شناسهٔ خبر: 18608609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بازگشت روحانی به تهران/سفر پربار رئیس جمهور به مسکو

خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور که سفری دو روزه به مسکو را انجام داده بود شب گذشته به تهران بازگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در دومین روز از سفر خود به مسکو دیدارها و گفت و گو های پرباری انجام داد.

 

طبق خبر پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو(ام.گ.او) روز سه شنبه در مراسمی ویژه به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور اعطا شد.

 

"سادوو نیچی" رییس دانشگاه دولتی مسکو در این مراسم که با حضور جمع زیادی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، گفت که به پاس خدمات و اقدامات دکتر روحانی رییس جمهور اسلامی ایران  در مسیر تقویت و توسعه روابط علمی و آکادمیک میان ایران و روسیه، دکترای افتخاری این دانشگاه به ایشان اعطا می شود.

 

وی اظهارداشت که اعطای این دکترای افتخاری پس از تایید شورای علمی دانشگاه انجام گرفت.

 

رییس جمهور با تشکر از اعطای دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو، در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه در سخنانی مهمترین مسایل بین المللی را تشریح کرد.

 

رییس جمهور روز سه شنبه در جریان سفر رسمی به روسیه، با حضور در آرامگاه سرباز گمنام در مسکو، به قربانیان جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.

 

آرامگاه سرباز گمنام که در باغ الکساندر و در مجاورت میدان سرخ قرار دارد، نماد یادبود قربانیان جنگ جهانی دوم است.

 

مراسم ادای احترام به قربانیان جنگ جهانی دوم پس از برگزاری مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو به دکتر روحانی انجام شد.

 

حسن روحانی رییس جمهور روز سه شنبه به طور رسمی در کاخ کرملین مورد استقبال ولادیمیر پوتین رییس جمهوری فدراسیون روسیه قرار گرفت.

 

مذاکرات روسای جمهور دو کشور بلافاصله پس از حضور دکتر روحانی در کاخ کرملین آغازو پس از آن در حضور دکتر روحانی و پوتین، 14 سند همکاری میان مقامهای ارشد دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، قضایی و حقوقی و علمی و فرهنگی امضا شد.

 

حسن روحانی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست مشترک خبری با رییس جمهور روسیه، ضمن تشکر از دعوت آقای پوتین و مهمان نوازی گرم دولت روسیه از هیات ایرانی، گفت: در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز روابط رو به رشد دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم و توافقات جدیدی برای تحرک بیشتر در روابط اقتصادی حاصل شد.

 

رییس جمهور افزود: رشد روابط تجاری بین دو کشور و همچنین رشد توریسم و گردشگری میان اتباع ایران و روسیه، نشانگر توسعه روابط دو کشور در یکسال گذشته است. تصمیماتی که در ماه‌های گذشته و همچنین امروز اتخاذ کردیم نیز نشان آن است که تهران و مسکو در روابط اقتصادی و فرهنگی و علمی در مسیر توسعه همه جانبه روابط به سمت یک روابط راهبردی در حال حرکت هستند.

 

رییس جمهور روسیه با اشاره به اینکه در مذاکرات با آقای دکتر روحانی درباره مسایل منطقه نیز گفتگوهایی داشتیم، تصریح کرد: در این دیدار مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردیم. مواضع دو کشور در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک است. مبارزه با تروریسم مورد توجه دو کشور قرار دارد و گفتگوهایی درباره مبارزه با داعش و جبهه النصره و عادی سازی اوضاع در سوریه داشتیم.

 

پوتین ادامه داد: برقراری آتش‌بس در سوریه و حفظ تمامیت ارضی سوریه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین‌کننده گفتگوهای آتش بس نیز در مذاکرات ما مورد توجه جدی بود. بازگشت امنیت به سوریه برای ما اهمیت زیادی دارد و تلاش داریم گفتگوهای ژنو به فرجام برسد. ایران و روسیه به دنبال آشتی ملی در سوریه هستند. از نظر روسیه مذاکرات میان طرف‌های مختلف در مسکو و همچنین گفتگوهای سازنده با ایران می‌تواند مثمر ثمر باشد.

 

وی با اشاره به حمایت کشورش از عضویت ایران در سازمان شانگهای، گفت: از نظر روسیه این مسأله می تواند به ثبات اقتصادی بیشتر در منطقه منجر شود. همچنین در مسأله رژیم حقوقی دریای خزر مذاکراتی داشتیم تا مساله با تداوم گفتگوها به نتیجه نهایی برسد.

 

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با انتشار بیانیه ای مشترک در پایان سفر رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور به مسکو، تاکید کردند که در حوزه روابط دوجانبه و منطقه ای و بین المللی به توافقات گسترده ای دست یافته اند.

نظر شما