شناسهٔ خبر: 1943313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

روحاني در ديدار با سفراي اروپايي تاکيد کرد؛

توافق جامع تا يک ماه آينده

صاحب‌خبر -

گروه سياسي- حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران، ديروز پذيراي استوارنامه سه سفير جديد اروپايي بود. سفراي جديد ايتاليا، بلژيک و ترکيه در ديدار با روحاني استوارنامه خود را به وي تقديم کردند. مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 و اميدواري و تاکيد بر به نتيجه رسيدن آن تا پايان مهلت تعيين‌شده از جمله مهم‌ترين اظهارات روحاني در اين ديدارها بود.
رئيس‌جمهور، در جلسه دريافت استوارنامه سفير بلژيک، تداوم تحريم‌ها را به ضرر همه طرف‌ها و به ويژه اتحاديه اروپا دانست و ابراز اميدواري کرد که با دستيابي به توافق جامع نهايي در خصوص موضوع هسته‌اي، شاهد گشوده شدن دروازه همکاري‌ها ميان کشورهاي اتحاديه اروپايي و به ويژه بلژيک با ايران باشيم.وي با اشاره به عضويت فعال ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بازرسي‌هاي گسترده و سرزده از تأسيسات هسته‌اي کشورمان، گفت: فتواي رهبر معظم انقلاب در حرام دانستن ساخت و استفاده از تسليحات کشتار جمعي، مهم‌ترين تضمين صلح‌آميز بودن برنامه‌هاي هسته‌اي ايران است.رئيس‌جمهور تصريح کرد: اگر اراده سياسي جدي در طرفين مذاکرات وجود داشته باشد، مي‌توان در زمان باقيمانده به توافق جامع نهايي دست يافت که نتيجه آن برد – برد براي همه طرفين است.روحاني سپس به وضعيت منطقه خاورميانه و ناامني‌هاي موجود اشاره کرد و گفت: بيماري تروريسم و افراطي‌گري بسيار خطرناک‌تر از بيماري ابولاست و تنها راه‌حل براي مبارزه با اين تهديد، همفکري‌، هماهنگي و همکاري کشورها است و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در اين خصوص با همه کشورهاي موثر رايزني کند.رئيس جمهور همچنين به سابقه روابط دوستانه دو کشور از جمله در ساخت راه‌آهن و فعاليت‌هاي گمرکي اشاره و ابراز اميدواري کرد که در دوران استقرار سفير جديد بلژيک، عقب‌ماندگي‌هاي موجود در همکاري‌هاي دوجانبه هر چه سريع‌تر جبران شود.
روحاني گفت: روند تجارت در دنيا هيچ گاه متوقف نمي‌شود و موانع، تنها مسير آن را تغيير مي‌دهد. نبايد بهانه‌هاي واهي که موجب اعمال تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران شده است، موجب زيان کشورهايي شود که در سال‌هاي گذشته مناسبات مطلوبي با ايران داشتند.
رئيس جمهور ادامه داد: انتظار داريم که اتحاديه اروپا نقش موثرتري در مذاکرات ايفا کرده و بروکسل هم به عنوان مقر اين اتحاديه مي‌تواند در واقعي شدن ديدگاه ها و حرکت به سوي تعامل سازنده و پايدار، نقش‌آفرين باشد.
فرانسوا دله سفير جديد بلژيک نيز با ابراز اميدواري نسبت به حل هر چه سريعتر موضوع هسته‌اي ايران، اظهار کرد: بلژيک معتقد است معاهده منع گسترش سلاح‌هاي کشتار جمعي بايد در مورد همه کشورها بدون تبعيض اعمال شود.وي افزود: تلاش من اين است که در آينده‌اي نزديک هيأت بزرگي از تجار و بازرگانان بلژيکي را به ايران بياورم.
رئيس‌جمهوري همچنين در ديدار مائورو کنچاتوري سفير جديد ايتاليا در تهران با اشاره به اينکه ايتاليا به عنوان عضوي مهم در اتحاديه اروپا همواره نقش پيش برنده‌اي در روابط بين ايران و اروپا داشته، اظهار کرد: ايتاليا در گذشته براي به نتيجه رسيدن مذاکرات نقش مثبتي ايفا کرده و اينک نيز با جايگاه شاخص‌تري که دارد‏ مي‌تواند در رسيدن به توافق جامع در مسئله هسته‌اي بين ايران و طرف‌هاي غربي نقش‌آفريني کند.
روحاني تصريح کرد: امروز بسياري از شرکت‌هاي کشورهاي بين‌المللي و اروپايي مشغول مذاکره براي انعقاد قرارداد همکاري اقتصادي و تجاري با ايران هستند و ايتاليا نيز مي‌تواند با توجه به روابط گسترده اقتصادي و صنعتي خود با ايران در گذشته، در اين زمينه فعال و از فرصت موجود استفاده کند.
مائورو کنچاتوري سفير جديد ايتاليا نيز تاکيد کرد: با حصول توافق در گفتگوهاي هسته‌اي و پشت سر نهادن تحريم‌ها توانايي‌هاي بالقوه در بخش‌هاي توليدي و اقتصادي بزرگي به منصه ظهور خواهد رسيد.
حسن روحاني همچنين پس از دريافت استوارنامه سفير جديد ترکيه، با بيان اينکه تهران و آنکارا در مسايل کلان منطقه‌اي و جهاني داراي منافع مشترک هستند، افزود: با از بين بردن تروريسم، خونريزي در منطقه بايد متوقف شود و با احترام به تماميت ارضي همسايگان و کشورهاي منطقه، مرزهاي جغرافيايي به صورت موجود باقي بماند.
رئيس جمهوري با اشاره به وجود ديدگاه متفاوت در برخي از شيوه‌ها و مسايل ميان دو کشور، گفت: اين تفاوت ‌نظرها بايد با واقع بيني، رايزني و احترام متقابل مرتفع شود.
روحاني سپس به سفر رجب طيب اردوغان به تهران و سفر خود به آنکارا اشاره و روابط دو کشور را روبه‌جلو ارزيابي کرد و اظهار کرد: تشکيل نخستين شوراي عالي راهبردي بين دو دولت، مي‌تواند گام بلندي در تحکيم مناسبات دوجانبه باشد.
وي با بيان اينکه ما رقم 30 ميليارد دلار در سال 2015 را به عنوان چشم‌انداز روابط تجاري مشخص کرده‌ايم، تأکيد کرد: بايد با رفع موانع اجرايي و تجاري باقيمانده به حجم مورد نظر در روابط اقتصادي نزديک شويم.
رضا چاکان تکين، سفير جديد ترکيه در ايران نيز در اين ديدار با بيان اينکه حل مسايل منطقه بدون مشورت با تهران امکان‌پذير نيست، گفت: ممکن است که ايران و ترکيه در برخي مسايل منطقه‌اي اختلاف‌نظرهاي جزئي داشته باشند، اما برداشت ما اين است که دو کشور در اصول هم‌نظر هستند.

نظر شما