شناسهٔ خبر: 19800100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» از اظهارنظر نمایندگان مجلس و کارشناسان گزارش می دهد

چالش های راه اندازی بازار ثانویه ارز

ایجاد بازار متشکل ارزی که از آن تحت عنوان بازار ثانویه یاد می شود با چالش هایی در اجرا رو به رو شده است. خرید و فروش توافقی ارز در بازار ثانویه در بورس از نسخه هایی است که مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد برای درمان مشکلات سیاست های جدید ارزی پیچیده است و اگرچه قرار بود روز چهارشنبه در بورس اجرایی شود اما نیامده منتفی شد. خبرهای غیررسمی حاکی از این است که دلیل این مساله مخالفت بانک‌مرکزی با اعلام جزییات معاملات تجار در بورس و نگرانی از تحریم آنها توسط آمریکاست. در حال حاضر ساز و کار بازار ثانویه ارز با ابهامات زیادی رو به روست و بر اساس آخرین اخبار معاملات به جای بورس در سامانه نیما انجام می شود. در این شرایط روز گذشته روسای کمیسیون های اقتصادی وبودجه در نامه ای به رییس جمهور، انحصاری کردن بازار ثانویه به ارز کالاهای سنتی را به عنوان چالش جدید سیاست ارزی عنوان کردند و خواستار اصلاح آن شدند.

صاحب‌خبر -

چراغ خطر خودروسازها در بورس روشن شد
افزایش عرضه و شکل‌گیری صف سنگین فروش در بورس کشورمان باعث شده نمادها در بازار سرمایه منفی شود و برخی سهام پرطرفدار از جمله سهام شرکت‌های خودروسازی با کاهش تقاضا مواجه شوند. در حال حاضر وضعیت سهام خودرویی‌ها در بورس قرمز شده و به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بورس باعث شده صف فروش بر  صف خرید پیشی بگیرد. هر چند برخی کارشناسان این وضعیت را گذرا عنوان می‌کنند اما برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند به وجود آمدن این وضعیت در بورس را باید جدی گرفت.
کارشناسان با تحلیل روند معاملات در بورس کشورمان در هفته گذشته بر این اعتقاد هستند ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه باید به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی جامعی برای کاهش این نوع ریسک در بازار سرمایه انجام شود. به باور عموم کارشناسان هر چند ریسک یکی از مولفه‌های معامله در بازار سرمایه است اما برای حرکت بورس در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید ریسک‌های سیستماتیک در این بازار به حداقل برسد. افزایش عرضه به دلیل نگرانی از این ریسک‌ها نشان می‌دهد با توجه به فعالیت تعداد زیادی از سهامداران خرد در بورس کشورمان این بازار نیازمند یک فرهنگ‌سازی مناسب برای این عده است. سهامداران خرد هنوز با ساز و کارهای بازار سرمایه به خوبی آشنا نیستند و همین مسئله باعث می‌شود، سهامداران کلان‌تر بتوانند از موقعیت‌های خاص استفاده کنند. در این میان این سهامداران خرد معمولا در این بزنگاه‌ها ضرر می‌کنند. این روند در دراز مدت باعث خواهد شد، سهامداران خرد سرمایه‌های خود را از بورس خارج کرده و به سمت بازارهای موازی مانند ارز و سکه متمایل شوند.

  لزوم توجه به سبد معاملاتی
کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند یکی از راهکارهای کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه، توجه به فرهنگ‌سازی در میان سهامداران خرد برای خریدهای سبدی است. به‌این معنی که آنها آگاه شوند برای کاستن از درجه ریسک در این بازار به جای خرید سهام یک گروه خاص سبدی از سهام را از گروه‌های بورسی مختلف خریداری کنند که در بزنگاه‌‌ها ضرر یک گروه از سهام از طریق سود گروه دیگری جبران شود. هر چند ضرر و زیان یکی از مولفه‌های فعالیت در بازار سرمایه است اما به باور کارشناسان می‌‌توان با اقدامات مناسب از جمله آموزش تازه واردان به‌بازار سرمایه دامنه این ضرر و زیان‌ها را کاهش داد. در واقع کارشناسان بازار سرمایه  معتقدند اساسا دولت‌ها نباید در بازار بورس به صورت عملی دخالتی داشته باشند و تنها کاری که آنها از جنبه حاکمیتی در این بازار می‌توانند انجام دهند یا باید انجام دهند فرهنگ‌سازی و آموزش و هدایت است.

  افزایش فروش در هفته گذشته
به هر روی هفته گذشته برای بورس کشورمان هفته خوبی نبود و سرمایه‌گذاران بورسی در هفته‌ای که گذشت نگران از ریسک‌های سیستماتیک بازار، اقدام به فروش سهم‌های خود کردند. در سه روز کاری آخر هفته گذشته عرضه در بسیاری از گروه‌ها باعث شد قیمت‌های تابلو شرایط کاهشی را تجربه کند. در سه روز کاری هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران 775 واحد افت کرد و از میانه های کانال 80 هزار واحدی تا عدد 79 هزار و 758 واحدی پایین آمد. شاخص بازار اول نیز با افت 491 واحدی همراه شد و تا عدد 55 هزار و 68 واحدی پایین آمد و شاخص بازار دوم افت 1856 واحدی را تجربه کرد و به تراز 178 هزار و 381 واحدی رسید. در آخرین روز معاملات تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت برخی از سهامداران نگران از ریسک‌های سیستماتیک، اقدام به فروش سهام خود کرده و فشار عرضه باعث شد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۳۵ واحد افت کند و از کانال ۸۰ هزار واحدی تا رقم ۷۹ هزار و ۷۵۸ واحدی پایین آید. همچنین شاخص کل هم وزن پس از ۲۰۴ واحد افت به رقم ۱۷ هزار و ۲۳۰ واحدی رسید. در این روز اکثر سهم‌ها روند رو به کاهش در قیمت پایانی را پشت سر گذاشتند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی به جز در دو نماد به صورت یک دست افت کردند. همچنین اکثریت قریب به اتفاق نماد محصولات شیمیایی با افت در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله روبرو شدند.

   وضعیت نامناسب گروه‌های خودرویی
در هفته  گذشته گروه پارس خودرو، ایران خودرو دیزل، گروه بهمن، زامیاد از ابتدای تا انتهای هفته با نوسان منفی معامله شدند و سایپا، سایپا دیزل و ایران خودرو به دلیل عدم شفافیت در گزارشات معامله نشدند.
حتی قندی‌ها نیز در آخرین روز معاملاتی هم جهت با شرایط کلی بازار یک دست هم در قیمت پایانی و هم در قیمت آخرین معامله افت قابل توجهی را تجربه کردند که تعدادی از نمادهای این گروه با صف فروش همراه شد.
در دومین روز داد و ستدهای تالار شیشه‌ای  در هفته گذشته در گروه فلزات اساسی اکثریت قریب به اتفاق نمادها شاهد روند کاهشی بودند. به عنوان نمونه مس شهید باهنر نزدیک به پنج درصد، نورد آلومینیوم 5/2 درصد و فناوری مواد معدنی ایران 6/2 درصد در قیمت پایانی افت کردند، اما نماد فولاد خراسان در این گروه که بیشترین تاثیر مثبت را روی دماسنج بازار داشت، علی‌رغم رشد بیش از پنج درصدی در قیمت آخرین معامله و رشد حدود شش درصدی در قیمت پایانی با صف فروش همراه شد. ۹۷ درصد از عرضه‌ها در این نماد مربوط به سهامداران حقوقی و سه درصد مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین ۱۰۰ درصد از خریدها معادل ۱۷۰ هزار سهم توسط حقوقی‌ها جمع‌آوری شد. اما در گروه فرآورده‌های نفتی نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، نفت سپاهان و نفت پاسارگاد روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند، اما در طرف مقابل نفت ایرانول، نفت بهران، پالایش نفت شیراز، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و پالایش نفت تهران روند افزایشی در قیمت پایانی سهام‌ شان را شاهد بودند. قندی‌ها نیز در آن روز هم جهت با جریان قالب بازار روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند هرچند که نمادهایی همچون قند لرستان، کارخانجات قند قزوین، قند هگمتان و قند مرودشت شاهد روند افزایشی بودند. کارشناسان در کل وضعیت بازار سرمایه را مناسب قلمداد می‌کنند و بر این باورند روند مثبت بازار باز هم شروع خواهد شد اما آنها همچنان بر لزوم آموزش سهامداران خرد، گسترش معاملات سبدی و تلاش برای کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بورس کشور تاکید می‌کنند.

نظر شما