شناسهٔ خبر: 19529134 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بدون سحری روزه نگیرید/نوشیدن آب ولرم در هنگام افطار

خبرگزاری شبستان: کارشناس ارشد تغذیه و رژیم غذایی، گفت: مصرف خرما در کنار کربوهیدرات ها موجب می شود که در طول روزه داری، انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین شده و به یکباره دچار افت قند نشود.

صاحب‌خبر -

احمد رضایی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم غذایی، با اشاره به اینکه ماه رمضان در پیش است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: زیـاده روی روزه دار در خـوردن غذا، به خصوص هنگام افطار به دلیل خالی بودن معده در یک مدت زمان نسبتا طولانی مــوجـب نـاراحـتـی هـای گوارشی و بـیـماری های مختلف می شود و همچنین خوردن غذاهای حجیم و پرکالری می تواند سوء هاضمه ایجاد کند.

 

وی با بیان اینکه بهتر است روزه دار بعد از افطار تا قبل از خواب چند بار آب بنوشد، افزود: این آب نیاید زیاد سرد یا گرم باشد و در صورتی که روزه دار می خواهد روزه خود را با خوردن آب باز کند بهتر است آب ولرم بنوشد تا دچار اختلالات گوارشی نشود.

 

رضایی، اظهار کرد: خوردن شیر ولرم، دوغ کم نمک و بـدون گاز و آبـمیوه های تازه طبیعی و هـمـچـنـین چـای کـمـرنگ می تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد.

 

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم غذایی، تصریح کرد: پس از اذان مغرب بدون وقفه طولانی، روزه را باز کنید و ترجیحا از نوشیدنی ها و غذاهای آبکی و سبک به همراه نان استفاده کنید، توجه داشته باشید که از مواد غذایی غنی همچون مغز ها نیز هنگام افطار استفاده کنید چون در هنگام افطار باید یک ششم تا یک پنجم انرژی لازم در طی روز دریافت شود.

 

وی با اشاره به اینکه نخوردن وعده سحری یکی از نکاتی است که متاسفانه در سال های اخیر به ویژه در نسل جوان شاهد آن هستیم، مطرح کرد: مصرف وعده سحری مشابه ناهار توصیه می شود زیرا ثابت شده است که حذف سحری علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و عدم توفیق ادامه ی روزه داری در این ماه، حتی در کسانی که روزه داری را به اتمام رسانده اند نیز باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.

 

رضایی، ابراز کرد: خوردن میوه های تازه و سبزیجات در ماه مبارک رمضان مخصوصا هنگام سحر توصیه می شود، زیرا میوه و سبزیجات مخصوصا خیار حاوی میزان بالایی آب و فیبر هستند که مانع تشنگی بیش از حد می شود.

 

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم غذایی، در پایان سخنانش با اشاره به اینکه خوردن خرما در ماه مبارک رمضان بسیار ضروری است، اظهار کرد: مصرف خرما در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می شود که در طول روزه داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.

 

 

نظر شما