شناسهٔ خبر: 1945747 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قالیباف امروز در مورد بوستان مادر به شورایی‌ها توضیح می‌دهد

مختاباد خبر داد: واریز میلیاردها تومان پول به حساب یکی از اعضای شورا

در جلسه امروز شورای شهر تهران قرار است شهردار تهران در مورد اراضی حسن‌آباد (بوستان مادر) توضیح دهد.

صاحب‌خبر -

در جلسه امروز شورای شهر تهران قرار است شهردار تهران در مورد اراضی حسن‌آباد (بوستان مادر) توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هزار و دویست‌و سی‌و نهمین جلسه شورای چهارم شهر تهران امروز با تأخیر حدود نیم ساعته آغاز شد.

قرار است در این جلسه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز برای ارائه گزارش اراضی حسن‌آباد منطقه پنج تهران (موسوم به بوستان مادر) در جلسه حضور یابد.

همچنین در جلسه امروز (سه‌شنبه) اعضا قرار است یک‌فوریت لایحه پیشنهاد و معرفی شش نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب دو در واحدهای تابعه شهرداری تهران و همچنین بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی بررسی کنند.

در این جلسه که دکتر چمران به دلیل حضور در جلسه‌ای غیبت دارد وجلسه علنی به ریاست طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران آغاز شد.

واریز میلیاردها تومان پول به حساب یکی از اعضا شورا

مختاباد نیز پس از تاخیر نیم ساعته‌اش در صحن علنی شورا در اولین تذکر پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: چندی پیش استاد داوود رشیدی نامه‌ای به دکتر قالیباف در مورد وضعیت یک تماشاخانه نوشت که امیدواریم این نامه جواب داده شود و این تماشاخانه تبدیل به موزه تئاتر شهر تهران شود.

وی در تذکر دوم افزود: تذکر من در مورد یکی از اعضای شورای شهر است، چراکه براساس یک تصمیم غلط این فرد چند میلیارد تومان پول به حساب خود واریز کرده که این قضیه نادرست است، چطور ممکن است یک نماینده عضو شورای شهر که حق امضا نیز دارد، میلیاردها تومان پول را خرج کند.

وی با بیان اینکه پول‌هایی برای کمک به بنگاه‌های خیریه و... در اختیار اعضا قرارداده می‌شود، گفت: اما این چند میلیارد تومان پول در حساب نماینده ننگ شورا است و باید پاسخگو باشد، چراکه بهره بانکی این پول نزدیک به صد میلیون تومان است و از شما تقاضای رسیدگی دارم در غیراینصورت از سازمان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی خواهم داشت.

به گزارش ایسنا، چمران با ارائه توضیحاتی عنوان کرد که به این موضوع رسیدگی می‌شود.

عدم ملاقات مسئولان با مصدومان پارک ارم

همچنین مرتضی طلایی با اشاره به حادثه شهربازی ارم و مجروح شدن سه زن، گفت: در روز گذشته به دیدار یکی از این مجروحان رفتم، اما مشخص شد که از 12 خردادماه تاکنون هیچ یک از مسئولان ذی‌ربط به عیادت آنها نرفته و بیمه‌های ایران، آسیا و... نیز به وی خسارتی نداده‌اند که درخواست می‌شود مردم برای درمان این دختر وارد شوند.

وی همچنین گفت: شورای شهر تنها متعلق به شهر تهران نیست و درخواست می‌کنیم عنوان شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش تغییر نام دهد.

طلایی با اشاره به حضور گسترده دستفروشان در مترو گفت: به این موضوع رسیدگی کنید و همچنین بسیاری از حاشیه‌های بزرگراه‌ها فاقد سند است که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.

همچنین در ادامه تذکرات ولی‌الله شجاع‌پوریان، با اشاره به حادثه اسیدپاشی اصفهان آن را فاجعه‌ای تلخ و غیرانسانی عنوان کرد و گفت: تردیدی نیست که تأمین امنیت شهروندان و سلامت آنان به ویژه زنان و دختران در برابر اقدامات خشونت‌آمیز وظیفه حاکمیتی همه دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی است.

وی با بیان اینکه از مسئولان ذیربط مصرانه می‌خواهم که حداکثر فعالیت را برای شناسایی و مجازات عاملان این فاجعه به کار ببندند گفت: به عنوان نماینده شورای شهر تهران این اسیدپاشی را محکوم می‌کنم.

همچنین دوستی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه ما باید آیین‌نامه را رعایت کنیم گفت: حضور شهردار تهران در صحن علنی امروز خلاف آیین‌نامه بود، چرا که نه خود شهردار و نه تذکر دهنده، درخواست این حضور را داده بود.

سرطان در کلان‌شهرهایی همچون تهران بیداد می‌کند

همچنین احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با بیان اینکه سرطان در کلان‌شهرهایی همچون تهران بیداد می‌کند گفت: از آموزش و پرورش تقاضا داریم که بودجه 300 میلیارد تومانی توزیع شیر رایگان در مدارس را ابلاغ کند تا کودکانمان به سرطان و امراض دیگر دچار نشوند.

همچنین رحمت‌الله حافظی در ادامه تذکرات پیش از دستور به کمبود شدید ویتامین D در دانش‌آموزان دختر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش و بهداشت تفاهم‌نامه‌ای در مورد توزیع مکمل ویتامین D‌ منعقد کرده‌اند که امیدواریم این روند تسهیل یابد.

رئیس کمیسیون سلامت شورا با اشاره به عدم برگزاری کمیسیون تخصصی گفت: این کمیسیون باید ماهی یک بار تشکیل جلسه می‌داد که تاکنون هم محقق نشده است.

همچنین اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران با اشاره به عملیات عمرانی ادامه بزرگراه صیاد شیرازی گفت: قرار بود امسال مطالعات این پروژه انجام شود و هنوز مصوبه‌ای برای اجرای این پروژه نداده‌ایم.

حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران تشخیص داده شده است

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی نیز با انتقاد به نادیده گرفتن بحث بافت‌های ناپایدار گفت: حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران تشخیص داده شده است اما این مناطق عمدتاً در محور انقلاب بوده و بافت فرسوده محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به تبصره 42 نیز گفت: در راستای هویت‌بخشی به تهران قرار شد یک درصد از اعتبارات بودجه به این قسمت اختصاص داده شود و ظرف سه ماه شهرداری دستورالعمل‌هایی را به صحن شورا بیاورد اما این مهم محقق نشد و حتی یک ریال نیز جذب نشده است.

در ادامه پشمچی‌زاده، شهردار منطقه 5 به ارائه گزارشی از تاریخچه‌ای از قطعه زمین موسوم به بوستان مادر پرداخت و در پایان عنوان کرد که این اراضی 71 هزار متر مربع است نه 70 هکتار و پیش از این نیز بر اساس ابلاغیات شورای عالی شهرسازی پهنه G این زمین در طرح جامع تبدیل به R و M شد.

شهردار منطقه 5 در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از سخنان و مصاحبه برخی از اعضای شورای شهر در مورد این زمین گفت: گاهاً برخی از اعضای شورای شهر مصاحبه‌هایی را انجام داده و حتی عکس پارک‌های دیگر بر روی خبر آن‌ها منتشر می‌شود در حالی که این موضوع به اعتماد عمومی لطمه می‌زند و همگان می‌دانند که این زمین خالی از درخت بود.

محسن پیرهادی، عضو کمیسیون حقوقی شورا نیز با بیان اینکه من به عنوان جریان اصول‌گرایی حرف می‌زنم گفت: بیشتر آسیب را در بحث این قطعه زمین اعضای شورای شهر دیده‌اند، چرا که ما نظارت بسیار دقیق و شفافی در شهرداری داریم و باید نقدها منصفانه باشد و موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نشود.

وی گفت: در موضوع این زمین به مدیریت شهری جفا شد.

احمد دنیامالی نیز با اینکه موضوع بوستان مادر از دلسوزی حقانی آغاز شد، گفت: هنگامی که موضوع این قطعه زمینی که عنوان شده بود 71 هکتار است را شنیدم با حقانی تماس گرفته و عنوان کردم این قطعه زمین 7.1 هکتار است اما فردای آن روز متوجه شدم که این موضوعات در یک روزنامه منتشر شده است و لذا از دوستان شورایی‌ام تقاضا دارم در مصاحبه‌های خود حساسیت موضوع را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده است که مسئله این بوستان قبل از دوران مدیریتی قالیباف بوده گفت: زمانی قرار بود این زمین برای ساخت مجموعه آبی گودبرداری شود اما در سال 82 بنا بر انتقاداتی که به شهردار شد این پروژه متوقف ماند.

همچنین حقانی، رئیس کمیسیون محیط زیست که پیگیر تذکر به شهردار در مورد بوستان مادر بود گفت: متأسفانه شهرداری ها بیش از پیش به ساخت و ساز گرایش پیدا کرده‌اند و در توضیحات شهردار منطقه 5 عنوان شد که درختان قبلاً قطع شده بودند که جای سؤال است که اگر درختی قطع شد پلاک ثبتی آن کو و چه کسی دستور قطع آن را داد و با امضای چه کسی قطع شده است؟

وی با بیان این‌که من فرد سیاسی نیستم و بر اساس قانون و مستندات صحبت می‌کنم در پاسخ به درخواست چمران برای اتمام سخنانش در سه دقیقه گفت: من سه دقیقه‌ای نیستم مگر شهرداری به اصل موضوع پرداخت؟

وی با بیان این‌که قالیباف زحمات زیادی کشیده است اما برخی سعی دارند که قضیه را سیاسی و جناحی ببینند گفت: کتمان حق و حقیقت بدتر از زنا است و مردم مرا انتخاب نکرده‌اند که کاری انجام ندهم.

وی خطاب به شهردار منطقه5 گفت: شما می‌گویید خبری در آن قطعه زمین نبوده اما من 14 سال معاون شهردار بودم و می‌گویم در آن زمین خبری بوده است.

وی در حالی که عکسی از زمین موصوف نشان می‌دهد گفت: از هیأت رئیسه شورا درخواست می‌کنم که موضوع را برای رسیدگی به کمیته نظارت ارجاع دهد چرا که من سؤالات زیادی را مطرح خواهم کرد.

سخنان حقانی که بدین‌جا رسید چمران عنوان داشت که این موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع کرده است.

سروری، رئیس کمیسیون نظارت نیز با بیان اینکه این رفتارها سیاسی است گفت: این زمین از سال‌های قبل تخریب شده بود.

همچنین علی صابری، عضو نابینای شورای شهر نیز با بیان اینکه متأسفانه شنیده می‌شود قوه قضاییه نیز در بوستان مادر ورود پیدا کرده و حتی از شورای شهر استعلام کرده است گفت: از چمران درخواست می‌شود نسبت به این موضوع صحبت کند که چمران عنوان داشت قوه قضاییه از ما نظر خواسته و از ما دعوت کرده تا به آنجا برویم و به سؤالاتشان پاسخ دهیم که روز گذشته این نامه به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

در پایان بار دیگر دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل با انتقاد از مطرح شدن این گزارشات در صحن علنی گفت: ما اهل نظارت هستیم و با هم درگیر نمی‌شویم اما صحبت‌های برخی بوی درگیری می‌دهد و پیشنهاد می‌کنم بر اساس آیین‌نامه دستور جلسات اداره شود.

انتهای پیام

نظر شما