شناسهٔ خبر: 1859000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظریف به چین می رود

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هفته آینده برای شرکت در چهارمین نشست منطقه ای با عنوان «آینده افغانستان» به چین سفر می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران افزود : 14 کشور در این نشست شرکت خواهند کرد که برای کمک به تثبیت امنیت در افغانستان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

افخم خاطرنشان کرد که برای ایران سرنوشت و امنیت افغانستان به عنوان همسایه این کشور اهمیت بسیاری دارد و در این اجلاس، کشورهای همسایه افغانستان حضور دارند.



*** گفت و گوهای خوب و سازنده تهران- آنکارا به رغم برخی اختلافات

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اظهارات ضدایرانی مقامات ترکیه سوال کرد که وی پاسخ داد: ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که روابط خوبی را در ابعاد مختلف دارند و همواره موضوعات منطقه ای نیز مورد مذاکره است که در سطح سیاسی تبادل نظر صورت می گیرد.

افخم اضافه کرد: طی این مدت رفت و آمدهای خوبی در سطوح بالا بین دو کشور انجام شده که سفر نخست وزیر ترکیه به تهران و همچنین سفر رییس جمهور کشورمان به ترکیه نمونه ای از آن است.

وی افزود: همواره موضوعات منطقه ای از مسائل مورد مذاکره بین دو کشور بوده هر چند که دیدگاه های دو کشور در مسائل منطقه ای یکسان نیست ولی گفت وگوهای خوب و سازنده ای پیرامون موضوعات منطقه ای بین دو کشور برقرار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که گفت وگو و مشارکت کشورهای منطقه برای حل و فصل مسایل یکی از روشهای اصولی و درست است که از پیچیده تر شدن شرایط جلوگیری می کند.



***دوری از اقداماتی که مانع از شکل گیری همکاری منطقه ای می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روابط ایران و عربستان و اظهارات اخیر مقامات سعودی درباره تهران گفت: منطقه در شرایط حساسی است و معضلات منطقه نیازمند گفت و گو، همکاری و مشارکت است.

افخم اظهار داشت: انتظار می رود دیدگاه ها با رعایت شرایط حساس منطقه باشد و هر آنچه که می تواند مانع از شکل گیری همکاری ها و مانع از فضای تفاهم شود کمک کننده نخواهد بود.

وی توضیح داد موضوعاتی که در فضای رسانه ای اعلام می شوند واکنش هایی به همراه دارد و ما نیز واکنش هایی داشتیم.

وی درباره در دستور کار بودن سفر دکتر ظریف به عربستان گفت :سفر وزرا بخشی از روندهای مذاکراتی است اما برای این سفر هنوز جدول زمانی نهایی تنظیم نشده است و هر زمان شرایط فراهم باشد نسبت به هماهنگی های لازم اقدام می کنیم.



***درخواست از وزیر خارجه برای اظهار نظر درباره همه موضوعات سطحی و غیرکارشناسی است

خبرنگاری از افخم درباره انتقاد برخی نمایندگان مجلس از وزیر امورخارجه مبنی بر عدم موضع گیری در برخی موضوعات سوال کرد که وی پاسخ داد: برخی نمایندگان مجلس خواهان موضع گیری دکتر ظریف در قبال موضوعات شده اند در حالیکه جنس کار دیپلماسی تقسیم کار در فضای رسانه ای است.

وی افزود: در کار حرفه ای سیاست خارجی، تقسیم کار صورت می گیرد و اعلام مواضع از سوی سخنگو و یا سایر مسوولان صورت می گیرد و این به معنی آن نیست که این نظر وزیرخارجه نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اعلام مواضع با هماهنگی وزیر امور خارجه صورت می گیرد، گفت: برخی از متون و اظهارنظرها اعلام نظر صریح شخص وزیر است و این دیدگاه که دکتر ظریف درباره همه موضوعات اظهار نظر کند غیرکارشناسی و سطحی است.

به گفته افخم، وزیر امورخارجه به همه موضوعات منطقه ای، فرامنطقه ای و حتی فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی ، امور کنسولی و کارهای ایرانیان در کنار پرونده هسته ای اشراف دارد اما مسوولیت اعلام مواضع متناسب با تقسیم کاری به عهده سخنگو و دیگر دوستان در وزارت خارجه است.



***اقدامات ایران در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اهانت رجب طیب اردوغان به مقامات عالی رتبه کشورمان و اظهارات وی درباره سوریه تصریح کرد: وزارت خارجه اقدامات لازم سیاسی را در این رابطه انجام داده و گزارش اقداماتش برای مسوولان نظام ارسال شده است.

وی درباره کاهش روابط اقتصادی ایران و ترکیه و ایجاد مشکلات ترانزیتی میان دو کشور نیز خاطر نشان کرد: البته این مساله به این صراحت نیست بلکه برخی مشکلات فنی در مسیر ترانزیتی میان دو کشور ایجاد شده که مذاکرات درباره رفع این مشکلات در حال انجام است و امیدواریم به زودی مساله حل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد:مشکلات به وجود آمده موضوعی به معنی تصمیم سیاسی صرف ارزیابی نمی شود.



***عدم تایید کشف گور دسته جمعی

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره انتشار اخباری مبنی بر کشف یک گور دسته جمعی در عراق و وجود زوار ایرانی درمیان کشته شدگان گفت: این خبر را ما هم دیدیم و از طریق سفارت پیگیر موضوع هستیم تا اطلاعات تکمیلی به ما دهند.

وی افزود: با توجه به جنس خبر و ذکر اسامی ایرانیان ما هم به این موضوع حساس شده ایم و به محض این که از سوی مسوولان عراقی اطلاع پیدا کنیم و خبر تایید شود جزییات را اعلام می کنیم .

افخم تاکیید کرد: البته پیگیری های اولیه ما هنوز اصل خبر را مبنی بر این که اساسا چنین گوری کشف شده باشد، تایید نمی کند در عین حال باید منتظر اعلام نظر صریح و رسمی باشیم.



*** مقاومت مردم کوبانی مایه شگفتی افکار عمومی جهان و سیاستمداران

به گزارش ایرنا، خبرنگاری از رییس مرکز دیپلماسی وزارت امورخارجه پرسید آیا بین ایران و ترکیه مذاکراتی بر سر ارسال کمک به کوبانی صورت گرفته است؟ گفت: پیش از هرچیز باید اعلام کنم که مقاومت مردم کوبانی مایه شگفتی افکار عمومی جهان و سیاستمداران شده است.

افخم تصریح کرد دو شهر کوبانی و آمرلی به دو منطقه مهم و نماد مقاومت مردم در مقابل تروریست ها تبدیل شده اند و امید است که مقاومت آنها در شکست تروریست ها به نتیجه برسد.

وی کمک های صورت گرفت از سوی ائتلاف ضد داعش را کند عنوان کرد و گفت: در برخی از موارد اعلام شده ممکن است کمک به کوبانی در برنامه شان نباشد و این روند تردید های ما را نسبت به اهداف ائتلاف ضد داعش بیشتر می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ائتلاف ضد داعش باید اولین گام خود را با جلوگیری از حمایت های مالی از داعش بردارد و این انتظار افکار عمومی در منطقه و جهان است. باید جدیت ائتلاف در حمایت از مردم کوبانی به نمایش گذاشته شود.

وی همچنین درباره ارسال کمک های انسان دوستانه به این مناطق گفت: برای ارسال کمک ها گفت و گو هایی داشته ایم و به محض فراهم شدن شرایط مسیرهایی که مناسب برای ارسال کمک باشد در نظر گرفته می شود.



***روابط خوب ایران و ارمنستان بر خلاف مواضع و منافع دیگر کشورها نیست

سخنگوی وزارت امور خراجه درباره انتقاد برخی کشورهای همسایه ارمنستان به گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: همکاری های خوبی بین ایران و ارمنستان در جریان است و توافق های خوبی میان دو کشور حاصل شده که بر اساس تفاهم های صورت گرفته، اسنادی در دست تهیه است که امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این اسناد نهایی شود.

افخم عنوان کرد: ایران و ارمنستان دیدگاههای مشترکی درباره حل مسایل منطقه ای دارند و معتقدیم روابط خوب دو کشور بر خلاف مواضع و منافع دیگر کشورها نیست.

وی ادامه داد: برخی رسانه ها همواره حساسیت هایی را نسبت به تعاملات دو جانبه و تحرکات سیاسی نشان می دهند اما همه باید این اطمینان و باور را پیدا کنند که مسائل با گفت و گو قابل حل است.



***تعاملات ایران و روسیه در راستای تعاملات دو جانبه است

افخم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که توسعه روابط ایران و روسیه مانع یا محدود کننده روابط ایران و غرب نیست؟ گفت: تعاملات ایران و روسیه به ویژه سفر اخیر دبیر شورای امنیت ملی این کشور به تهران، در راستای تعاملات دو جانبه است و ایران و روسیه درباره مسائل مختلف منطقه ای گفت و گو می کنند و این گفت و گوها مانع همکاری های ما با دیگر کشورها نیست.



***فلسطین و مسجد الاقصی قلب جهان اسلام است

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای تقسیم مسجد الاقصی نیز گفت: رژیم صهیونیستی همواره نسبت به ملت فلسطین دیدگاه های تندی داشته و حقوق آنها را نادیده گرفته و این امری روشن است.

وی افزود: ما همواره این برخورد را محکوم کرده و فلسطین و مسجد الاقصی را قلب جهان اسلام می دانیم و معتقدیم که این نوع اظهارات و تلاش ها، ملت فلسطین را از پیگیری خواسته هایشان باز نمی دارد و طرح این موضوعات در مسیر تداوم اشغال گری است.

افخم با اعلام حمایت از پیگیری خواست ملت فلسطین گفت: نباید فراموش کرد که مسجد الاقصی به تمام ادیان تعلق دارد و این تقسیم بندی پذیرفته نیست.



***زمان سفر اردوغان به ایران مشخص نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رجب طیب اردوغان به تهران گفت که هنوز زمان بندی این سفر مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ افخم در ابتدای این نشست خبری درگذشت آیت الله مهدوی کنی را به مقام معظم رهبری، جامعه دانشگاهی، مردم و بیت مکرم ایشان تسلیت گفت و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر مسالت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات اخیر گروههای تروریستی و اشرار که برای حمله به نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از خاک پاکستان استفاده کرده اند، و همچنین اقدامات دیپلماتیک در این زمینه اظهار داشت: پیش از این در همه موارد اسناد و مدارک مثبت مبنی بر استقرار و استفاده تروریستها و اشرار از خاک پاکستان علیه مرزبانان جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی به طرف پاکستانی ارایه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشته شدن «عبدالرئوف ریگی» در جریان درگیریهای درون گروهی تروریست ها در شهر کویته درتاریخ پنجم شهریور جاری و انتشار اخبار آن در رسانه های متعدد پاکستانی را به عنوان یکی از آخرین مصادیق استقرار و استفاده گروههای تروریستی از خاک پاکستان برشمرد و تاکید کرد: طرف های ذیربط پاکستانی علیرغم پیگیری های مکرر جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی و برگزاری نشستهای مشترک مرزی به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات مربوط به تردد تروریستها، هنوز پاسخ قطعی در این ارتباط نداده اند.

افخم با اشاره به اینکه روابط دو کشور خوب و زمینه های پیشرفت و توسعه بیش از پیش را دارد و مقامات عالی رتبه دو طرف بر این مهم توجه ویژه دارند، تصریح کرد: مرزهای ما با پاکستان باید مرزهای صلح و دوستی باشد و طبیعی است نیل به این هدف مستلزم وجود اراده متقابل در طرف پاکستانی نیز می باشد.

وی افزود: در این راستا انتظار داریم دولت پاکستان، تدابیر لازم جهت دستگیری و استرداد اعضای گروههای تروریستی و همچنین پیشگیری از هر گونه استفاده تروریستها از خاک پاکستان علیه امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را اتخاذ کند.

سیام 9173**1572 /1449

نظر شما