شناسهٔ خبر: 1965311 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

محمود مشحون:خودمان طلا را به​گردن​کره‌ای‌هاانداختیم/پیشنهاد ماندن در فدراسیون بدهند، بررسی می‌کنم

ورزش > بسکتبال - رییس فدراسیون بسکتبال می گوید برای بازی های آسیایی روی طلا حساب ویژه ای بازی کرده بود،اتفاقی که هرگز نیفتاد.

صاحب‌خبر -

پریسا غفاری:موج جدید تغییرات فدراسیون‌ها در وزارتخانه ورزش راه افتاده است و فدراسیون بسکتبال نیز در مسیر این امواج است ولی محمود مشحون این روزها درگیر برگزاری لیگ ‌برتر و برنامه‌ریزی برای جام ملت‌های آسیاست. هرچند کمیته ملی المپیک و معاون قهرمانی وزارت ورزش برای نقره بازی‌های آسیایی به او نمره قبولی دادند اما مشحون معتقد است : «طلای آسیا را خودمان برگردن کره‌ای‌ها انداختیم.»

از مجمع انتخاباتي فدراسيون خبري هست؟
در حال حاضر كه با شما صحبت مي‌كنم هيچ گونه خبري نيست.

اين روزها رؤساي فدراسيون‌ها را بدون هماهنگي بركنار کرده و سرپرست جديد بر سر كار مي‌آورند. در اين مورد با شما صحبتي نشده است؟
خير. هميشه گفته‌ام نيامده‌ام كه بهره‌اي ببرم، آمده‌ام كه دينم را ادا كنم.

براي دوره جديد كانديدا مي‌شويد؟
تابع تصميمات هستم. براي من كشور هزينه كرده است و سعي مي‌كنم در حد خودم بار نباشم بلكه يار باشم. من تصميمي در اين مورد نگرفته‌ام. اگر پيشنهادي شود به آن فكر مي‌كنم.

چه نمره‌اي به عملكرد 13 ساله خود مي‌دهيد؟
نمره را من نبايد بدهم بلكه شما، رسانه‌ها، صدا‌ و ‌سيما و همه نفراتي كه در جامعه بسكتبال بودند، بايد اين ارزيابي را انجام بدهند. تنها مي‌توانم بگويم از عملكرد تك‌تك همكارانم ممنونم. با حضور آنها بود كه در اين مدت بالاي 60 مدال كه بيشتر آن طلا بوده را گرفتيم. هيأت‌ها، باشگاه‌ها و اعضاي فدراسيون همه كساني بودند كه هميار من بودند.

در اين مدت كار كنفدراسيون آسيا را چطور ديديد؟
مسلماً فيبای آسيا بايد تغييراتي در عملكردش بدهد و از فدراسيون جهاني واليبال الگوبرداري كند. او بايد بتواند موقعيت‌هاي فراوان براي تيم‌هاي ملي و باشگاه‌ها ايجاد كند، همانند برگزاري ليگ جهاني و رقابت‌هايي كه رشد تيم‌هايش را به همراه خواهد داشت. هرچند به نظر مي‌‌آيد براي اين مسئله كارهايي را شروع كرده و قرار است از سال 2015 آن را به مرحله اجرا برساند وگرنه سطح بسكتبال اين قاره رو‌به افول مي‌رود.

برمي‌گرديم به بازي‌هاي آسيايي، در ارزيابي كميته ملي المپيك، فدراسيون شما موفق بوده چون براي اولين بار نقره گرفته‌‌ايد اما نظر خود رئيس فدراسيون در اين باره چيست؟
طلا را وزارت و كميته ملي المپيك و حتي خود من در ذهنم براي بسكتبال كنار گذاشته بوديم. هرچند تعهدي هم نداده بودم اما در لحظاتي از فينال اتفاقاتي افتاد كه باخت را در پي داشت. ما هيچ وقت به كره نباخته بوديم و فاصله برد ما حداقل 12 امتياز بود. به نظر من در اين ناكامي بازيكنان و كادرفني هر دو مقصرند كه علت آن غرور بيش از حدشان بود. غرور در هر مقطعي خانمان‌سوز است. غروري كه حاصل 13 سال قهرماني بود. قهرمان بايد قهرمان رشد كند تا قهرمان بماند. آنها حتي قزاقستان را جدي نگرفتند. در حالي كه بسيار تيم خوبي بودند. ما خودمان طلا را به گردن كره‌اي‌ها انداختيم.

با بچيروويچ چه مي‌كنيد؟
قرارداد او تمام شده است. او از ما خواست كه بيايد و صحبت كنيم. پس ما سخنانش را مي‌شنويم و بعد درباره آن تصميم مي‌گيریم.

شنيده‌ايم براي بانوان هم به دنبال مربي خارجي هستيد؟
درصدديم در اجلاس غرب آسيا - لبنان كه از 24 تا 26 آبان‌ماه برگزار مي‌شود شرايطي را فراهم كنيم تا ضمن برگزاري تورنمنت‌هايي براي آنها امكان آوردن مربي خارجي را بررسي كنيم تا با اجازه كميته ملي المپيك اقدام به جذب آن بكنيم. 

آيا شرايط براي راهيابي ايران به المپيك آسان است؟
خير. تيم‌هايي همانند فيليپين، كره‌جنوبي، چين و حتي تايوان رقيبان سرسخت و جدي‌ای هستند كه از هيچ كدام نبايد غافل شويم. آنها با امكانات بالا دارند روي تيم‌هايشان كار مي‌كنند و بيكارشان ما هستيم. زنگ خطر در حال زدن است.

پس چه كنيم براي سال آينده دوباره اتفاق 2011 نيفتد؟
دوپينگ بازيكنان اردني و اشتباهات ماتيچ دست به‌دست هم داد تا در كمال هوشياري ضربه بخوريم اما براي سال آينده با اهداف قوي‌تر و انسجام بيشتر تيم‌ملي را تشكيل مي‌دهيم. در پايان ليگ با يك برنامه منظم بازيكنان را بدون وعده مرخصي و تعطيلي به نفرات خاص گردهم مي‌آوريم.

شرايط ليگ امسال چگونه است‌؟
تيم‌هاي امسال با سوابق و ضوابطی كه در جلسات سازمان ليگ با وجود غايبان مطرح شد به ليگ آمدند. در نهايت هم در جلسه‌اي كه نمايندگان تام‌الاختيار باشگاه‌ها و مربيان بودند تصميم به ليگ حرفه‌اي و ملي گرفته شد و روز پنجم آغاز آن اما به دليل درخواست بعضي از باشگاه‌ها و ايام سوگواري ليگ به 19 آبان موكول شد.

به درخواست تيم‌هاي جديد پاسخ مثبت مي‌دهيد؟
اين تصميم را سازمان ليگ بايد بگيرد نه من اما بابلي‌ها دو ماه و نيم پيش نماينده محترم مجلس‌شان به فدراسيون آمد و درخواست حضور كرد كه من هم گفتم امتياز زنجان را بخريد اما رفتند تا دو روز پيش كه باتوجه به قرعه‌كشي ديگر نمي‌شود كاري كرد.

برگزاري ليگ ملي و حرفه‌اي به نفع تيم‌ملي است؟
آرزوي من هميشه اين بوده كه همانند تيم‌ملي، ليگي كاملاً ايراني داشته باشيم و امسال اين امر مهيا شد. در اين ليگ تمام استعدادهاي جوان و بزرگسال زمان بيشتري براي حضور در ميدان دارند. ضمناً كارايي مربيان ايراني كه هميشه مدعي سرمربيگري تيم‌ملي هستند مشخص شده تا بتوانند خود را به آن جايگاه برسانند اما در ليگ حرفه‌اي فضا براي اما و اگرها، بايد و نبايدها باز مي‌شود و دو خارجي هم به ميدان مي‌آيند.

 

251 41

نظر شما