شناسهٔ خبر: 19485370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض صورت گرفت

شلیک موشک بالستیک ارتش یمن به پایتخت عربستان

صاحب‌خبر -

 ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جمعه‌شب و ساعاتی قبل از سفر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان، پایتخت این کشور را موردحمله موشکی قراردادند. این اقدام در پاسخ به حملات شبانه‌روزی و محاصره مردم یمن توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی صورت گرفت. این تنها اقدامی نیست که نیروهای مردمی یمن قرار است در طول چند روزی که ترامپ در عربستان اقامت دارد، انجام بدهند. مردم یمن نیز خود را برای برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات و تظاهرات‌های مردمی آماده می‌کنند و بدین ترتیب قصد دارند اعتراض خود به همکاری آمریکا با رژیم سعودی را به نمایش بگذارند.
نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، جمعه‌شب هم‌زمان با آمادگی عربستان برای استقبال از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، یک فروند موشک بالستیک از نوع «برکان 2» به‌سوی ریاض شلیک کردند.
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن، «شرف لقمان» سخنگوی رسمی ارتش یمن اعلام کرد: پیام ما با این موشک به ریاض اعلام شد و به سعودی‌ها گفتیم که برای پاسخگویی آماده‌ایم و همچنان آماده مقابله با دشمنیم.
بر اساس این گزارش، تنها چند ساعت پیش از ورود ترامپ به ریاض موشک برکان 2 به‌سوی پایتخت عربستان شلیک شد و در پی آن، کلیه پروازها در فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» به تأخیر افتاد.
یمنی‌ها در 18 مارس 2016 نیز یک فروند موشک از نوع برکان 2 را به‌سوی پایگاه هوایی «ملک سلمان» در ریاض شلیک کرده بودند.
 شلیک موشک به سمت ریاض از نوع برکان دومین در نوع خود است و فوریه گذشته نیز یگان موشکی ارتش یمن پایگاه نظامی در غرب ریاض را هدف گرفت. در ۱۸ مارس یگان موشکی پایگاه هوایی سلمان را در ریاض هدف گرفت که هم‌زمان بود با بازگشت ملک سلمان از سفرهای دوره‌ای‌اش به چند کشور جهان.
جنگ یمن و خسارت‌های جانی و انسانی آن موضوعی است که مردم این کشور سعی دارند دنیا را از آن مطلع سازند. در شرایطی که رسانه‌های جهان به دلیل نزدیکی عربستان و ایالات‌متحده از انعکاس دادن وقایع این جنگ طفره می‌روند، مردم یمن که در قحطی و گرسنگی و جنگ و وبا گرفتار آمده‌اند، سعی دارند با اعتراضات خیابانی خود دنیا را از وضعیت خود مطلع سازند.
در راستای برگزاری تظاهرات مردمی در یمن علیه آمریکا،‌ پس از نماز روز جمعه تجمع‌های پراکنده‌ای در برخی مناطق شهر صنعاء، پایتخت یمن تشکیل و بر لزوم مشارکت همه طبقات جامعه در این تظاهرات مردمی جهت اعلام مخالفت با تروریسم آمریکایی علیه مردم منطقه و جهان تأکید شد. ساکنان منطقه «السبعین» با برگزاری سه تجمع در برابر مسجد الجلال در محله شملیه،‌ مسجد سعد بن معاذ و مسجد الخزان مخالفت خود را با تروریسم آمریکایی علیه کشورشان اعلام کرده و از مردم یمن برای شرکت در تظاهرات در صنعاء علیه آمریکا و همپیمانانش دعوت کردند. ساکنان منطقه الثورة نیز با برگزاری دو تجمع جداگانه مخالفت خود را با سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان اعلام کردند. معترضان با تأکید
 بر لزوم مقاومت و پایداری در مقابله با قدرت‌های استکباری جهان یعنی آمریکا، عربستان و اسرائیل لغو محاصره و توقف جنگ را از جامعه جهانی خواستار شدند. با این حال عربستان که هم اکنون درگیر پذیرایی از ترامپ و خانواده اش است، سعی دارد اقدامات خود در یمن را نیز شدت ببخشد. به همین دلیل هم منابع آگاه نظامی یمن از اقدام عربستان و امارات در اعزام 5 هزار سرباز سودانی به حضرموت خبر دادند.
عربستان سعودی و امارات، روز جمعه نزدیک به 5 هزار سرباز سودانی را به شهر «المکلا» در استان «حضرموت» در جنوب شرق یمن اعزام کردند. این نظامیان که سودانی هستند، از سوی امارات و عربستان به سلاح‌های آمریکایی مجهز شده‌اند. منابع آگاه نظامی اعلام کردند که در سایه شکست‌های پیاپی عربستان در جبهه‌های مختلف، ورود نظامیان سودانی به مکلا، بیانگر وجود یک طرح نظامی جدید در حضرموت است. در همین حال نیروهای ارتش یمن یک فروند جنگنده اف-15 سعودی را در منطقه نجران سرنگون کردند. شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد یگان هوایی ارتش یمن در استان شمالی صعده، بامداد شنبه یک فروند جنگنده اف-15 سعودی را در منطقه نجران در جنوب عربستان ساقط کردند. این گزارش می‌افزاید این جنگنده سعودی ساعاتی پس از شلیک موشک برکان 2 به ریاض سرنگون‌شده است. تمام این حوادث در حالی در منطقه روی داد که دونالد ترامپ روز گذشته در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش وارد عربستان شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز قرار گرفت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدارهایی را درباره تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی و اقتصاد، فرهنگی و امنیتی برگزار کرد.

نظر شما