شناسهٔ خبر: 19240440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه امروز برگزار مي‌شود

دوئل «مكرون» و «لوپن» در ايستگاه پاياني

روزنامه جوان

دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه به ايستگاه پاياني رسيد و...

صاحب‌خبر -
دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه به ايستگاه پاياني رسيد و مردم اين كشور امروز از بين امانوئل مكرون، نامزد ميانه رو و مارين لوپن، نامزد حزب راست افراطي جبهه ملي يك نفر را براي سكانداري كاخ اليزه انتخاب مي‌كنند. آخرين نظرسنجي‌ها درحالي از پيشتازي مكرون در انتخابات حكايت دارد كه ستاد انتخاباتي وي ديروز مورد حمله سايبري قرار گرفت و برخي اسناد آن در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد.
 
تبليغات دور دوم انتخابات ۲۰۱۷ رياست جمهوري فرانسه پايان يافت تا گام آخر اين كارزار براي انتخاب سكاندار آتي كاخ اليزه در پنج سال آينده بين امانوئل مكرون و مارين لوپن با دو تفكر متضاد، رقم بخورد و اين دو نامزد امروز براي تصدي رياست جمهوري با يكديگر رقابت مي‌كنند. بسياري از نظرسنجي‌هاي رسانه‌هاي غربي اعلام كردند كه بيش از 60 درصد مردم فرانسه تمايل دارند در دور دوم انتخابات به مكرون رأي‌دهند. نظرسنجي مؤسسه آيفوپ كه جمعه شب منتشر شد، نشان مي‌دهد مكرون در دور دوم انتخابات رياست جمهوري موفق به كسب بيش از 63 درصد آرا خواهد شد و لوپن تنها 37 درصد آرا را كسب خواهد كرد. اين بهترين عملكرد ثبت شده براي مكرون در نظرسنجي‌ها از اواسط آوريل به شمار مي‌رود. چهار نظرسنجي ديگر نيز نشان مي‌دهد مكرون 62 درصد و لوپن 38 درصد آرا را در اختيار خواهند داشت. امانوئل مكرون با 9/23 درصد در دور نخست رتبه اول را كسب كرد و مارين لوپن با 4/21 درصد دوم شد. نظرسنجي‌ها حاكي است عملكرد مثبت و خوب مكرون در آخرين مناظره تلويزيوني تأثير زيادي بر جلب بيشتر افكار عمومي داشته است.
 
كاهش نگراني‌ها نسبت به تحولات سياسي فرانسه موجب شده است تا ارزش يورو پول واحد اروپايي در برابر دلار امريكا به بالاترين سطح در شش ماه اخير برسد. مكرون از حمايت احزاب ديگر نيز برخوردار است و نامزدهاي شكست خورده در دور اول گفته‌اند كه از مكرون حمايت مي‌كنند و تلاش مي‌كنند تا از پيروزي لوپن جلوگيري كنند. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه بار ديگر نسبت به خطر پيروزي لوپن در انتخابات رياست جمهوري هشدار داد و از مردم فرانسه خواست به مكرون رأي‌دهند.  دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه درحالي برگزار مي‌شود كه تدابير امنيتي در اطراف برج ايفل تشديد شده است. به گزارش رويترز، پليس فرانسه پس از آن تصميم گرفت تدابير امنيتي در اطراف برج ايفل را افزايش دهد كه گروهي از فعالان صلح سبز سعي كردند با بالا رفتن از اين برج، پارچه‌نوشته بزرگي را نصب كنند. در يك حادثه ديگر نيز افسران پليس يك سرباز سابق را كه تحت تأثير ديدگاه‌ها و تفكرات افراطي قرار گرفته، در نزديكي يك پايگاه هوايي ارتش در شمال پاريس بازداشت كرده‌اند. پليس فرانسه تصميم گرفته است تا نيروهاي بيشتري را براي حفاظت از اماكن مهم و حساس در سراسر اين كشور مستقر كند. همچنين چند صد نفر از دانش‌آموزان فرانسوي جمعه شب با برگزاري تظاهرات در پاريس اعتراض خود را به نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري فرانسه اعلام داشتند.  
  
رسوايي از نوع كلينتون
 در اتفاقي شبيه به اتفاقات انتخابات اخير رياست جمهوري امريکا که ستاد کلينتون نامزد حزب دموکرات مورد هک قرار گرفت، ستاد انتخاباتي مكرون هدف يك حمله خيلي بزرگ سايبري قرار گرفته و تعداد زيادي از ايميل‌ها و اسناد هك شده ستاد امانوئل مكرون در شبكه‌هاي اجتماعي و اينترنت منتشر شده است.  اين مجموعه از ايميل‌ها و اسناد ستاد انتخاباتي مكرون در وب‌سايتي به نام «ايميل ليكس» منتشر شده است. ستاد مكرون در بيانيه‌اي اعلام كرد: «اين ستاد هدف يك حمله گسترده و هماهنگ هكر‌ها بوده و اطلاعات داخلي (از جمله اسناد مالي) مختلف اين ستاد هك و سپس در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است.»

نظر شما