شناسهٔ خبر: 18372889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

کارکنان سازمان ملل کره شمالی را ترک کردند

خبرگزاری فارس

دو نفر از کارکنان سازمان ملل که در پی شدت گرفتن تنش میان کره شمالی و مالزی، اجازه خروج از کره شمالی را نداشتند، در نهایت این کشور را ترک کردند و وارد پکن شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، سازمان ملل اعلام کرد که دو نفر از امدادگران سازمان ملل که در میان 11 تبعه مالزیایی بودند که اجازه خروج از کره شمالی را نداشتند، در نهایت این کشور را ترک کردند.

شبکه بی بی سی گزارش کرد، این دو نفر که از کارکنان سازمان برنامه غذای جهانی سازمان ملل بودند، روز پنجشنبه (امروز) وارد پکن شدند.

گزارشات حاکی از آن است که کره شمالی و مالزی روز سه‌شنبه هفته جاری، به دنبال درگیری‌ها در خصوص کشته شدن برادر ناتنی رهبر کره شمالی، مانع خروج اتباع یکدیگر شدند.

رویترز روز سه‌شنبه گزارش کرد که به دنبال مخفی شدن سه مرد در سفارت کره شمالی در کوالالامپور در ارتباط با قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی، وزارت خارجه پیونگ‌یانگ گفت از روز سه‌شنبه جلوی خروج شهروندان مالزیایی را می‌گیرد تا زمانی که از امنیت دیپلمات‌های خود در مالزی مطمئن شود.

مالزی فورا واکنش نشان داد و معاون نخست وزیر مالزی گفت شهروندان کره شمالی هم موقتا نمی‌توانند مالزی را ترک کنند. البته این ممنوعیت اندکی بعد تنها به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت کره شمالی محدود شد.

دو هفته پیش برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه کوالالامپور توسط دو زن با ماده‌ای سمی که بر سیستم عصبی تاثیرگذار است، به قتل رسیده بود.

مالزی به طور مستقیم کره شمالی را عامل قتل برادر نانتی رهبر کره شمالی اعلام نکرد اما ظن و گمان‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ مسئول قتل او است.

در پی این قتل پلیس مالزی چندین نفر از جمله چند دیپلمات کره شمالی را مورد بازجویی قرار داد. پلیس مالزی قصد بازجویی از سه مرد دیگر با تابعیت کره شمالی در رابطه با این پرونده را داشت که آن سه نفر به سفارت کشور خود در کوالالامپور پناه بردند.

کره شمالی به شدت هرگونه مداخله در این قتل را انکار کرده است و یک هیأت بلندپایه از کره شمالی اخیرا به مالزی سفر کرده بود تا درباره تحویل جسد و قتل کیم جونگ نام گفت‌وگو کنند اما مالزی تاکید کرده بود جسد را تنها به خانواده مقتول تحویل می‌دهد.

سازمان جهانی غذا در بیانیه ای، تأیید کرد که کارکنان این سازمان هم‌اکنون در چین هستند.

نظر شما