شناسهٔ خبر: 19746133 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

حشمتی:

حضرت خدیجه(س) به جهت عقل، دانش و بینش از کامل‌ترین انسان‌ها بود

ابنا

معاون قرآنی وزیر ارشاد اظهار داشت: پیامبر(ص) برای حضرت‌خدیجه(س) خیلی نذر می‌کردند و از ایشان یاد می‌کردند، برخی پرسیدند چرا این‌قدر از او یاد می‌کنید؟ فرمودند شما نمی‌دانید خدیجه(س) چه جایگاهی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ چهارمین همایش نکوداشت مقام شامخ ام‌المؤمنین حضرت‌خدیجه‌کبری(س) با عنوان «بانوی فضیلت؛ حامی رسالت»، شب گذشته با حضور سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران؛ شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛ عفت مرعشی، همسر آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی؛ آیت‌الله احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، رئیس کمیتۀ نهادها و مؤسسات غیردولتی این دورۀ نمایشگاه قرآن؛ حجت‌الاسلام سید محمدعلی ابطحی در نیم‌طبقۀ شبستان مصلای امام‌خمینی(ره) تهران برگزار شد.

مرتضی نجفی قدسی در ابتدای این مراسم، پیام حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی را قرائت کرد.

حضرت‌خدیجه(س) از جهت عقل و دانش شخصیتی کامل بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی در این مراسم، در مورد همایش «بانوی فضیلت؛ حامی رسالت» گفت: این مراسم از جمله مراسم‌هایی است که به صورت دلی برگزار می‌شود و از همان ابتدا که توسط آقای مسجد جامعی بنیان‌گذاری شد این‌طور بوده است.

وی در تبیین مقام حضرت‌خدیجه(س) اظهار کرد: پیامبر(ص) برای حضرت‌خدیجه(س) خیلی نذر می‌کردند و از ایشان یاد می‌کردند، برخی پرسیدند چرا این‌قدر از او یاد می‌کنید؟ فرمودند شما نمی‌دانید خدیجه(س) چه جایگاهی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی افزود: صرف نظر از اینکه حضرت‌خدیجه(س) مادر حضرت‌زهرا(س) است و ام‌المؤمنین است، او بسیار کریم و سخاوتمند بوده است. یکی از مورخین در مورد ایشان می‌گوید هم به جهت عقل کامل‌ترین بوده و هم به جهت دانش و بینش شخصیتی کامل بوده است.

همسر امام‌خمینی(ره) شبیه حضرت‌خدیجه(س) بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی، در ادامۀ این مراسم، در مورد شباهت همسر امام‌خمینی(ره) با حضرت‌خدیجه(س) گفت: همسر حضرت‌امام(ره) هم‌نام حضرت‌خدیجه(س) هستند و اتفاقاً از جهت گذشتۀ اقتصادی به ایشان شباهت دارند، همسر امام(ره) می‌گفتند در کودکی وقتی از بازار رد می‌شدند جدیدترین وسایل بازی را برای‌شان می‌خریدند و در ناز و نعمت بودند. همسر امام(ره) در 13 سالگی معلم فرانسوی داشتند و به زبان فرانسوی مسلط بودند.

وی ادامه داد: ایشان در 16 سالگی با حضرت‌امام(ره) ازدواج می‌کنند که بر مبنای خوابی بوده است. ایشان بعد از ازدواج با زندگی بسیار سختی مواجه می‌شوند به طوری که در طول زندگی سه فرزند خود را از دست می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی افزود: امام‌خمینی(ره) در زمان شاه به خانواده امر کرده بودند با چادر بخوابند چون ممکن بود مأمورین ساواک از دیوار وارد خانه شوند، یک‌بار هم که مأمورین وارد شدند و امام(ره) را بردند تا چهار ماه همسر امام(ره) خبر نداشتند که شوهرشان مرده یا زنده است.

آیت‌الله جوادی آملی، همسر امام(ره) را «عقیدۀ انقلاب» نامیدند

وی در مورد نظر حضرت آیت‌الله جوادی آملی دربارۀ همسر امام(ره) گفت: آیت‌الله جوادی آملی گفته بودند همسر امام(ره)، «عقیدۀ انقلاب» است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در مورد دیدار رئیس دولت های نهم و دهم با همسر امام(ره) یادآور شد: رئیس جمهور سابق طی دیداری که با همسر امام(ره) داشت به ایشان می‌گوید ما خیال می‌کردیم حکومتداری سخت باشد اما این‌طور نیست، همسر امام(ره) هم در پاسخ می‌گویند حکومتداری شاید سخت نباشد اما مردم‌داری سخت است.

وی در مورد مدیریت همسر امام(ره) بیان کرد: امام(ره) از همان ابتدا مبلغی به ایشان می‌دادند و می‌گفتند با همین مقدار باید منزل را اداره کنید و ایشان نیز همین‌طور عمل می‌کردند. امام(ره) در سال یک بار برای فرزندانشان، لباس نو می‌خریدند آن‌هم عید نوروز بود. همسر امام(ره) در خاطراتشان می‌گویند وسط سال دیدم لباس مصطفی پاره شده است، من هم قبای کهنۀ امام(ره) را خیاطی کردم و برای مصطفی کت و شلوار درست می‌کردم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی در مورد سطح فرهنگی همسر امام(ره) اظهار کرد: ایشان بسیار خوش‌ذوق بودند و شاعر هم بودند. وقتی در عراق به سمت فرودگاه می‌رفتند می‌گویند چرا تابلوها را این‌طور نوشتند که برای برخی آنجا معلوم می‌شود ایشان زبان فرانسوی می‌دانند.

وی افزود: بهترین نمونۀ سبک زندگی ایرانی اسلامی برای یک خانواده، خانوادۀ امام(ره) است که در آن، همسر امام(ره) مانند خدیجه‌کبری(س) است که در ناز و نعمت بوده اما پس از ازدواج بخاطر آرمان‌های‌اش زندگی سختی را می‌گذراند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی در تجلیل از همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: همسر آیت‌الله هاشمی نیز نمونۀ یک زن مسلمان هستند و اگر مجاهدت ایشان نبود ما امروز تفسیر راهنمای آیت‌الله هاشمی که کاربردی‌ترین تفسیر است را نداشتیم.

خاطرنشان می‌شود، بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا بیست‌وششم خردادماه از ساعت 17 تا 24 در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران پذیرای عموم است.

.................

پایان پیام/ (320)

نظر شما