شناسهٔ خبر: 19045472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

عراقچی:

آمریکا خلاف متن و روح برجام عمل می کند

صاحب‌خبر -

معاون وزیر خارجه حرکت‌ها و اظهارات اخیر مقامات آمریکایی را خلاف برجام و روح و متن آن خواند و گفت: رایزنی‌ها درباره خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان هنوز به سرانجام نرسیده و در جریان است.

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 به همراه هیأت اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شد. سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام که ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، تاکید کرد:  تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله‌جویی آمریکا در این نشست مطرح شد. وی گفت: حرکت‌هایی که شاهد هستیم به اعتقاد ما بر خلاف مسیر برجام است. عراقچی ادامه داد: همین که سیاست بازنگری، ارزیابی و مرور برجام را اعلام کردند، صحبت‌هایی که توسط رییس‌جمهور و بقیه مقامات رسمی آمریکا صورت می‌گیرد، این فضای عدم اطمینان و سرگردانی که برای دنیا ایجاد کردند، اینها خلاف برجام و متن و روح برجام است. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در خصوص مخالفت انگلیس با درخواست خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان نیز با بیان اینکه مذاکرات در این زمینه هنوز به سرانجام نرسیده و هنوز جریان دارد، عنوان کرد: رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد.  به گزارش فارس، گفتنی است؛ هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین بعد از حدود سه ساعت و نیم پایان یافت و رایزنی با هیات های آمریکا و انگلیس دیگر برنامه هیات ایرانی در وین بود.
عراقچی در حاشیه این نشست و در ادامه رایزنی‌ها با برخی از هیأت‌های شرکت کننده، با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در تشریح این دیدار، با بیان اینکه در گزارشات مکرر آژانس مورد تایید واقع شده که ایران برجام را به دقت اجرا کرده و همواره به تعهداتش پایبند بوده است، یادآور شد: ولی این در مورد طرف مقابل به طور کامل صادق نیست و این در حالی است که در خصوص ما پایبندی و تعهد ایران به برجام، همواره توسط آژانس مورد تایید قرار گرفته است. عراقچی افزود: این نشانگر یک همکاری بسیار روان و خوبی است که بین ما و آژانس و ماموران آژانس وجود دارد.

  تا 90 روز پایبند می‌مانیم!
نشست کمیسیون مشترک برجام نیز در حالی برگزار شد که ادعاهای مقامات آمریکایی همچنان علیه ایران و توافق هسته‌ای ادامه دارد. در همین رابطه، «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا تا زمان اتمام بررسی 90 روزه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به این توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند.
 

ترامپ:
توافق هسته‌ای با ایران را بازبینی می‌کنیم

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه اجازه نخواهند داد ایران به سلاح اتمی دست یابد، از بررسی بسیار دقیق توافق هسته‌ای خبر داد. وی در مصاحبه با شبکه خبری «اُ اِی اِن» گفت: هرگز نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم سلاح اتمی داشته باشد.مشغول بررسی بسیار دقیق توافق هسته‌ای هستیم و آنرا بازبینی می‌کنیم. «تری یینگست» خبرنگاری که این مصاحبه را انجام داده با انتشار بخش‌هایی از آن در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دولت آمریکا گزارشی را درباره توافق هسته‌ای ایران منتشر خواهد کرد.
 

 

نظر شما