شناسهٔ خبر: 1978540 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته شدن مسجدالاقصی به روی نمازگزاران

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری دولتی اردن، صهیونیست ها با ورود به مسجد الاقصی دست به اقدامات تحریک آمیز  ضد نمازگزاران فلسطینی زدند.

همزمان با یورش صهیونیستها به مسجدالاقصی ، یگان هایی از پلیس و ارتش اسراییل نیز تدابیر شدید امنیتی در مناطق اطراف اجرا کردند و تا چند ساعت از خارج شدن نمازگزاران فلسطینی از مسجدالاقصی جلوگیری کردند.

از سوی دیگر سازمان های یهودیان افراطی از صهیونیستها  خواستند خود را برای ورود گسترده به مسجدالاقصی در روز پنجشنبه آماده کنند.

شبکه الحدث از بستن مسجد الاقصی به روی مسلمانان خبر داد و اعلام کرد: اسرائیل مسجد الاقصی را تا اطلاع ثانوی به روی مسلمانان خواهد بست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دستور استقرار نیروهای پلیس بیشتری را در بیت المقدس صادر کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام اسرائیل در بستن مسجد الاقصی بر روی نمازگزاران فلسطینی را اعلام جنگ توصیف کرد.

عدنان الحسینی وزیر امور قدس در تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: تصمیم اسرائیل به بستن مسجدالاقصی ناشی از شکست این دولت در اداره امور قدس است.

وی گفت: این اقدام نوعی حرکت ناشیانه است و بسته نگه داشتن مسجدالاقصی کار ساده ای نخواهد بود.

حمله مشکوک به خاخام افراطی

شبکه المیادین گزارش داد: یهودا گلیک خاخام افراطی که از سرکردگان حمله به مسجد الاقصی است در اثر اصابت گلوله زخمی شد. یک فرد مسلح در قدس اشغالی به سوی این یهودی افراطی تیراندازی کرد و از محل حادثه گریخت.

ادامه شهرک سازی در فلسطین نقض آشکار قوانین بین المللی است

یک مقام سازمان ملل متحد درخصوص تشدید تنش ها بین فلسطینی ها و صهیونست ها هشدار داد.

جفری فلتمن معاون سیاسی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در نشست اضطراری دیشب شورای امنیت که به درخواست فلسطینی ها برگزار شد ، از تشدید خشونت های اخیر در شهر بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن و  ادامه فعالیت های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در مناطق شرق بیت المقدس  به شدت انتقاد کرد.

فلتمن در این نشست حوادث روز های گذشته در اراضی اشغالی فلسطین را بسیار نگران کننده توصیف کرد و از فلسطینی ها و صهیونیست ها خواست خشونت ها و درگیر ها را هر چه سریعتر پایان دهند.

فلتمن گفت: زخمها و جراحتهای ناشی از جنگ ویرانگر اخیر در نوار غزه در حال التیام است و در شرایط فعلی هیچ یک از طرف ها نباید با اقدامات یکجانبه گرایانه خود  به تشدید تنش ها در منطقه دامن بزنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جفری فلتمن تصریح کرد ادامه فعالیت های شهرک سازی سازی اسرائیل در اراضی فلسطین نقض آشکار قوانین بین المللی است و این مسئله به امکان دست یابی به راه حل پایدار و فراگیر براساس راه حل تشکیل دو کشور مستقل ضربه سنگینی وارد خواهد کرد.

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت گفت: شهر بیت المقدس هم اکنون تحت محاصره کامل اسرائیل است و به فلسطینی ها اجازه  نمی دهد برای عبادت و انجام فرایض دینی خود وارد مساجد و مکان های  مقدس شوند.

منصور از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به مسئولیت خود برای توقف اقدامات غیرقانونی و خطرناک اسرائیل  عمل کند.

ران پروسور نماینده اسرائیل در سازمان ملل هم نگرانی و عصبانیت جامعه جهانی از فعالیت شهرک سازی اسرائیل را نوعی نفاق و دو رویی دانست و از فلسطینی ها خواست خشونت ها علیه اسرائیلی های را متوقف کنند.

پروسور افزود شهرک سازی مانع اصلی برای پیشبرد گفتگوهای صلح نیست بلکه خودداری  اعراب از به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و نیز نپذیرفتن شهر  بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی یهودیان چالش اصلی در گفتگوهای صلح است.

پس از تصمیم روز دوشنبه گذشته دولت اسرائیل برای ساخت  هزار واحد مسکونی جدید در مناطق شرق بیت المقدس که با انتقاد شدید جامعه جهانی رو به رو شد، فلسطینیها از شورای امنیت خواستند با تشکیل نشست فوری این موضوع را بررسی کند.



نظر شما