شناسهٔ خبر: 1882249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

بررسی ابعاد شخصیتی آیت الله مهدوی کنی در برنامه دیروز امروز فردا؛

پناهیان: آیت الله مهدوی کنی حجتی برای حقانیت دخالت روحانیت در سیاست بود/ اسماعیلی: روحانی تراز انقلاب بود/ طباطبایی: آیت الله مهدوی کنی محبوب همه بود

خبرگزاری رسا ـ ابعاد مختلف شخصیت علمی، اخلاقی، انقلابی و مبارزاتی مرحوم حضرت آیت الله مهدوی کنی در ویژه برنامه دیروز امروز فردا مورد تحلیل و بررسی اساتید حوزه و دانشگاه قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،در پی ارتحال آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری و یار صدیق و با وفای انقلاب، امام و مقام معظم رهبری، ابعاد مختلف شخصیتی این فقیه مجاهد و پارسا و عالم عامل در برنامه زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا که پنج شنبه شب از شبکه سوم سیما پخش شد، مورد بحث و تبادل نظر اساتید حوزه و دانشگاه قرار گرفت.
 
در این برنامه تلویزیونی حجت الاسلام علیرضا پناهیان و محسن اسماعیلی به صورت حضوری و حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی و دکتر باقری کنی به صورت تلفنی به تبیین شخصیت آیت الله مهدوی کنی پرداختند و به سؤالات مجری برنامه پاسخ دادند.
 
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در ابتدای برنامه دیروز امروز فردا با تسلیت ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: انقلاب و همه دلدادگان به امام و رهبری یار صدیق و با وفایی را از دست داده اند و همه ما در این مصیبت داغدار و اندوهناک هستیم.
 
وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که آیت الله مهدوی کنی سیاستمداری صادق بودند، گفت: ایشان حجتی برای حقانیت دخالت روحانیت در سیاست بودند، برخی صریحا می گویند وقتی روحانیت در سیاست دخالت کند یا شأن خود را خراب می کند یا شأن روحانیت را پایین می آورد.
 
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: به جز حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ما اگر بخواهیم دلیل عینی بیاوریم برای این که این مباحث جمع شود وجود شریف حضرت آیت الله مهدوی است، ایشان ثابت کردند روحانی می تواند در صحنه سیاست بیاید و سالم بماند و حتی سیاست را اعتلا ببخشد و مدیریت اجرای را به عهده بگیرد و در عین حال دست از تقوا، فضیلت و درس برندارد.
 
وی آیت الله مهدوی کنی را محبوب قلوب و دل ها دانست و گفت: در تشییع جنازه ایشان شاهد بودیم که مردم چقدر به ایشان عشق می ورزیدند؛ ایشان بسیار محبوب بودند و رحلت ایشان غم سنگینی به حساب می آید و شاید این چند ماه بستری بودن شان در بیمارستان آماده سازی برای پذیرش این غم جانکاه بود.
 
وی درباره نحوه سیاست ورزی مرحوم آیت الله مهدوی کنی، تاکید کرد: صداقت ایشان در عرصه سیاست مورد اذعان همه گروه ها است و خدا ببخشد آنهایی که به ایشان انگ اسلام آمریکایی می زدند، خورشید وجود ایشان در اوج صلابت و نورافشانی بودند
 
وی بیان کرد: برخی ایشان را محدود به جناح خاصی کردند و سپس شروع به بمباران ایشان کردند، آیت الله مهدوی کنی اهل حق و حقانیت بود و واقعا شخصیت فراجناحی بودند؛ البته اصولگرایان به خاطر انتصاب ایشان به این مجموعه افتخار می کنند، اما واقعا ایشان فراتر از این بودند که در یک جناح محدود شوند.
 
حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: ایشان از همه این غربت ها با صبوری عبور کردند؛ اگر کسی یک درصد قدرت ایشان را داشت رسانه و سایت راه امی انداخت اما ایشان با صداقت خود کار را به پیش می برد و دنبال این قبیل کارها نبود.
 
دکتر محسن اسماعیلی از حقوقدانان شورای نگهبان نیز در ادامه برنامه دیروز امروز فردا، با بیان این که ارتحال آیت الله مهدوی کنی ضایعه بزرگی برای انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه بود، گفت: امیدواریم به لطف و برکت عنایت حضرت حق، جای خالی ایشان پر شود.
 
وی با بیان این که صراحت آقای مهدوی کنی ناشی از صداقت ایشان بود، گفت: عدم صراحت همیشه به معنای نفاق نیست، اما بسیاری اوقات ناشی از این است که انسان می خواهد هزینه اعتفادات خود را ندهد.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: ایشان آنچه اعتقاد داشت صادقانه اعتقاد داشت، من جایی ندیدم که ایشان نقطه ضعفی از خود نشان داده باشد.
 
آیت الله مهدوی کنی تصریح می کرد روحانی سیاست مدار هستم
وی با طرح این سؤال که مردم از یک روحانی سیاست مدار چه انتظاری دارند، تصریح کرد: ایشان می فرمودند بعضی سیاست مدار روحانی هستند اما من یک روحانی سیاست مدار هستم و روحانی بودن را برای خود اصل می دانستند.
 
اسماعیلی گفت: ایشان چه در مواضع سیاسی و چه در امور مدیریتی و نقاط فردی و مدیریتی که بر یک مجموعه بزرگ دانشگاهی و تعاملاتی که با گروه های سیاسی، اجتماعی و علمی داشت به آنچه می گفت اعتقاد داشت و عمل می کرد.
 
وی افزود: ایشان صریحا اعتقادات خود را بیان و از آن دفاع می کردند، ایشان هیچ گاه پا را از مرز اخلاق و عدالت فراتر نگذاشتند.
 
وی بیان کرد: ایشان حتی نسبت به کسانی که قبول شان نداشت نسبت به رعایت حقوق شان حساسیت داشت و مراقب بود، کسی که این گونه مؤمن باشد و به عمل صالح بپردازد وعده الهی درباره او صادق است.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: از روزی که خبر ارتحال ایشان منتشر شد، انبوهی از غم و اندوه جامعه ما را فرا گرفت؛ ایشان مواضع شفاف سیاسی داشت، اما به دلیل ایمان و عمل صالح محبت او در قلب همه وجود داشت.
 
آیت الله مهدوی کنی در قالب جریان های سیاسی تعریف نمی شود
این استاد دانشگاه با بیان این که آیت الله مهدوی کنی بزرگ تر از آن است که در قالب جریان های سیاسی تعریف شوند، گفت: آیت الله مهدوی کنی ملجا همه بود، حتی افرادی که مخالف بودند به ایشان اطمینان داشتند که وقتی به ایشان مراجعه شود آنچه خیر و صلاح شان است را می شنوند.
 
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در ادامه در پاسخ به سؤالی با بیان این که جوانان ما خیلی از سوابق گرانسنگ ایشان مطلع نیستند، گفت: ایشان شخصیتی ذو ابعاد بود به همین دلیل بسیاری از جنبه های شخصیتی ایشان مغفول مانده است.
 
وی گفت: ایشان در اوائل انقلاب سه سال مسؤولیت امنیت کشور را به عهده داشتند که شرایط خاص و بحرانی بود، آن زمان می گفتند سپاه فرزند کمیته است، ایشان با جمعی از روحانیان این کارآمدی را داشتند که با این کمیته ها صیانت از انقلاب را بر عهده بگیرند.
 
حجت الاسلام پناهیان گفت: تنها نهاد برآمده از انقلاب که مدت سه سال در طوفانی ترین سال ها و شرایط مدیریت آن به عهده آیت الله مهدوی کنی بود، کمیته انقلاب بود.
 
وی افزود: حضور ثابت آقای مهدوی کنی در آن نقل و انتقال هایی که بود، تعریف حضرت امام مبنی بر این که ما به ایشان ارادت داشته، داریم و خواهیم داشت مربوط به دوران وزارت کشور ایشان است.
 
حجت الاسلام پناهیان با بیان این که ایشان مورد اعتماد دانشگاهیان و بازاریان بودند، گفت: حضور آیت الله مهدوی کنی در مقاطع حساس نقش آفرین و اساسی است.
 
وی تصریح کرد: موضع گیری های ایشان در مسائل مدیریتی کشور تفاوت هایی با دیگران داشت که حتی ایشان را مظلوم واقع می کردند، ایشان مردی بود که صحبت های شان بعد از ده سال به اثبات می رسید.
 
آیت الله مهدوی کنی فتنه مهدی هاشمی را ده سال زودتر پیش بینی کرده بود
وی اضافه کرد: ایشان فتنه مهدی هاشمی را ده سال زودتر پیش بینی کرد، وقتی داخل حزب نشدند، وقتی اجازه ندادند جامعه روحانیت به حزب تبدیل شود اینها همه نشانه تدبیر و دوراندیشی ایشان است.
 
وی افزود: ایشان با مسؤولیت ها ساده برخورد می کرد، همان گونه که با شکنجه های ساواک ساده برخورد می کردند و می گفتند من کار خودم را می کنم و با همین احساس مسؤولیت های کشور را اداره می کردند.
 
حجت الاسلام پناهیان نشاط و لبخند آیت الله مهدوی کنی را ناشی از بی تعلقی ایشان به دنیا و مادیات دانست.
 
سخنان حجت الاسلام طباطبایی درباره شخصیت آیت الله مهدوی کنی
حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی در ادامه برنامه به صورت تلفنی به عرض تسلیت این مصیبت پرداخت و گفت: من حدود پنجاه سال با ایشان آشنا بودم؛ ایشان فردی بسیار با محبت بودند.
 
وی با بیان این که ایشان مردی دین باور بود، گفت: ایشان مقید بود که این مطلب را مطرح کند، با مخالفین همواره با زبان لین و نرم برخورد و صحبت می کرد.
 
حجت الاسلام طباطبایی گفت: ایشان در تمام عمر سعی کرد آنچه می گوید عمل کند و همیشه می کوشید روحانی سیاست مدار باشد نه سیاست مدار روحانی.
 
آیت الله مهدوی کنی مخالف بی حیثیت کردن افراد بود
وی اضافه کرد: ایشان به آبروی اشخاص بسیار اهمیت می داد، حیثیت افراد برایشان بسیار با اهمیت بود. ایشان مخالف بی حیثیت و بی آبرو کردن افراد بود، سعی ایشان این بود که به افراد توهین نشود.
 
وی با تاکید بر این که روش و سیره آیت الله مهدوی کنی باید تبیین شود، افزود: ایشان محبوب همه بود، همواره در خدمت رهبر انقلاب بوده اند و همواره می کوشیدند حیثیت افراد حفظ شود و خدایی ناکرده با عملکرد نابخردانه و تندروی آفتی به انقلاب وارد نشود.
 
حجت الاسلام طباطبایی گفت: ایشان در حفظ نظام و آرمان های انقلاب و امام بسیار کوشا بود در هر کجا که بود منشا خدمات و برکات بسیاری بود.
 
حضرت امام به آیت الله مهدوی کنی اردات داشتند
اسماعیلی درباره اطلاق تعبیر یار صدیق امام، انقلاب و رهبری درباره آیت الله مهدوی کنی و چرایی این مساله نیز اظهار داشت : برای درک این مساله باید به بیانات رهبر معظم انقلاب و بزرگان مراجعه کرد.
 
وی افزود: مرحوم آیت الله مهدوی کنی در طول سالیان متمادی در فراز و نشیب ها به نحوی عمل کردند که حضرت امام خود را ارادتمند ایشان دانستند.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی اظهار داشت: ایشان مخلصانه از انقلاب دفاع می کرد و همه وجود خود را برای انقلاب، امام و رهبری حاضر بود فدا کند، ایشان رییس دانشگاه امام صادق(ع) و بزرگ ترین حوزه علمیه تهران و مورد اعتماد همه بودند اما اعتقادی به کار داشتند و می فرمودند من همه مناصب حکومتی را تجربه کرده ام ولی بهترین کاری که تشخیص داده ام همین تعلیم و تربیت است.
 
وی افزود: ایشان می گفت برای تربیت نسل جوان من حاضرم عبای خودم را بفروشم و خرج این کار کنم، آیت الله مهدوی کنی علاوه بر ارادت خود به همه اساتید خود از جمله حضرت امام، به مرحوم برهان و آقای زاهد بسیار اردات داشتند.  
 
اسماعیلی با بیان این که صداقت و نگاه مهربانانه آیت الله مهدوی کنی به افرادی که با ایشان مرتبط بودند بسیار مهم و الگو گرفتنی است، گفت: این که امروز در غم ارتحال شان این همه جوان بر سر و سینه می زنند به خاطر همین علاقه و عشق است.
 
وی گفت: بعد از انتخاب ایشان به عنوان رییس خبرگان خدمت شان رسیدم، ایشان گفتند فلانی چند وقت است که پیش ما نمیایی، من تعبیری را به کار بردم که نشان دهنده جایگاه برجسته ایشان بود، ایشان قسم خوردند گفتند فلانی خدا شاهد است قبل و بعد از ریاست خبرگان هیچ تغییری در ذهن من ایجاد نشده و رفتارشان همین مساله را ثابت کرد.
 
عقلانیت در مواضع سیاسی آیت الله کنی موج می زد
حجت الاسلام پناهیان در تکمیل سخنان دکتر اسماعیلی گفت: ایشان به دلیل شدت درایت سیاسی شان به ولایت فقیه این قدر ملتزم بودند، عقلانیت سیاسی ایشان را در مواضع سیاسی دیگر هم می توانید ببینید، مخالفان ایشان هم درباره هوش سیاسی ایشان مطالب بالایی گفته اند.
 
وی اضافه کرد: ایشان وقتی از اهمیت صیانت از ولایت و رهبر معظم انقلاب صحبت می کردند دلایلی که می آوردند تماما عقلی بود جدا از این که نگاه شرعی خاص خود را هم داشتند.
 
حجت الاسلام علیرضا پناهیان یادآورشد: یک زمانی به ایشان گفته شد که شما چرا در سال 88 از نامزدی که برخی از او حمایت کرده بودند حمایت نکردید با وجود این که این کار به شما پیشنهاد شد؟ ایشان می گفت آن نگاهی که امام زمانی به ولایت فقیه نگاه می کنیم و اعتقاد داریم اینها ندارند.
 
آیت الله مهدوی کنی تضعیف ولایت فقیه را بی عقلی می دانست
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله مهدوی کنی هم نگاه دینی عمیق به ولایت فقیه داشتند و هم وقتی در مقام تبیین که قرار می گرفتند تضعیف رهبری را بی عقلی می دانستند.
 
وی با بیان این که آیت الله مهدوی کنی فردی مشهور اما غریب بودند و سروصدایی نداشتند، تصریح کرد: مظلومیت های ایشان در مقاطع مختلف احساس می شود و البته ایشان آداب مظلومیت را بلد بودند.
 
حجت الاسلام پناهیان اضافه کرد: ایشان هرکجا از جانب جناح ها و جریان ها مورد مظلومیت قرار می گرفتند صبوری و با سعه صدر رفتار می کردند تا گذشت زمان حقانیت ایشان را ثابت کند، ایشان رفتار دفاعی نداشتند، سیاست مداران محترم باید این رفتار را مطالعه کنند، یک آدم با شخصیت نباید عجولانه، حریصانه و نابجا از خودش دفاع کند.
 
اسوه بی نظیر سعه صدر و برخورد درس با مظلومیت ها بود
حجت الاسلام پناهیان با بیان این که آیت الله مهدوی کنی اسوه بی نظیر سعه صدر و برخورد درست با مظلومیت ها بودند، گفت: ایشان اخلاص بالایی داشتند و در این انقلاب کارهایی بسیاری بزرگی انجام داده اند.
 
وی با اشاره به فداکاری های این مجاهد و عالم پارسا با وجود جایگاه برجسته ای که داشت اشاره کرد و گفت: کسی که سابقه آیت الله مهدوی و درایت ایشان را داشته باشد نمی آید کاندیدای ریاست جمهوری شود و موقعی که آقا کاندیدا شدند برای این که انتخابات گرم شود به نفع رهبری کنار می روند.
 
حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: آیت الله مهدوی کنی جزو رجال اول مملکت بود اما گاهی اوقات نقش دوم را بازی می کرد، ایشان وقتی رهبری به ریاست جمهوری رسیدند به شوخی می گفتند خوب نیست نخست وزیر هم روحانی باشد و استعفای خود را نوشتند و به مزاح می گفتند آقا هنوز جواب استعفای مرا نداده اند.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که آیت الله مهدوی کنی آبروی خود را پای انقلاب گذاشت، تصریح کرد: ایشان بی تعلق ریاست خبرگان را پذیرفت، موقعی که احساس کردند که باید ایجاد وفاق کنند به صحنه آمدند و مودبانه هم وارد صحنه شدند.
 
سخنان برادرزاده آیت الله مهدوی کنی درباره شخصیت آن مرحوم
دکتر علی باقری کنی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق و از چهره های سیاسی کشور نیز در  ادامه به صورت تلفنی میهمان برنامه دیروز امروز فردا شد و به تبیین شخصیت آیت الله مهدوی کنی پرداخت.
 
وی تصریح کرد: ایشان از صحابی بزرگ امام در انقلاب هستند و در رفتارهای ایشان شجاعت و صداقت مشهود بود.
 
باقری کنی خاطرنشان کرد: آیت الله مهدو کنی شخصیتی کم نظیر در انقلاب بودند، ایشان معلم اخلاق، مجاهد مبارز و سیاست مدار و فقیه بودند و هم آخوند روضه خوان و هم مدیر بودند و منشا آثار و برکات بسیاری در انقلاب شدند.
 
وی با بیان این که پیشرو بودن در عرصه های مختلف، از جمله ویژگی های آیت الله مهدوی کنی است، یادآورشد: ایشان برای هدایت کمیته انقلاب ابتکار خاصی را بکار بردند و در شرایطی که هنوز روحانیت وارد عرصه اجرایی نشده بود توان روحانیت را برای اداره این نهاد را به کار گرفتند.
 
برادرزاده مرحوم آیت الله مهدوی کنی افزود: در آن برهه حساس اگر روحانیت متصدی نبود شاید شور انقلابی سبب می شد که اقداماتی انجام شود اما ابتکار ایشان انقلاب را از بسیاری از صدمات و خسارت ها مصون کرد.
 
وی با بیان این که ایشان به اصول پایبند بودند، گفت: دلیل محبوبیت آن عالم وارسته نیز همین نکته است، در برهه های مختلف ایشان هیچ گاه پا را از اصول فراتر نمی گذاشت.
 
میانه روی آیت الله مهدوی کنی بد تعبیر می شود/ او سر اصول با هیچ کس مسامحه نمی کرد
برادر زاده آیت الله مهدوی کنی تاکید کرد: این که برخی می گویند آیت الله مهدوی کنی میانه رو بود متاسفانه برخی این مساله را بد تعبیر می کنند؛ ایشان ملاحظه ای درباره حقوق خود نداشتند، وقتی جسارتی به ایشان می شد خود ایشان می گذشتند، اما درباره اصول و مبانی انقلاب و نظام، ولایت مرد بسیاری انقلابی بودند و قاطع و جدی بودند و در این راستا با هیچ کس مسامحه نمی کردند.
 
وی با اشاره به جریان های پنج سال اخیر در کشور گفت: برخی اعضای جامعه روحانیت مبارز که ایشان دبیرکلی آن را به عهده داشتند تاب همکاری با ایشان را نداشتند، ایشان در جریان فتنه چه مواضعی اتخاذ کردند؟ ایشان همه سوابق انقلابی خود را هزینه کردند تا انقلاب محفوظ بماند.
 
آیت الله مهدوی کنی شخصیتی اصولگرا و در عین حال مورد اعتماد همه جریان های سیاسی
در ادامه مجری برنامه از دکتر اسماعیلی درباره انتصاب آیت الله مهدوی کنی به جریان اصولگرایی و در عین حال فراجناحی بودن ایشان سؤالی را پرسید که وی در مقام پاسخ اظهار داشت: ایشان به خاطر عدالتی که در رفتار و گفتار داشت، حتی کسانی که زاویه سیاسی و فکری داشتند خیال شان جمع بود که از ناحیه ایشان آسیب نمی بینند.
 
وی گفت: ما در بخش های مختلف خلاء وجود ایشان را احساس خواهیم کرد، یکی از بیشترین حوزه هایی که این خلاء را احساس خواهیم کرد همین عرصه است، کسی که بتواند معلم عملی اخلاق باشد.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: یکی از آثار به جای مانده از ایشان کتاب «نکته های آغاز در اخلاق عملی» است، مخاطب ایشان جوانان بودند، ایشان عملا یاد می دادند که چگونه می توان عالم بود.
 
آیت الله مهدوی کنی اصولگرای معیار و روحانی تراز انقلاب بود
وی با بیان این که ایشان اصولگرای معیار و روحانی تراز انقلاب بود، گفت: ایشان بر سر اصول خود مسامحه نداشتند اما چنان عدالت پیشه و اخلاق مدار بودند که همه احساس آرامش می کردند، ایشان لنگربان آرامش بود.
 
وی گفت: در سخت ترین بحران ها که در کشور پیش می آمد نوع نگاه و سخن گفتن ایشان و رفتاری که داشتند و توکل شان به خدا به انسان ارامش می داد؛ امیدواریم با لطف و عنایت خدای متعال این ثلمه به نحوی پر شود. /924/ز502/ج

نظر شما