شناسهٔ خبر: 1987512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احزاب سياسي بورکينافاسو به فکر جايگزيني براي کومپائوره هستند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/08/09
00:15:50.07
00:15:55.07
ناآرام شدن اوضاع سیاسی در بورکینافاسو ،احزاب سیاسی این کشور را به فکر جایگزینی برای حکومت بلیز کومپائوره رئیس جمهور آن انداخته است که 27 سال پیش با کودتای نظامی به قدرت رسید و از آن زمان تاکنون قدرت را در کشور در دست دارد.
شبکه خبری فرانس24 در گزارشی به بررسی آخرین تحولات بورکینافاسو پرداخت که ازصبح روز پنجشنبه این هفته شاهد ناآرامی بوده و برخی خبرها حاکی از وقوع کودتا در این کشور است.
تظاهرات چند هزار تن از مخالفان بلیز کومپائوره، در اوگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، تظاهرات کردند و خواستار لغو نشست پارلمان برای رسیدگی به لایحه اصلاح قانون اساسی این کشور شدند. این لایحه بلافاصله بعد از اعتراضات پس گرفته شد اما ناآرامی و اعتراض سراسر پایتخت این کشور آفریقایی را فراگرفته است.
ارتش امروز با توجه به وخامت اوضاع مجلس ملی و دولت کشور را منحل اعلام کرد و خبر از تشکیل دولت انتقالی داد که ظرف حداکثر 12 ماه زمینه را برای برقراری نظم قانونی در کشور فراهم خواهد کرد.
اما مخالفان سیاسی بلیز کومپائوره که از 27 سال پیش تاکنون در نتیجه یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفته است، این اقدامات را راضی کننده نمی دانند و خواستار برکناری وی از حکومت شده اند.
با وجود آنکه ارتش دولت و مجلس را منحل اعلام کرده است تظاهر کنندگان واکنش زیادی به این تصمیمات نشان ندادند و به تظاهرات اعتراضی خود ادامه دادند. این در حالی است که هنوز هیچ خبری درباره محل حضور بلیز کومپاتوره وجود ندارد. برخی شایعات حاکی از آن است که وی در کاخی که در روستایش قرار دارد زندگی می کند.برخی نیز می گویند وی در خارج از کشور بسر می برد . اما خبر قطعی در این خصوص هنوز وجود ندارد.
بنه ونده سانکارا رهبر یکی از احزاب سیاسی مخالف رژیم بلیز کومپائوره در پاسخ به سئوال این شبکه خبری مبنی بر اینکه در شرایط کنونی مخالفان چه مطالبات سیاسی از حکومت دارندگفت: مخالفان سیاسی و احزاب مخالف در بورکینافاسو اکنون همان چیزی را می خواهند که مردم این کشور می خواهند و آن چیزی نیست جز برکناری بلیز کومپائوره از قدرت.
وی در پاسخ به سئوالی با این مضمون که اگر حکومت بلیز کومپائوره خواستار گفتگو با مخالفان سیاسی کشور شود آیا شما آن را رد خواهد کرد گفت بلیز کومپائوره در طول مدتی که زمان امور کشور را در دست داشته است به طور مرتب مردم را به سخره گرفته است .او بارها پیشنهاد گفتگو با مخالفان را داده بود ودر نهایت به هیچ کدام از آنها عمل نکرد. نمونه بارز این اقدامات بی عمل بلیز کومپائوره ،لایحه تصویب قانون جدیدی در پارلمان کشور بود که به موجب آن وی می توانست برای یک دوره دیگر رئیس جمهور کشور باشد.همه این اقدامات نشان می دهد رئیس جمهور کنونی بورکینافاسو به گفتگو باور ندارد.
ادوارد سانو نماینده حزب اتحادیه برای ترقی و تغییر در پاریس که یکی از احزاب مخالف بلیز کومپائوره به حساب می آید در این باره گفت ما از مردم خواسته ایم از خشونت بپرهیزند و خویشتن داری کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که دیگر خونی در بورکینافاسو ریخته نشود. اما اگر بلیز کومپائوره در راهی که در پیش گرفته است لجاجت به خرج نمی داد امروز خون افراد بی گناه نیز به زمین ریخته نمی شد. این مخالف سیاسی مقیم پاریس در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت راهی که بلیز کومپائوره در پیش گرفته است به نتیجه نخواهد رسید. زیرا مردم بورکینافاسو اکنون دیگر تصمیم خود را گرفته اند و اراده خود را در خیابان های پایتخت نشان دادند.
این فعال سیاسی بورکینافاسویی درباره گفتگو با بلیز کومپائوره نیز گفت به باور من کومپائوره در این مدت که در قدرت بوده کاری کرده است که سخنان و وعدهای اش دیگری اعتباری نداشته باشد.
بنابراین حتی اگر احزاب مخالف بورکینافاسو حاضر به گفتگو با وی باشند مردم بورکینافاسو حاضر به انجام چنین کاری نخواهند شد.به ویژه حالا که شماری از تظاهر کنندگان نیز کشته شدند.
وی در باره دوره انتقالی و دولت انتقالی که ارتش بورکینافاسو امروز از آن خبر داد گفت طبیعی است در مقطع زمانی که دولتی در کشور وجود ندارد و در واقع در کشور خلاء قدرت وجود دارد برای اینکه کشور اداره شود باید راه حلی پیدا کرد. این راه حل نیز همانا دولت انتقالی است.
جدای از این مسئله ، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دربورکینافاسو برای سال 2015 برنامه ریزی شده است. در نتیجه اگر قدرت حاکم این تاریخ را رعایت کند، وجود حکومت و دولت انتقالی در کشور قابل قبول خواهد بود. اما یک مسئله در اینجا وجود دارد و آن اینکه هدایت و مدیریت دوره انتقالی و دولت انتقالی را نباید به طور انحصاری ارتش برعهده داشته باشد بلکه باید نمایندگان احزاب و گروههای سیاسی کشور نیز درآن مشارکت داشته باشند.
فرانسیس پانینده فعال سیاسی بورکینافاسو و استاد دانشگاه علوم سیاسی پاریس در این گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری فرانس 24 به بررسی اینکه ارتش چه نقشی می تواند در این شرایط دشوار ایفا کند پرداخت و گفت به باور من ارتش نمی تواند نقش زیادی ایفا کند.تنها کاری که ارتش می تواند انجام دهد تامین امنیت کشور ، محافظت از مرزهای کشور است. اما نمی تواند برای مردم کاری انجام دهد. ارتش نباید با اقدامات خود، پیروزی مردم را مصادره کند. باید به این نکته اشاره کنیم که ارتش بورکینافاسو در میان مردم وجهه خوبی ندارد. ارتش اگر کاری می توانست انجام دهد این بود که اجازه نمی داد لایحه تصویب قانون نامزد شدن بلیز کومپائوره در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 به مجلس برود. این استاد دانشگاه بورکینافاسویی در ادامه سخنان خود گفت با وضعی که در کشور به وجود آمده است دیگر امکان گفتگو نیز با قدرت حاکم بر کشور باقی نمانده است.
فرانسیس پانینده در ادامه این بحث به نقشی که ژنرال کوامی لوگه وزیر دفاع سابق بورکینافاسو می تواند در شرایط آشفته این کشور ایفا کند پرداخت و گفت این ژنرال به رک و شفاف گویی معروف است. وی فردی است که با کومپائوره در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2006 مشکل پیدا کرد. قدرت حاکم وی را به طرح ریزی کودتا متهم کرد. اما در جریان دادگاهی که برایش تشکیل شده بود خیلی خوب از خود دفاع کرد .او در دادگاه بدون ترس و رک و صریح گفت کشور دچار چه مشکلاتی است.ازهمین رو وی هم در بین نظامیان هم در بین مردم از محبوبیت خوبی برخوردار است. به همین علت هم اکنون مردم و برخی از مخالفان دنبال وی هستند تا درشرایط کنونی کشور ایفا نقش کند.
پانینده افزود ژنرال گومه می تواند دراین شرایط دشوار حاکم بر کشور با توجه به محبوبیتی که در بین مردم دارد ایفای نقش کند اما نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که ارتش امروز باید نقش جانبی را در تحولات سیاسی کشور داشته باشد. زیرا مردم بورکینافاسو نمی خواهند پیروزی که امروز به دست آورده اند از چنگشان ربوده شود و ارتش آن را برای خود مصادره کند.
اما ادوارد سانو در همین باره نظر دیگری داشت و گفت همه این موارد در حد نظر است . بسیار دشوار است کشوری که این همه سال تحت حکومت نظامیان بوده است بیکباره از چنگ نظامیان به در آید. همه می دانیم خود کومپائوره یک نظامی بود. او با یک کودتای خونین به قدرت رسید.

ادوارد سانو درباره اینکه وزیر دفاع سابق بورکینافاسو با توجه به آنکه در بین مردم محبوبیت دارد باید قدرت را به دست گیرد گفت ما نمی خواهیم از یک حکومت نظامی، وارد حکومت نظامی دیگری شویم.وی ابراز امیدواری کرد با خلاقیت مردم بورکینافاسو و گفتگویی که بین احزاب سیاسی کشور و ارتش انجام خواهد گرفت راه حلی دیگری برای ادامه حکومت در کشور پیدا شود.
00:27:40.07

نظر شما