شناسهٔ خبر: 1901834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هیچ کس در پرونده بابک زنجانی مصون نیست

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای جعفری دولت آبادی در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و فعلی دادگاه انقلاب افزود: یکی از سیاست های دستگاه قضایی ، مبارزه با فساد است، در این چند سال اخیر چندین پرونده مهم در این خصوص در دادسرای تهران مفتوح شده است.

وی ادامه داد: وقتی ما از زبان برخی نمایندگان می شنویم که در بازداشت بودن بابک زنجانی هم شک می کنند، باید به خودمان بیاییم که چه اتفاقی افتاده است اینان چنین اخباری منتشر می کنند؟ مگر دیدن اینکه بابک زنجانی در زندان است کار سختی است؟

دادستان تهران گفت: اینکه این تعداد فکر و ذکر مردم را مخدوش کنند که آیا بابک نیز در زندان است، کار جالبی نیست؛ در حالی که این پرونده یکی از بزرگترین پرونده های اقتصادی بعد از انقلاب است.

وی افزود: بعد از انقلاب و تا این زمان پرونده ای نداشتیم که حجم مالی آن و تعداد متهمانش این قدر گسترده باشد.

جعفری دولت آبادی گفت: مشکل دیگری که در این پرونده وجود دارد گسترش حجم مسائل مطرح در این پرونده در حوزه های نفت، ارز، کارگزاری و پول متمرکز است.

وی افزود: در مسائل نفت، فروش نفت به فردی که وجوه خود را نداده و با ترفندهای زیادی از دادن پول خودداری کرده و با ال سی های بی اعتبار سعی کرده نفت را بخرد و پول آن را پرداخت نکند.

وی ادامه داد: کشف این سرنخ ها کار بسیار سنگینی است و کسانی که مرتب در این خصوص مصاحبه می کنند و اعلام اسم و کشف شبکه می کنند چرا این مطالب را در اختیار دستگاه قضایی قرار نمی دهند اگر گزارش هایی دارند و هر روز اخباری را منتشر می کنند چرا آنها را در اختیار دستگاه قضایی قرار نمی دهند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: ما به لحاظ محرمانه بودن تحقیقات مجبوریم فعلاً‌ سکوت کنیم و نمی توانیم از محتویات پرونده بگوییم اما با قاطعیت و افتخار می گوییم یکی از بهترین پرونده هایی است که تمام تحقیقات آن را خود بازپرس انجام داده و نقش ضابطان در این پرونده کم است.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: به لحاظ مسائلی که در این پرونده مطرح است سعی کردیم بازپرس شخصاً در این پرونده تحقیق کند و اکنون نیز هزاران صفحه تحقیقات را بازپرس انجام داده و از بسیاری مسئولان سابق و فعلی تحقیق به عمل آمده است.

سیاست دستگاه قضا در پرونده زنجانی وصول پولها  است

دادستان تهران گفت: نیاز نبود اسم ببریم و عدد و رقم بگوییم و نباید دل ملت را خالی کرد، اما مطمئن باشید که مبارزه با افرادی مانند بابک زنجانی  ادامه خواهد داشت و کسانی که در پرونده بابک نقش داشتند، ریز و درشت حتماً به دادستانی احضار خواهند شد، هیچ کس در این پرونده مصون نیست.

جعفری دولت آبادی افزود: اما سیاست دستگاه قضایی متفاوت بوده است و از اول نیز هدف اصلی وصول پولها بوده و ما سعی کردیم به حواشی وارد نشویم چون حواشی تبعات زیادی دارد و اگر بخواهیم وارد این حواشی بشویم حالا حالاها باید دنبال حواشی باشیم.

وی ادامه داد: سیاست اصلی دستگاه قضایی و دادستانی تهران؛ وصول پولهاست و این هدف اولیه ما از دستگیری بابک زنجانی بوده و این ادامه پیدا خواهد کرد.

جعفری دولت آبادی گفت: خوشبختانه قانون مجازات اسلامی جدید سال 92 در بحث مبارزه با فساد یک ماده بسیار روشنی دارد و در بحث افساد فی الارض یک ماده بسیار درخشانی تصویب شده است و انشاء الله دادستانی به زودی کیفرخواست سه نفر از متهمان این پرونده را صادر خواهد کرد اما به یاد داشته باشید این یک پرونده ساده ایراد ضرب و جرح عادی نبوده که بتواند با یک سؤال و جواب حل شود بلکه پرونده ای است که دهها نفر در آن نقش داشته و دستگاه های زیادی باید در این خصوص اطلاعات و توضیح بدهند.

وی ادامه داد: حتی ما اخیراً در هفته گذشته یکی از مسئولانی که در این پرونده نقش داشت به دادسرا آوردیم و حدود 50 صفحه از وی تحقیق کردیم، اطلاعات بسیار زیادی در کشف نقاط ابهام این پرونده به ما داده است.

جعفری دولت آبادی گفت: متأسفانه برخی که دست به مصاحبه شان خوب است مدام این طرف و آن طرف حرف می زنند که کاری نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: من از همه مردم و مسئولان و دستگاه هایی که اطلاعاتی در این خصوص دارند درخواست می کنم حتماً‌ در اختیار ما قرار بدهند.

دولت آبادی گفت: بازپرس ما یک تنه تمام تحقیقات را به دوش می کشد و سعی کردیم بازپرس پرونده فارغ از همه دستگاه ها، خودش تحقیقات کند و الحمدالله نیز در این خصوص کار خوبی صورت گرفته است.

دادستان تهران ادامه داد: البته در وصول پول مشکلاتی وجود داشته اما درباره بحث نقل و انتقال پول تصمیماتی گرفته شده است که به زودی انجام می شود.

تشکیل دادسرای پولی و مالی تا پایان سال

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دادسرای پولی و مالی تا پایان امسال تشکیل خواهد شد.    

جعفری دولت آبادی گفت : آنچه که سیاست قوه قضائیه و دادستانی است مبارزه با فساد اقتصادی است، اما این به معنای این نیست که سایر دستگاه ها جرم تولید و ما را گرفتار کنند.

وی افزود: بانک مرکزی در کنترل موسسات پولی باید حتماً نظارت کند و نباید موسسات پولی مثل قارچ تولید شود.

دادستان تهران با اشاره به یکی از شرکت های لیزینگ در سعادت آباد گفت: این شرکت ها در یک مورد در سعادت آباد فقط 3000 نفر را گرفتار کرده و 40 میلیارد پول مردم را برده است که در این شرایط دستگاه های نظارتی کجا هستند ؟

وی ادامه داد : این موسسات که هر روز بانک و موسسات اعتباری و غیراعتباری مدام تبلیغ می کنند اینها چگونه شکل می گیرند ‌و پولهای مردم را جذب می کنند و گرفتاری آن با دستگاه قضایی است.

دادستان تهران گفت : دستگاههای پولی کشور ، بانک مرکزی باید در کنترل و صدور مجوز عزم خود را جزم و بر آنها نظارت کنند و تا زمانی که این نظارت ها نباشد همین روال است .

جعفری دولت آبادی گفت : امروز در تهران ، فردا در بوشهر و جاهای دیگر اتفاق خواهد افتاد اگر ما می گوییم سیاست ما مبارزه با فساد است این نیست که دیگران بنشینند و وظایف خود را انجام ندهند بلکه دستگاه هایی که متولی بانکداری کشور هستند ،  حتماً در این حوزه باید بیشتر دقت کنند و حتما کار بیشتری انجام دهند.

وی ادامه داد البته امیدواریم تا پایان سال  دادسرای پولی و بانکی تشکیل شود که در آنجا به طور مفصل پرونده های مرتبط مطرح خواهد شد .

وی ادامه داد ما اکنون از امروز در حوزه اقتصاد از موسسات تولید و شرکت های لیزینگ به شدت آسیب می بینیم پولهای سرگردان مردم در این سه حوزه سرمایه گذاری می شود و بعد از مدتی پول مردم را می برند و توپ در میدان دستگاه قضایی می افتد و آن موقع میزان نارضایتی افزایش پیدا می کند .

دولت آبادی ادامه داد پیشگیری معنی اش همین است که نگذاریم موسسات غیرمجاز و غیرمعتبر تشکیل شود و اگر با مجوز تشکیل شدند بر آنها نظارت شود و مردم عزیز نیز به راحتی پول های خود را در اختیار آن دسته از شرکت های خصوصی که اعتباری ندارند ، نگذارند .

دادستان تهران گفت : در این بخش سیاست دستگاه قضایی در بحث مبارزه با مفاسد اقتصای ادامه خوهد یافت و دستگاه قضایی با تمام توان در این کار وارد خواهد شد و شده است و دادستانی حتماً این موارد را رصد می کند .

وی افزود : ما اکنون پرونده های بسیار زیاد و مهمی در تهران داریم که به دلیل محتوایی نمی توانم بگویم اما آنچه که می توانم بگویم این است که این سیاست ما پابرجاست و با کسانی که اموال عمومی را به یغما می برند ، این مبارزه ادامه خواهد یافت و هم تشدید خواهد شد .

 کسانی که کارت پایان خدمت جعل کنند تحت تعقیب خواهند بود 

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت : اخیرا در حوزه ورزش اخبار زیادی منتشر شده است که حکایت از نابسامانی در این حوزه دارد.

جعفری دولت آبادی افزود: دیدار یکی از مسئولان ورزشی با یکی از ضد انقلاب ها در خارج از کشور ، جعل کارتهای پایان خدمت ، مسائل مربوط به فساد در ورزش و اتفاقی که درخارج از کشور رخ داد و متاسفانه حرکات نامناسب ورزشی که این روزها رخ داد همه مورد رصد هستند.

دادستان تهران گفت : درباره حل مسائل ورزش از جناب آقای وزیر ورزش و همه دست اندرکاران می خواهم که ما باید روح پهلوانی ، پاکدامنی و برادری و اخوت را ترویج بدهیم و مسلما لابی گری و فساد اخلاقی و مسائلی که اخیراً مطرح شده است مورد رضایت مسئولان کشور نخواهد بود اما این به معنای این نیست که همه چیز فوتبال و یا ورزش کشور تحت الشعاع است.

وی افزود : دادستانی با تشکیل شعبه ای در دادسرای فرهنگ و رسانه به جرائمی که در این حوزه رخ داده است رسیدگی خواهد کرد.

جعفری دولت آبادی گفت : مشکلاتی که در بحث پایان خدمت مشاهده می شود اوایل بر اساس گزارشی که ما از سایت های خبری به صورت پراکنده شنیدیم و در ادامه از نظام وظیفه استعلام کردیم ، لیست 118 نفره ای را به ما اعلام کردند که از این لیست ، 38  نفر آن را تایید کردند و درباره  80 نفر دیگر موضوع بررسی می شود.

وی افزود : البته امروز شنیدم که وزارت ورزش کار خوبی انجام داده و تعدادی از آنان را محروم کرده است.

دادستان تهران گفت : حتماً کسانی که کارت پایان خدمت را جعل کنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و اجازه نخواهیم داد ، آنها در میادین ورزشی نام مبارک جمهوری اسلامی را به دوش بکشند و یا کسی که مرتکب جرم بود در تیم های ملی بازی کند.

وی با بیان اینکه باید به این حوادث پایان داد، افزود : مگر می‌شود کسی که مرتکب جرم شده در تیم ملی بازی کند.

جعفری دولت آبادی گفت : هیچ کجای دنیا اینطور نیست که کسی کارت نظام وظیفه اش جعلی باشد و خدمت نکند و برود افتخار بیافریند ، اگر قرار است کسی افتخار بیافریند باید از راه صحیح و درست باشد.

وی افزود : حتماً اتفاقی که در اینچئون رخ داد و دل همه ایرانی ها را به درد آورد پیگیری می شود.

دادستان تهران گفت : ایران سرزمین پاکی ها و شهدا و سرزمین خدمتگزاران و افراد متعهد و پاک ، سرزمین مردان بزرگ و شاعران بزرگ است چگونه می شود فردی در آنجا این کثافت بازی را انجام دهد و چهره مبارک جمهوری اسلامی را لکه دار کند و ما نظاره گر باشیم و با او برخورد نشود.

وی افزود : حتماً وزارت ورزش اقدام و مشخصات این فرد را به دستگاه قضایی اعلام خواهد کرد ، درست است که یک حادثه کوچکی بود و یک فرد کوچک این کار را انجام داده است اما ضربه ای که برچهره فرهنگی کشور زده  نابخشودنی است.

دادستان تهران گفت : ما در میادین ورزشی افتخارات زیادی نصیبمان شده است اما در این پارچه سفید پرافتخار یک لکه سیاه هم زیادی است بنابراین ما هم از مسئولان ورزشی و هم از همه کسانی که دراین حوزه ها فعال هستند درخواست داریم خودشان به این مباحث رسیدگی کنند.

وی افزود : ما مایل نیستیم به جای مسئولان دستگاه های ورزشی ، فرهنگی ، اجتماعی و یا بهداشتی و اقتصادی ورود و عمل کنیم اما اگر کوتاهی و جرمی را ببینیم حتماً اقدام خواهیم کرد.

جعفری دولت آبادی در ادامه به حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت : امیدواریم مسئولان در این حوزه ها به وظایف قانونی خود عمل کنند و دغدغه های که در این حوزه وجود دارد برطرف شود و کمتر اجازه بدهند که ما ورود کنیم و مسائلی که در حوزه های فرهنگی وجود دارد با همت بیشتری برطرف شود.

نظارت های ما تشدید خواهد شد

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت : دادسراها یک واحد اقدام کننده در خط مقدم هستند.

دولت آبادی به سیاست های دستگاه قضایی در دوره دوم ریاست قوه قضائیه اشاره کرد و افزود : سیاست های زیادی از سوی مقام معظم رهبری حداقل در شش محور ابلاغ شد که یکی از این سیاست ها اعمال و تشدید نظارت هاست.

وی گفت: دستگاه قضایی به دلیل گستردگی جغرافیایی و تعدد مراجع قضایی ، تعداد قضات و شعبات و نوع اختیاراتی که قضات دارند ، طبعا باید زیر یک چتر نظارتی مشمول شوند.

دولت آبادی افزود: این نظارت ها با نظارت های دستگاه اجرایی متفاوت است چون قضات از اختیارات قانونی زیادی برخوردار هستند و این نظارت ها نمی تواند مانع اختیارات قانونی آنها شود اما به لحاظ گستردگی و تعدد مراجع قضایی چاره ای نیست که این مجموعه بزرگ در خدمت انقلاب نیز تحت نظارت قرار بگیرند.

وی ادامه داد : در این خصوص حتما نظارت ها هم درباره خود قضات و هم درباره مدیران تشدید خواهد شد.

جعفری دولت آبادی گفت : در این خصوص در تهران چندین کار انجام شده ، نخست اینکه بازدیدهای سرزده دادستان از مراجع قضایی زیاد شده است و من در یکی دو ماه گذشته تقریبا از نیمی از دادسراهای تهران بدون اطلاع قبلی بازدید کرده ام.

وی گفت: همچنین با تصمیم رئیس قوه قضائیه معاونت جدیدی با عنوان معاونت نظارت تشکیل شده است که این سمت به معاون اول دادستان واگذار شده است و حداقل هفته ای سه روز از دادسراها در تهران بازدید می شود که این بازدیدها ادامه خواهد یافت ضمن اینکه با قضات صحبت و پرونده های زیادی دیده و با مردم ملاقات می شود.

دادستان تهران افزود: امیدواریم نظارت ها به بهبود روش ها و رسیدگی به پرونده ها کمک کند و منجر به رضایتمندی مردم شود.

جعفری دولت آبادی در ادامه گفت: البته در یک ماه اخیر برخی جابجایی ها صورت گرفت که این جابجایی ها براساس نیازهای ما و خدمت بهتر و بیشتر بوده است.

وی افزود: تهران پر از مطالب و حوادث زیاد است و شهر کلانی است که اتفاقات زیادی در آن رخ می دهد و دادستانی نمی تواند یک ناظر صرف در تهران باشد و باید به همه حوادثی که در تهران رخ می دهد اشراف داشته باشد تا بتواند برای مردمی که در تهران زندگی می کنند امنیت پایداری را رقم بزند.

دادستان تهران به بحث فعال کردن سرپرستان دادسراها اشاره کرد و گفت: این دادسراها یک واحد اقدام کننده در خط مقدم است و سرپرستان دادسراها نمی توانند به حوادث دور بر خود بی تفاوت باشند.

وی افزود: جرائمی مثل اسیدپاشی ، قتل ، سرقت و کلاهبرداری های کلان حتما در دستور کار دادستانی قرار دارد.

دادستان تهران گفت : اشرار و شرارت ها از جمله جرائمی است که فکر و ذهن مردم را به خود مشغول می کند و یک چاقو کشی و اسیدپاشی و شرارت برای شهری کافی است که ذهن مردم را مشغول کند بنابراین از همه سرپرستان دادسراها می خواهم در این حوزه ها قاطعانه وارد شوند.

وی افزود : حتما ً سیاست  دادستانی برخورد قاطعانه با جرایمی است که به امنیت عمومی لطمه وارد می کند.

جعفری دولت آبادی گفت : ما در حوزه مواد مخدر مسائل زیادی داریم و امروز مواد مخدر به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده است.

وی افزود :  تعداد زیاد معتادان ، قاچاق مواد مخدر، توزیع مواد مخدر صنعتی در کشور و ترانزیت آن باعث شده هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل شود و جمهوری اسلامی بعد از انقلاب هزینه های زیادی در این حوزه بپردازد.

دادستان تهران گفت : آنچه که ما می  توانیم در این حوزه تاکید کنیم یکی در حوزه پیشگیرانه و دیگر در حوزه مقابله است که در حوزه پیشگیرانه دستگاه هایی مثل وزارت کشور ، پلیس و سازمان هایی مانند بهزیستی عهده دار کارهای پیشگیرانه هستند و اولویت دارند و اینها باید به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود : امروز فرستادن زندانیان معتاد با کمتر از یک گرم به زندان نه تنها مشکلات را حل نکرده بلکه مشکلات ما را حادتر کرده است بنابراین پلیس باید از جمع آوری معتادین و اعزام آنها به دادسرا خودداری کند.

جعفری دولت آبادی گفت : اعزام معتاد به دادسراها مشکلی از قاچاق مواد مخدر حل نمی کند تا کی می خواهیم از دادسراها به عنوان محل نگهداری معتادان استفاده کنیم اینها باید در کمپ ها نگهداری شوند.

وی افزود : اعزام آنها به زندانها مشکلات درمانی زندانها را افزایش داده است و حتی برای برخی از آنها میلیون ها تومان در زندان هزینه می شود و درمان می شوند.

دادستان تهران گفت : وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید بیشتر در این خصوص فعالیت کنند و معتادان باید به کمپها بروند و دادسرای انقلاب تهران نیز عهده دار برخورد با قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان اصلی باشد.

وی افزود : در حوزه مقابله نیز ما در چند سال گذشته احکام زیادی را اجرا کردیم و احکام تعدادی اجرا شده و تعدادی نیز در دستور کار ماست اما تا زمانی که سیاست مقابله بر دستگیری قاچاقچیان اصلی استوار نشود انرژی و وقت قضات ما هدر می رود.

وی ادامه داد : نمی خواهم بگویم پلیس وظیفه ندارد با معتادان برخورد کند اما اعزامشان به دادسرای انقلاب مشکل اعتیاد را حل نمی کند چون جای معتادان در کمپ و جای قاچاقچی در زندان و چوبه دار است.

جعفری دولت آبادی گفت‌: قضات ما تجربیات بسیاری دارند آنها را با پرونده های یک گرمی و نیم گرمی مشغول نکنید و دستگیری این افراد بیشتر به جمع آوری شباهت دارد و باید سرپنجه های قاچاق مواد مخدر در تهران زده شود.

وی افزود : قضات ما این آمادگی را دارند به جای اینکه  150 تا 200 پرونده یک گرمی و نیم گرمی رسیدگی کنند، پرونده های سنگین را رسیدگی کنند.

صدها حکم درباره زمین خواری در تهران اجرایی شده است 

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت : ستادی در موضوع زمین خواری در تهران داریم که ماهانه یک جلسه تشکیل می دهد.

عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و فعلی دادسرای انقلاب تهران درباره برخورد با پدیده زمین خواری افزود : در موضوع زمین خواری ستادی در تهران داریم که ماهانه یک جلسه تشکیل می شود و تاکنون نیز صدها حکم در شرق و غرب تهران اجرایی شده است.

وی افزود : البته دستگاه های اجرایی مانند وزارت کشاورزی، محیط زیست و سازمان جنگل ها باید برای واگذاری زمین دقت بیشتری داشته باشند و حواسشان به زمین های حفاظت شده باشد تا به دست زمین‌خواران نیفتد.

دادستان تهران گفت : در موضوع اخیر هم هر چند یکسری از احکام صادر شده و به قطعیت هم رسیده بود اما برخی‌ها از اجرای آن سر باز زده بودند که در نهایت با ورود به موقع خانم ابتکار این موضوع به سرعت پیگیری شد و این پرونده مجدد به جریان افتاد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید دستگاه قضایی در برخورد با رسانه هایی که در قضیه اسیدپاشی سیاه نمایی کرده اند چه اقداماتی انجام خواهد داد، افزود: از اظهارات رئیس قوه قضائیه سوء‌برداشتی شده بود به این معنا که اگر کسی با فساد مقابله کند با او برخورد ‌شود در صورتی که این طور نبود.

وی ادامه داد : نظر رئیس قوه قضاییه برخورد با کسانی بود که القای ناامیدی می کنند و اینگونه جلوه می‌دهند که کشور را فساد برداشته و به پناهگاهی برای مجرمان تبدیل شده است.

جعفری دولت‌آبادی گفت:آنچه که رئیس قوه قضائیه مطرح کرد این بود که عده‌ای حق ندارند به بهانه مبارزه با فساد، دل مردم را خالی و مردم را ناامید کنند.

وی افزود : همه معتقد به برخورد با فساد هستند و ما هم این اصل را برای خود قائلیم که باید با فساد برخورد شود.

دادستان تهران درباره برخورد با رسانه های منعکس کننده اسید پاشی همسو با جریان غرب نیز گفت : همه برخوردهای ما لزوماً قضایی نیست، بنابراین در برخی از موارد عده‌ ای احضار شدند و به آنان تذکراتی داده شد.

وی افزود : اگر در مواردی هم مشاهده شود که رسانه‌ای لزوماً مرتکب جرم شده است اگر لازم باشد پرونده ای تشکیل خواهیم داد و با آن برخورد خواهد شد.

جعفری دولت‌آبادی درباره آخرین وضع پرونده رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: این پرونده در دادسرای تهران زیر نظر بازپرس پرونده در حال انجام است و تحقیقات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی افزود : اجازه بدهید به همین میزان بسنده کنیم اما بدانید کارهای خوبی انجام شده است و برخی از ابهاماتی که در بخش هایی از گزارش هیئت تحقیق و تفحص وجود داشت نیازمند تحقیق بیشتری بود که این بخش ها به کارگروه های دیگری ارجاع شد و به محض اینکه آماده شود اقدام خواهیم کرد.

دادستان تهران درباره پرونده بورسیه ‌ها و اینکه قوه قضائیه در این خصوص ورود کرده است یا خیر؟ گفت: این موضوع را از دولت پیگیری کنید.

وی درباره اینکه آیا پرونده تخلفات رئیس جمهور سابق به دادسرا آمده است، افزود: اطلاعی ندارم.



نظر شما