شناسهٔ خبر: 1833347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

70درصد معاملات بورس روي خط آنلاين

صاحب‌خبر -

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : يکي از اهداف مهم سند راهبردي اين سازمان، يکپارچه سازي سامانه مديريتي و عملياتي بازار سرمايه است که چشم انداز آن، امکان اطلاع رساني و توسعه فناوري اطلاعات و نظارت اثربخش از طريق کانال هاي معتبر و متنوع IT است.

به گزارش سنا، دکتر علي صالح آبادي با بيان نقش بورس الکترونيکي در توسعه تجارت و اقتصاد الکترونيکي گفت: در بازار سرمايه استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، يکي از ضرورت هاست و بدون وجود زيرساخت هاي الکترونيکي، نمي توان شاهد توسعه بازار سرمايه کشور بود.

وي اظهار داشت: در سالهاي گذشته سعي سازمان بورس براي توسعه تالارهاي فيزيکي بوده اما هم اکنون بازار سرمايه در حوزه IT تلاش داشته است تا محدوديت هاي زماني و مکاني را از بين برده و رابطه ها را کاملا الکترونيکي کند و در اين بين تلاش براي توسعه فضاي الکترونيکي از اهميت بالايي براي سازمان بورس برخوردار است.

رئيس سازمان بورس افزود: سندي راهبردي در سازمان بورس و اوراق بهادار تنظيم شده است که هدف اصلي آن يکپارچه سازي سامانه مديريتي و عملياتي بازار سرمايه است که چشم انداز آن، امکان اطلاع رساني و توسعه فناوري اطلاعات و نظارت اثربخش از طريق کانالهاي معتبر و متنوع IT است.

وي در خصوص پياده سازي ابزارهاي آي تي در بازار سرمايه تصريح داشت: معاملات در بازار سرمايه از ساليان دور به روش الکترونيکي انجام مي شود و امکان جديدي که در سالهاي اخير به آن افزوده شده، امکان معاملات آنلاين است که مشتريان به کمک اين امکان جديد، از هر نقطه دنيا و از هر بستري کاملا مي توانند معاملات را بدون نياز به مراجعه به کارگزار انجام دهند.

صالح آبادي در اين خصوص متذکر شد: از سال 1389 با راه اندازي معاملات برخط، تعداد معامله کنندگان برخط بالغ بر 614 هزار نفر شده اند و به طور ميانگين 70 درصد از تعداد دفعات معاملات از بستر آنلاين صورت مي گيرد و در واقع 20 درصد از ارزش کل بازار سرمايه از اين طريق صورت مي پذيرد.

وي در خصوص راه اندازي سامانه پس از معاملات به همت شرکت سپرده گذاري مرکزي اشاره داشت: سامانه نگهداري دارايي مشتريان (پست تريد) نيز در حال حاضر به صورت الکترونيکي فعاليت مي کند و به همت شرکت سپرده گذاري مرکزي، نسخه جديد اين سامانه که يک محصول کاملا ملي بوده و توليد داخل است در روز 4 آبان ماه سال جاري، افتتاح مي شود که قابليت هاي متنوع تري نسبت به نسخه خارجي دارد.

صالح آبادي در خصوص ديگر سامانه اطلاع رساني بازار سرمايه عنوان داشت: سايت tsetmc سامانه اطلاع رساني بازار سرمايه است که روزانه بيش از 100 هزار نفر از آن بازديد مي کنند و اطلاعات مربوط به معاملات و سفارش ها ها را به صورت آنلاين مشاهده مي کنند و اطلاعات آن براي افرادي که پشت سيستم کارگزاري هستند و افرادي که در کامپيوترهاي شخصي آن را مشاهده مي کنند تفاوتي ندارد.

وي در باره سايت کدال خاطرنشان کرد: سايت کدال يکي ديگر از سامانه هاي اطلاعاتي است که اطلاعات شرکت ها را در اختيار افراد قرار مي دهد و هم اکنون بيش از 100 هزار اطلاعيه در اين سامانه منتشر شده است.

نظر شما