر داد. شايعات در کمتر از نيم ساعت به واقعيت تبديل شد و هم اکنون بلز کومپائوره به طور رسمي‌از قدرت کناره گيري کرده است. کومپائوره در بيانيه اي که ظهر جمعه يک خبرنگار در تلويزيون خصوصي بي اف يک قرائت کرد، گفت: « من با در نظر گرفتن نگراني درباره حفظ دستاوردهاي دموکراتيک و همچنين صلح اجتماعي کناره گيري از قدرت را با هدف فراهم کردن زمينه براي انتقال قدرت اعلام مي‌کنم».

رئيس‌جمهور بورکنيافاسو که معلوم نيست اکنون کجا حضور دارد، اعلام کرد انتقال سياسي بايد به «‌ انتخابات آزاد و شفاف در مهلت 90 روزه منجر شود».

کومپائوره اين خبر را در بيانيه اي که در رسانه‌ها منتشر شد و همچنين در صفحه فيس بوک خود منتشر کرد.همه اين حوادث به سرعت اتفاق افتاد. بلافاصله پس از صدور اين بيانيه،ژنرال اونوره ترائوره رئيس ستاد مشترک ارتش بورکينا فاسو در بيانيه‌اي اعلام کرد مسووليت‌هاي رئيس‌جمهوري بورکينا فاسو را براساس تدابير قانون اساسي پس از کناره‌گيري بلز کمپائوره رئيس‌جمهوري اين کشور برعهده مي‌گيرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واگادوگو، سرلشکر ترائوره با اشاره به استعفاي رئيس‌جمهوري اين کشور، اعلام کرد: «براساس تدابير قانون اساسي در خصوص خلا قدرت کنوني با توجه به ضرورت نجات جان ملت‌، من از امروز مسئوليت‌هاي رئيس‌جمهوري را برعهده خواهم گرفت».

وي اعلام کرد: «براي بازگشت اوضاع به حالت عادي در کشور به زودي رايزني‌هايي با همه نيروها شروع خواهد شد».

رئيس ستاد مشترک ارتش بورکينافاسو از همه شهروندان و سازمان‌ها خواست تا به مسئوليت‌هاي خود عمل کنند.

ژنرال ترائوره همچنين هشدار داد:« نيروهاي دفاعي و امنيتي همه تدابير ضروري را براي تامين امنيت افراد و اموال در همه گستره خاک ملي اتخاذ خواهند کرد.»

کومپائوره در پي کودتاي سال 1987 زمام قدرت را به دست گرفت و از آن زمان تا کنون حکومت را تحت کنترل دارد. وي در سال 2000 نيز دست به تغيير قانون اساسي زده بود تا بتواند بر سر قدرت بماند.

روز پنجشنبه (30 اکتبر) قرار بود که نمايندگان پارلمان بورکينافاسو در جلسه‌اي لايحه مربوط به بازنگري قانون اساسي اين کشور را مورد بررسي قرار دهند. در پي بالا گرفتن اعتراضات مردمي‌جلسه رأي‌گيري لغو شد.معترضان در چهل‌و‌هشت ساعت، کومپائوره را که بيست و هفت سال بر بورکينافاسو حکومت کرده بود برکنار کردند. مخالفان که در ميدان ملي واگادوگو جمع شده اند در حالي خوشحالي و پايکوبي هستند.

نظر شما