شناسهٔ خبر: 19262692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

التهاب اروپا در شب انتخابات فرانسه

بازنده یا برنده؛ ماکرون فرانسه را تغییر داده است

صاحب‌خبر - دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ساعت ۸ صبح دیروز به وقت محلی آغاز شد و امانوئل ماکرون، کاندیدای ۳۹ ساله میانه رو از جنبش موسوم به «در حرکت» و مارین لوپن نامزد راست افراطی فرانسه از جبهه ملی در این مرحله برای راه یابی به کاخ الیزه با یکدیگر رقابت کردند. این دو کاندیدا در دور نخست انتخابات در رقابت با ۹ نامزد دیگر به ترتیب ۲۴.۰۱ و ۲۱.۳۰ درصد آرا را کسب کرده بودند.
به گزارش یورو نیوز، ماکرون خود را سیاستمداری سوسیال-لیبرال و فارغ از جریان‌های سیاسی غالب فرانسه می داند، با این حال منتقدان و مخالفان وی را به نمایندگی سیستم مالی و بانکی موجود متهم می کنند. از سوی دیگر، مارین لوپن، کاندیدای جبهه ملی فرانسه نیز در حالی که بهترین نتایج تاریخ را برای این جریان سیاسی ملی گرای افراطی کسب کرده، در هفته های گذشته برخی مواضع خود به ویژه درباره خروج از یورو را اندکی تلطیف کرده است، اما تا این لحظه شانس زیادی برای پیروزی در مقابل ماکرون ندارد.
با وجود آنکه امانوئل ماکرون براساس بسیاری از نظرسنجی‌ها با اختلاف بسیار بالاتر از مارین لوپن قرار دارد اما بسیاری از تحلیگران نسبت به میزان چشمگیر عدم مشارکت در دور دوم انتخابات و احتمال پیروزی نامزد جبهه ملی هشدار داده اند و این امر می‌تواند بر پیروزی احتمالی امانوئل ماکرون تاثیری جدی داشته باشد.
امانوئل ماکرون کیست؟
امانوئل ماکرون 39 ساله، فردی که تا چندی پیش برای عموم مردم ناشناخته بود اما به یکباره با حضور در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ضمن به حاشیه راندن احزاب سنتی این کشور، به یک ارزش نمادین برای مردمش تبدیل شد.
پیروزی ماکرون بر مارین لوپن نامزد راست افراطی فرانسه که از نظر کارشناسان به پیروزی خوش بینی بر ترس تعبیر می شود، سبب خواهد شد تا علاوه بر تغییر در روند سیاسی این کشور و به حاشیه رانده شدن احزاب ناسیونالیست افراطی، اروپا را نیز از وحشت بریگزیتی دیگر نجات دهد.
ماکرون وزیر اقتصاد کابینه دوم ماوئل والس نخست وزیر فرانسه و یک بانکدار است که توانست در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب 24 درصد آرا به همراه مارین لوپن به دور دوم راه پیدا کند. او که از سیاست بازار آزاد حمایت کرده و با توصیف خود به عنوان نه راست و نه چپ، از یک همبستگی دسته جمعی صحبت می‌کند، توانست با راهیابی به دور دوم انتخابات به همراه رقیب خود مارین لوپن، به سلطه 60 ساله احزاب اصلی در فرانسه مهر پایان بزند. اکونومیست در مورد ماکرون گزارش می دهد که دستاوردهای او تمام قواعد موجود در فرانسه را به چالش کشیده است. او توانست با جذب جوانان و راه اندازی جنبش در حرکت (E- Marche) همانند یک ماشین نرم سیاسی، آرای خاموش هر دو حزب جمهوری خواه و سوسیالیست را به خود جلب کرده و در مرحله دوم نیز با حمایت اکثریت غالب جریانات سیاسی در فرانسه شانس خود را برای پیروزی به میزان زیادی افزایش دهد.
در این رابطه می توان گفت که این دور از انتخابات فرانسه با ایجاد فضایی دو قطبی، نمایانگر یک شکاف عمیق اجتماعی در فرانسه است. ماکرون در مقابل مارین لوپن رقیب خود که طرافدارانش بیشتر در مناطق روستایی سکونت داشته و از جمله کسانی بودند که کسب و کارشان را از دست داده اند، توانست که از یک گروه حامی ساکن در شهرهای بزرگ فرانسه که به بازار آزاد و ارتباطات گسترده با اروپا معتقد بودند به موفقیت دست یابد.
وی در دور دوم با جلب حمایت اکثریت جریانات تاثیرگذار در فرانسه رقابت را به جنگ میان یک بانکدار و یک فاشیست تبدیل کرده و توانسته تا لحظه تنظیم این گزارش از رقیب خود پیشی بگیرد. در همین راستاست که می توان گفت، تقویت احتمال ورود ماکرون به الیزه و انتخاب وی به عنوان جوان ترین رییس جمهوری تاریخ کشور، امری است که سبب شده تا کارشناسان تاکید کنند، ماکرون چه برنده و چه بازنده، فرانسه را تغییر داده است.

نظر شما