شناسهٔ خبر: 1927954 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

علی معلم دامغانی:

صفارزاده، اسوه زنان امروز است

علی معلم دامغانی در مراسم بزرگداشت طاهره صفارزاده گفت: طاهره صفارزاده، آناهیتای معاصر است که با تاریکی‌ها دشمنی دیرینه‌ای دارد و می‌تواند اسوه زنان و دختران ایرانی باشد._

صاحب‌خبر -
طاهره صفارزاده
 
طاهره صفارزاده
"علي معلم ‌دامغاني" در مراسم بزرگداشت طاهره صفارزاده که به همت انجمن قلم  درسالن اجتماعات امامزاده صالح برگزار شد، گفت:‌ جهان با همه ماجراهايش تحت سيطره دو زن "هلن" و "آناهیتا" طي طريق مي‌كند و به حيات خودش ادامه مي‌دهد. 

وی افزود: پيشينيان افسانه‌اي را تكرار مي‌كردند كه هر كودكي كه به دنيا مي‌آيد يا ارسطويي است يا افلاطوني. اما در روزگار ما هر انساني كه به دنيا مي‌آيد يا هلني و یا  آناهيتايي است. 

"معلم دامغاني" با اشاره به افسانه هلن گفت: هلن شاهزاده اسپارتي است و مردم اسپارت  نیز به جنگاوري و حماسه شهرت دارند. هلن  كه خدايان المپ، او را زيباترين زن جهان می دانند به عقد يكي از پادشاهان يونان در مي‌آيد و ساليان سال هم به زندگی ادامه مي‌دهد؛ ولي با پيدا شدن "پاریس"، شاهزاده‌اي از" تروا"، روح حقيقت را گم مي‌كند و با او به سرزمين تروا فرار مي‌كند.

وی افزود: ساليان در جنگ مي‌گذرد و به روايت "هومر" در نهایت به نابود شدن تروا منجر مي‌شود. اما پس از اين مساله "هلن" آن‌قدر حقيقي به نظر مي‌رسد كه پشتوانه همه هنرها محسوب می‌شود و حتی در دوره اشکانیان، سکه ها را با نقش هلن ضرب می کردند.
 
معلم ،ریشه فمنیسم را منشعب از ماجرای هلن دانست و گفت: برای کسانی که می خواهند روی این موضوع پژوهش کنند، با رجوع به دانشنامه این موضوع حل می شود.

وی افزود: در دوران امروز بسیاری از مردم، متاثر از هلن هستند و در سپاه او قرار می گیرند. در چنین دوره‌ای، مادران از زاييدن مردان حقيقي عقيم‌اند، امروز پسرهايي كه متولد مي‌شوند از لحاظ خلق و خو به زنان شبيه‌ترند و شعر شاعران نیز به جای آن‌که حماسه باشد، زنجموره انسان شكست‌‌خورده است که در آن از عشق خبری نیست. 

به گفته علی معلم انسان امروز حتی لیاقت مجنون شدن که هیچ، حتی لیاقت بت پرستی را ندارد.

معلم با اشاره به آناهیتا زن اسطوره شرقی گفت:  آناهيتا در لغت به معنای ضد تاريكي است. بهترین صفاتی که می توان برای یک انسان اسطوره‌ای فرض کرد، در وجود او جمع شده است.

وی در بخش دیگر صحبت هایش کار کردن بر روی اسطوره‌ها را در دوره فعلی بسیار دشوار خواند و با ستایش افرادی که بر روی اسطوره ها کار می کنند گفت: از بهترین نمونه‌های فیلم‌هایی که بر اساس اسطوره آناهیتا شکل گرفته است، فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی است که در آن با شخصیت زنی روبرو می‌شویم که برای مادر ماندن با همه می‌جنگد و کوتاه نمی‌آید.

معلم گفت: اهمیت مادر و روح اسطوره‌ای که نه تنها برای ایرانیان بل‌که برای همه جهانیان دارای اهمیت است و از دیگر نمونه‌های ارزشمندی که در جهان بر اساس اسطوره آناهییتا خلق شده‌اند، کتاب "حماسه مادر" نوشته "ماکسیم گورکی" است.

معلم با اشاره به جایگاه ویژه آناهیتا در باور ایرانیان گفت: ایرانیان پس از اسلام روح ستیزه با اسطورها را نداشتند و این اسطورها در دین اسلام حیات خود را ادامه دادند. این مایه فخر ما ایرانیان است که در باورهای پیش از اسلام خود، هرگز با دین اسلام دشمنی نداشتیم. 

وی با اشاره به فرار هلن و بیان این‌که پس از انقلاب بسیاری از هنرمندان ایرانی راه او را پیش گرفتند، گفت: اما شاعران و هنرمندان چون "مهرداد اوستا"، "شمس آل‌احمد" و "طاهره صفارزاده" با ماندن خود، به هنر دینی  ما ارج نهادند و کار بزرگی کردند.

ملعم با اشاره به تاسیس نخستين انجمن قلم كه بعدها به حوزه هنري تغیر نام داد و تبدیل به جریان‌سازترین فعالیت هنری دینی و  انقلابی در کشور شد، گفت: این جریان با پیشنهاد طاهره صفارزاده شکل گرفت و هنرمندان بسیاری را نیز با خود همراه کرد. 

 وی صفارزاده را اسوه‌اي به تمام معنا معرفی کرد که هر چه از عمرش مي‌گذشت، شعرش كامل‌تر و پخته‌تر مي‌شد و مي‌دانست عمر كمتر از آن است كه صرف بازيچه‌هاي مادي شود. به گفته معلم، او امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اسوه‌های زنان و دختران مطرح است و آنان با پیش گرفتن راه او می‌توانند از دشواری‌های زندگی عبور کنند و به سر منزل مقصود برسند.

"عباس براتي‌پور"  که دیگر سخنران این مراسم بود، ترجمه قرآن کریم طاهره صفارزاده را بسیار سلیس و روان خواند و گفت: صفارزاده با این ترجمه خیر و برکت را تا زمانی که این قرآن خواند شود، برای خود خریده است.

 وی اشعار صفارزاده را متاثر از روایات قرآن عنوان کرد و ادامه داد: صفارزاده در شعری که برای حضرت علی سروده به بهترین شکل ممکن از امکانات زبان فارسی بهره برده است. این شعر از جنبه مفهوم، تصاویر و ایجاز اثری بسیار درخشان است.

در اين مراسم "علي اكبر ولايتي"  رئيس انجمن‌قلم، "سيد‌محمود دعايي"، "محمدرضا سرشار" نائب‌رئيس انجمن‌قلم، علی کاشفی خوانساری، منیژه آرمین، پدرام پاک آییین و... حضور داشتند.

نظر شما