شناسهٔ خبر: 19162663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس مرکز آمار ایران : دستکاری آمارها ؛ گناه کبیره است

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد : هیچکدام از دست‌اندرکاران، کارشناسان و مسئولان مرکز آمار مجاز به دستکاری در شاخص‌های آماری نیستند وهر گونه شائبه دستکاری در اطلاعات مرکز آمار و در هر سطحی مذموم است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ،امیدعلی پارسا در نشست خبری که امروز برگزار شد ، به نحوه جمع‌آوری آمار مربوط به اشتغال و نرخ بیکاری اشاره کرد وگفت: مرکز امار ایران ،مرکز سیاستگذاری اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشورنیست و وظیفه
ما اندازه گیری صحیح اطلاعات و امار است .
وی ادامه داد: دولتها به نیابت مردم از محل بودجه عمومی کشورنهادهای به اسم مرکز امار دارند که هزینه درامدهای اماری را مردم از طریق بودجه عمومی پرداخت می کنند.
پارسا با اشاره به اینکه اطلاعات مردم محرمانه است و در اختیار کسی قرار نمی گیرد، تصریح کرد: در همه کشورها نرخ رشد و تورم اقتصادی وجود دارد و در کشور ما علاوه بر مرکز امار به بانک مرکزی هم اجازه انتشار امار داده شده است.
وی ادامه داد: دست کاری در امارهایی که در معرض قضاوت مردم است ، گناه کبیره محسوب می شود.
رئیس مرکز آمار ایران افزود: پرسشنامه ها 50 پرسش دارند که از 60 هزار خانوار نمونه که به روش علمی انتخاب شده اند ، اطلاعات دقیق امارگیری می شوند. اطلاعات تک تک آنها را با مصاحبه‌های تفصیلی دریافت و انواع خطاهای آماری ممکن را رفع می کنیم و در نهایت، کنترل ها و چک های مجدد صورت می گیرد و بعد از آن، با کمک علم آمار، این را به کل کشور تعمیم می دهیم.
پارسا گفت : امسال برنامه کلی استقرار نظام آمار ثبتی مبنا و حذف موازی کاری و تقسیم کار عالمانه تولید آمار در کشور را در قالب شورای عالی آمار کشور دنبال می کنیم و امیدواریم با انجام این کارهای زیربنایی، شاهد ارتقای فرهنگ و سواد آماری در کشور باشیم.
وی تاکید کرد: طرح آمارگیری از نیروی کار در سال 82 طراحی شده و در سال 83 مورد آزمایش قرار گرفته و در نهایت، از اردیبهشت 84 که هنوز دولت نهم شروع به کار نکرده بود، مبتنی بر استانداردهای سازمان بین المللی کار، اجرا شده است، بنابراین تا پایان زمستان سال95، معادل 48 فصل متوالی است که طرح آمارگیری نیروی کار با تعاریف، مفاهیم و مبانی ثابت و طی4 دولت مختلف، به شیوه ثابت مورد عمل واقع شده است، به همین دلیل این طرح را می‌توان یکی از باثبات‌ترین منابع آماری کشور برشمرد.
وی ادامه داد: در بحث تورم از 55 هزار مغازه و 230 هزار قیمت ، پرسیده شد و بر این اساس نرخ تورم تک رقمی اعلام شد و مرکز آمار نیز همان قیمت‌ها را به صورت سراسری مقایسه می‌کند تا اختلافات احتمالی را بررسی و رفع کند. امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم نرخ تورم به آرامی کاهش یافته و اکنون تورم تک رقمی شده است.
وی تاکید کرد: تا این لحظه هیچ آمار منتشر نشده‌ای از سوی مرکز آمار ایران وجود ندارد.
پارسا با اشاره به جلسه‌ای که بعد از سرشماری سال 95 با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد ، گفت: ایشان در آن جلسه به دو نکته اهمیت ، دقت و صحت آمار و جلوگیری از ارائه آمارهای غلط اشاره کردند.
وی با بیان اینکه هیچ‌کدام از دست‌اندرکاران، کارشناسان و مسئولان مرکز آمار مجاز به دستکاری در شاخص‌های آماری نیستند، تاکید کرد: هرگونه شائبه دستکاری در اطلاعات مرکز آماری در هر سطحی مذموم است.
پارسا ادامه داد: در مرکز آمار ایران هیچ‌کدام از مدیران نمی‌توانند خارج از این سازوکار در آمارهای تولیدی دخل و تصرفی داشته باشند.
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه میانگین اشتغالزایی در دولت نهم 120 هزار نفر و در دولت دهم 31 هزار و 971 هزار نفر بوده است ، گفت: متوسط کل اشتغالزایی خالص دولت‌های نهم و دهم 76 هزار و 183 نفر بوده است.
وی گفت: در دولت یازدهم 490 هزار نفر اشتغال خالص سالانه ایجاد شده است که البته با توجه به بیکاری 3 میلیون و 200 هزار نفری این عدد تکافوی کل اشتغال کشور را نکرده است.
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به برداشت های اخیری که در خصوص حذف نتایج اولیه سرشماری سال 95 از سایت این مرکز انجام شده بود ، گفت: در سرشماری سال 90 شاخص‌های اهمیت با ضرایب سال 85 اعلام شده بود و در سال 91 ضرایب اهمیت شاخص‌ها بروزرسانی شده و به تبع آن نتایج نمونه‌گیری از نیروی کاری که قبلا اعلام شده بود حذف و نتایج آمارگیری اشتغال قطعی جایگزین آن شد.
رئیس مرکز‌ آمار ایران گفت: انتظار نداریم مقامات و مسئولان خارج از آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مرکز آمار اعداد و ارقامی را اعلام کنند.

نظر شما